חשיפת מנהרת הטרור, השנייה במספר בחודש האחרון, גורמת לשביעות רצון בפיקוד הצה"לי בכל הקשור לעבודות החישוף, שצפויות להימשך בתקופה הקרובה בגבול הרצועה. מנהרת הטרור, שדבר קיומה הותר לפרסום היום (חמישי) בשעות הצהריים, נמצאת בעומק של 26 מטרים, ונראית מוכנה ותקינה לשימוש. עדיין לא ידוע האם מדובר באחת חדשה, או בכזאת שכבר היתה מוכנה לשימוש מתקופת מבצע צוק איתן. 



גורם בכיר בצה"ל סיפר על העבודה בתקופה האחרונה בנושא המנהרות. בשיחה עם מעריב אונליין הוא פירט את הרגעים הדרמטיים שחשפו את המנהרה הנוכחית: "לפני מספר שעות אנחנו מבינים שיש לנו מנהרה ביד. אנחנו פועלים בחודשיים שלושה האחרונים, וזה מתקשר לירי ביממה האחרונה. אנחנו פועלים בכל השטח במספר מוקדים, ע"פ מאמצים טכנולוגיים, מודיעיניים ומבצעיים. אנחנו משתכללים והשכלול מביא אותנו למיקוד בחלק מהמקומות. בימים האחרונים התמקדנו ועבדנו בפרימטר. בחלק מהמקומות שהבנו שהריכוז הוא לא נכון יצאנו משם ובחלק מהמקומות שחשבנו שצריך להמשיך את המאמץ המשכנו"

עוד מוסיף הגורם: "אנחנו לא יודעים להגיד נכון לעכשיו, אם היא מלפני או אחרי צוק איתן אלא שהיא מנהרה שנראית במצב תקין ושמיש, יכול להיות שטופלה בעבר וחידשו אותה, יכול להיות שהיא קטע או משהו חדש לגמרי, אנחנו צריכים את הימים הקרובים כדי לחקור אותה ולטפל בה ולבסוף להשמיד אותה. אנחנו רואים בכל הסיפור הזה של המאמץ הטכנולוגי מודיעיני מבצעי הצלחה. המאמץ הזה צריך להתחזק וללמוד אותו ולתקן את מה שצריך אבל אנחנו מבינים שזו הצלחה, לא יודעים להתחייב על מה עוד קורה בשטח, אנחנו יודעים להתחייב על כך שהסיפור הוא הפרת ריבונות ובהפרת ריבונות אנחנו מטפלים".
עבודות החישוף של המנהרה. צילום: דובר צה"ל

"החמאס ירה אמש כי הבין שאנחנו מתקרבים"

עוד אומר הגורם "המנהרה, באזור דרום הרצועה, ככל הנראה חודרת לשטח ישראל, אנחנו מטפלים בכל השטח. יש עוד דברים שקורים שאני לא יכול להגיד עליהם. אנחנו עובדים במלוא המרץ ומביאים תוצאות. הבנו אמש שהירי הוא של חמאס, ושהוא יכול להגיע מכל מיני סיבות, אולי בגלל ההבנה שאנחנו מתקרבים.

"אני מנסה להיכנס לראשם. אתמול הם הבינו שאנחנו מתקרבים ואותתו לנו בירי לא מדויק. אין כאן משהו שאנחנו רואים אותו מעבר לדיווחים שיצאו, ולירי המקומי הזה, אנחנו לא רואים עוד משהו גדול מעבר שקורה. אנחנו יודעים להגיד שהחלק הזה שקשור לשיטת הפעולה הוא אפקטיבי לפחות על פי החודש האחרון, אנחנו נחושים להמשיך את המאמצים בעומקים האלה".
"אנחנו מגיעים חזקים מבצעית לכל טיפול כזה, ואנחנו נערכים גם לאפשרות שהדבר יתדרדר. כשאנחנו אומרים שמאמץ איתור המנהרות הוא מאמץ מרכזי בצבא ונכון לטפל בו, אנחנו גם לוקחים בתכנון שיכול להיות שנפעל גם במציאות שהיא כמו אתמול ואולי גם במציאות של חיכוך גדול יותר. הפרת ריבונות תת קרקעית לשטחה של מדינה תפקידו של צה"ל הוא לעצור אותה".
הגורם הכחיש את הפרסומים על הסכמים של רגיעה הסכמים שלטענת החמאס הושגו בתיווך מצרים: "אנחנו לא מכירים את זה, ראיתי את ההודעה ואני לא רוצה להיכנס למניעיה ולפרט או להעריך. עניינית אנחנו פועלים בפרימטר בחלק מה קומות שפעלנו כולל בימים האחרונים, העילות הייתה אפקטיבית והמשכנו ולראיה מצאנו הבוקר מנהרה, ובחלק מהמקומות פעלנו ולא מצאנו. אלה החלטות טקטיות של מפקדי אוג עזה והמאמץ הוא באחריות מפקד האוגדה".
מנהרת הטרור. צילום: דובר צה"ל