ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס הערב (שני) לפיגוע הטרור שאירע מוקדם יותר בירושלים, בו נפגעו 20 בני אדם. "אחר הצהריים בירושלים התלקחו שני אוטובוסים בפיגוע טרור, ואני שולח איחולי החלמה לפצועים. אנחנו נאתר מי הכין את מטען החבלה הזה, אנחנו נגיע למשלחים, אנחנו גם נגיע למי שעומד מאחוריהם". עוד אמר נתניהו: "אנו מצויים במאבק מתמשך נגד הטרור, טרור של סכינים, טרור של ירי, של מטענים, של טילים וגם טרור של מנהרות. נבוא חשבון עם הטרוריסטים הללו".


 

את הדברים אמר נתניהו באירוע לציון 85 שנה לאצ"ל. במהלך נאומו התייחס נתניהו לפרסום אודות איתור מנהרת הטרור בדרום, ואמר: "ישראל השיגה הישג גדול במאמץ לאיתור מנהרות הטרור. סיכול המנהרות הוא יעד ראשון במעלה ונמשיך להקדיש לו את כל המאמצים הדרושים. כפי שפיתחנו מערכת כיפת ברזל אווירית, אנחנו מפתחים עכשיו מערכת כיפת ברזל תת קרקעית. יש כאן פריצת דרך חשובה מאוד, אבל לפנינו עוד כברת דרך".

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין אמר בעקבות הפיגוע כי "תפילותינו נתונות להחלמת פצועי מתקפת הטרור המטופלים בשעה זו בבתי החולים בירושלים.
ביום שכזה, אשר בבוקרו נחשפת, בזכות פעילות כוחות הביטחון המסורים, מנהרת תופת בדרום הארץ, ובערבו אנו מבהילים אזרחים ששבו משגרת יומם אל בתי החולים, ברור לכולנו כי מאבקנו בטרור לא יפסק. נרדוף ונשיג כל מבקש רעתנו עד אשר יובטח השקט.

זירת הפיגוע, היום. צילום: מדברים תקשורת


חברת הכנסת נאוה בוקר (הליכוד) ציינה כי "הפיגוע הערב מסמל עליית מדרגה חמורה ביותר בגל הטרור הנוכחי. קודם כל, אני מציעה לגנוז את ההצעות לנסיגת צה"ל מהערים הפלסטניות. כדי שנוכל להגן על אזרחי המדינה, יש צורך מובהק בנוכחות קבועה של חיילי צה"ל. צריך לגבות מחיר כבד מהמפגעים ולצאת למבצע רחב היקף בכל האזורים מהם יצאו פיגועי הטרור האחרונים. רק יד ברזל תביא להרתעה".

ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) מסר כי "מי שהיה צריך תזכורת למה עלול לקרות אם צה"ל לא יפעל במרכזי הערים הערביות ביהודה ושומרון קיבל אותה היום. אנחנו 14 שנה מהפיגוע במלון פארק בליל הסדר, פיגוע נורא שבא לאחר תקופה ארוכה עם כאלף הרוגים ושנתן את האות למבצע חומת מגן שממנו והלאה נטל צה"ל לידיו בחזרה את האחריות לביטחונם של אזרחי ישראל. על מחדלי אוסלו שעלו לנו בדמים מרובים אסור לחזור". כמו כן פנה סמוטריץ' לנתניהו ואמר: "אני קורא לראש הממשלה לדחות על הסף את מתווה הכניעה והוויתורים שיש מי שמציעים לו ולמגר את הטרור באמצעות עיקור המוטיווציות שמניעות אותו. על ראש הממשלה להכריז את מה שהוא הכריז אתמול ברמת הגולן גם על יהודה ושומרון. להכריז וליישם באמצעות החלת הריבונות וחידוש תנופת הבניה בשטח. רק גניזת החלום להקמת מדינה ערבית בארץ ישראל תביא שלום. רק גניזת החלום תביא שלום".

"הגיע הזמן למהלך אמיתי לטווח הרחוק"

באופוזיציה נשמעה ביקורת כלפי התנהלות הממשלה בכל הנוגע לגל הטרור הנוכחי. ח"כ שלי יחימוביץ (המחנה הציוני) אמרה כי "נתניהו עושה לעצמו חיים קלים בהתייחסותו לפיגוע ולמנהרות. ההתפארות בפתרון ההנדסי שנמצא וההבטחה כי מרכיבי המטען ושולחיהם יתפסו - היא בתחומם של מהנדסים ולוחמים ולא בתחומו של מי שאמור להציג פתרון אסטרטגי ומדיני. איש אינו מטיל ספק ביכולת המצויינת של כוחות הבטחון, אבל חמור ומופרך שהכל נופל על כתפיהם. זה המשך עגום להיעדר חזון ולאזלת היד של נתניהו, אשר מסתפק בתגובות אקראיות להתרחשויות בטחוניות, בלי לקיחת אחריות ובלי הצבת תכנית מדינית ובטחונית סדורה. נבחרה ממשלת ימין, יתכבד ראש הממשלה ויגלה סוף סוף את הפתרון על פי חזונו".

ח"כ קסניה סבטלובה (המחנה הציוני), אמרה הערב כי "פיגוע הטרור באוטובוס בירושלים הוא נסיון נפשע נוסף לפגוע בחפים מפשע בימים שלפני החג.
אני מאחלת החלמה מהירה לפצועים, ומחזקת את ידי כוחות הביטחון. כמו כן הוסיפה: ״הכתובת היתה על הקיר ושוב הוכח כי את הסכסוך לא ניתן לנהל, וודאי שנתניהו לא יכול לעשות זאת. את הסכסוך יש לפתור".

הפיגוע בירושלים, היום. צילום: מרק ישראל סלם



יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון, ביקשה לחזק את משפחות הפצועים ומסרה: "אני מייחלת להחלמתם המהירה של כל אלו שנפגעו בפיגוע הערב, פיגוע איום ומזעזע שמחזיר את כולנו באופן טבעי לזכרונות קשים מאוד שצרובים בנו משנים כואבות. יותר מדי משפחות בישראל טולטלו ברגע אחד בגלל אלימות קשה וטרור. זה מזעזע ואכזרי והממשלה הזו חייבת לאזרחי המדינה פתרונות אמיתיים שיביאו לשיפור מהותי בביטחונם. קונספציית הכבדת היד נכשלת, הפלסטרים הזמניים אינם מוכיחים את עצמם והקרבנות שאנו נאלצים לשלם גדלים מיום ליום. הגיע הזמן למהלך אמיתי לטווח הרחוק, שהוא היחיד שיביא ביטחון לאזרחי ישראל."

יו"ר הרשימה המשותפת, ח״כ איימן עודה, מסר הערב: "אני מגנה בתוקף את הפיצוץ הערב בירושלים, שבו נפגעו אזרחים רבים. פגיעה באזרחים היא פסולה, והיא גם מזיקה למאבק הפלסטיני הצודק לסיום הכיבוש. ממשלת נתניהו מזינה את מעגל הדמים, וניזונה ממנו. הייאוש הוא קרקע פוריה לטרור. רק הסדר מדיני יביא לביטחון לשני העמים".