במערכת הביטחון עוקבים בדאגה אחר הדיווחים שלפיהם ארגון "המדינה האסלאמית", דאע”ש, הצליח לשים יד על מצבורי נשק כימי של צבא סוריה שנטש אותו לאחר לחצים בינלאומיים. במערכת הביטחון מעריכים כי לוחמי דאע”ש היושבים בדרום רמת הגולן, סמוך לגבול עם סוריה, ינסו בקרוב לערוך ניסויים בנשק המסוכן. כך פורסם אמש (שלישי) בערוץ 10.



צבא אסד ויתר בשנתיים האחרונות על מצבורי הנשק הכימי שלו. אולם לדעת מערכת הביטחון, חלק קטן ממנו עדיין ישנו בחלק מהמחסנים. לא מדובר בנשק שיכול לאיים על העורף הישראלי, וההערכות הן כי מדובר בנשק כימי על בסיס כלור. אולם בעימות על הגבול נגד צה”ל יש לנשק הזה יכולת לגרום לנזק משמעותי. בצה”ל הודו בעבר כי הנושא אף מתורגל כחלק מההכנות לעימותם אפשריים בגבול הצפון. על פי הדיווח, ייתכן כי בחלק מהמצבור יש גם גז בכמות קטנה מאוד מסוג חרדל, גז שנחשב מסוכן מאוד.



בתוך כך, מועצת הביטחון של האו"ם ערכה אמש דיון סגור בנושא "הכיבוש הישראלי ברמת הגולן" . זאת כתגובה להצהרתו לאחרונה של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שלפיה רמת הגולן תישאר בידי ישראל "לעולם". את הדיון דרשה לקיים ונצואלה, והוא זכה לתמיכת מצרים, המדינה הערבית היחידה החברה כיום במועצת הביטחון של האו"ם. בסיום הדיון הודיעה המועצה כי ״ההחלטה של ישראל להחיל את החוק והריבונות שלה בגולן אינה קבילה ואין לה מעמד בינלאומי. חברי המועצה עומדים מאחורי ההחלטות שהתקבלו באו״ם על הגולן, ומודאגים מההכרזות האחרונות על הגולן״.



דני דנון, שגריר ישראל באו"ם, אמר בתגובה כי ״קיום הדיון הנו התעלמות מוחלטת מהמציאות במזרח התיכון. בזמן שאלפים בסוריה נטבחים, ועוד מיליוני אזרחים הפכו לפליטים, מועצת הביטחון בוחרת להתמקד ברמת הגולן ובמדינת ישראל- הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון".



לאחר שראש הממשלה כינס את ישיבת הממשלה השבועית ברמת הגולן והכריז כי הגולן יישאר בידי ישראל, הבהירו ארה"ב וגרמניה, שתיים מבנות הברית החשובות ביותר של ישראל, כי אין שינוי בעמדתן המסורתית ולפיה הגולן הוא שטח כבוש, שעתידו צריך להיקבע במשא ומתן בין ישראל לסוריה. שתי המדינות הבהירו כי אין כל דרישה מישראל לסגת מהגולן כרגע, אך אין זה אומר שהן יכירו בשינוי חד־צדדי של מעמד הגולן.



בפגישתו בשבוע שעבר עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין חזר נתניהו על הצהרתו בנושא הגולן ואמר כי מדובר ב”קו אדום” עבור ישראל ושבכל הסדר שיהיה בסוריה, הגולן יישאר בריבונות ישראלית. בתום הפגישה אמר נתניהו כי “פוטין לא הביע עמדה בנושא. הדברים נקלטו ואני חושב שהובנו”.