התייחסות מפורשת של הרמטכ"ל לפרשת החייל החשוד בהריגה: הרמטכ"ל, רא"ל גדי איזנקוט התייחס אתמול לפרשת החייל שירה במחבל מנוטרל בחברון ואמר כי "האירוע בחברון הוא אירוע שיש סביבו מעט מאוד אינפורמציה, הרבה דיסאינפורמציה ולא מעט מניפולציה", כך דווח היום (רביעי) בחדשות 2.



את הדברים אמר הרמטכ"ל לקציני צה"ל בהשתלמות מפקדים בבסיס צאלים, שם שטח את השתלשלות האירועים לאחר הפיגוע שאירע בתל רומיידה. "אם היינו עושים את זה כתחקיר של חיילים היינו יכולים לעשות את זה בניחותא, בצורה מקצועית, עניינית ולא מתלהמת, זה גלש מגבולות הצבא", אמר איזנקוט על ההד הציבורי שנוצר בעקבות הפרשה.



"ובכל זאת מדובר באירוע של שני טרוריסטים, שני מחבלים שמסתערים על שלושה חיילי גדוד 92. אני את התחקיר עשיתי רק שבוע אחרי האירוע. אבל בדיווח שקיבלתי מיד אחרי כמה שעות אחרי, היה שהכוח התנהל בצורה מקצועית נחושה ומדודה ושהאירוע הזה הסתיים בפצוע שהתנהג למופת ויש מחבל הרוג ומחבל פצוע קשה", אמר איזנקוט.



הרמטכ"ל התייחס לגרסאות השונות של האירוע השנוי במחלוקת בו מואשם חייל צה"ל בהריגת המחבל: "מכאן התפתח אירוע כשש דקות אחרי האירוע מגיע מ"פ עם חפ"ק ומגיע גם חובש. חמש דקות אחרי, כשהמ"פ עומד 70 ס"מ מהמחבל המנוטרל, שלפני זה מ"מ הפך אותו וראה את שניהם, בעט את הסכין שהיתה לידו כמה מטרים הצידה. אז מחליט החובש הפלוגתי שיש תזוזה ויש סיכון, היו כמה גרסאות, הוא פתח באש, נתן את הקסדה לחבר שלו, דרך את הרובה ב-45 מעלות, ירה לראשו של המחבל והרג אותו, 70 ס"מ מהמ"פ שלו שעומד ממש ליד הגופה".



החייל החשוד ברצח בבית הדין הצבאי. צילום: נועם אמיר
החייל החשוד ברצח בבית הדין הצבאי. צילום: נועם אמיר



בהקשר זה אמר איזנקוט כי "יש מ"פ ומ"מ ומכאן מתבצע תחקיר פיקודי, יש שיח שהוא שיח של המפקדים, של החיילים בשדרת הפיקוד ויש שיח חיצוני לצבא. יש שיח חדש שאני לומד להכיר אותו, מתקשה להתמודד איתו אבל הוא קיים, השיח הרשתי, אותו שיח שמתקיים מתחת לשדרת הפיקוד ומשפיע מאוד על החיילים שלנו".



ח"כ האלוף במיל' איל בן ראובן, גיבה את דברי הרמטכ"ל ואמר כי "הרמטכ"ל מבין היטב שמוסר הלחימה הוא לא רק ססמה אלא כלי חיוני המהווה מרכיב מרכזי בחוסנו של צה"ל. דווקא בעת הזו, כששרים וחברי כנסת מגלים קיצוניות ומטפחים שנאה וגזענות כלפי האחר, חשוב שצה"ל ישמש כסמן השפיות והמוסר, וזאת מבלי לגרוע מיכולתו המבצעית להגן על אזרחי ישראל. בימים אלו, כשהשיח הציבורי בישראל מתדרדר למחוזות מסוכנים, טוב מאוד שבראש מערכת הביטחון עומדים הרמטכ"ל גדי איזנקוט ושר הביטחון משה יעלון, שמפגינים אחראיות וריסון ושומרים על צה"ל כצבא מוסרי ומנצח".



כזכור, בית הדין הצבאי לערעורים קבע אתמול כי החייל היורה יישאר במעצר פתוח בבסיס נחשונים. ביום חמישי יתקיים דיון נוסף בהארכת מעצרו של החייל. בכך דחה באופן סופי בית הדין לערעורים את בקשת התביעה להחזיק את החייל במעצר מלא. המשנה לבית הדין לערעורים, השופט תא"ל דורון פיילס אמר כי החלטת השופט המחוזי סא"ל רונן שור, ראויה. ההערכה היא כי בתוך שבוע יגובש נגדו כתב אישום בגין להריגה.