היום השני של שלב ההוכחות במשפטו של אלאור אזריה, החייל שירה למוות במחבל בחברון אשר מואשם ע"י הפרקליטות הצבאית בהריגה, החל הבוקר (רביעי) בבית הדין הצבאי ביפו. תכונה רבה הגיעה לבית הדין ומחוצה לו ולצד מפגינים פעילי ימין שהגיעו למקום לתמיכה באזריה, ניצבו הפעם כוחות משטרה ומג"ב, זאת מחשש להתפרצות עימותים על רקע העדויות של צלם ותחקירן בצלם שתיעדו את הירי. המשפט עבר ללא אירועים חריגים.



אביו של החייל היורה החזיק לפני פתיחת הדיון תעודה ממוסגרת שניתנה לבנו ביום העצמאות 2015 "כהוקרה על היותך לוחם מצטיין גדודי". בין האנשים שהגיעו להעיד היום, היה חוקר המז"פ (חטיבת הזיהוי הפלילי של המשטרה) רון גור-אל, שהתייחס במהלך עדותו לסכין שהופיעה ליד המחבל בזירה, ואמר כי "הסכין זזה כמה פעמים ולא ניתן לקבוע במדויק היכן הסכין הייתה ביחס למחבל". עוד סיפר כי אחד הנוכחים בזירה, אדם שלבש חולצה שחורה, צעק כמה פעמים שייתכן שיש מטען חבלה על המחבל: "אותו אדם וגם עופר אוחנה, נהג האמבולנס, צעקו כמה פעמים את אותו המשפט, שניהם היו אזרחים. בחומרים המצולמים לא מצאתי סימן המעיד על התערבות בתוכן ולא הייתה התערבות, והמסקנה שלי היא שבקבצים המצולמים לא נעשה שינוי".


הזזת הסכין לכיוון המחבל באירוע הירי בחברון

עדותו של הצלם שתיעד את האירוע

קודם לכן העיד עימאד אבו שמסיה, הצלם שתיעד את האירוע. הוא עלה לדוכן העדים בליווי של שוטרי מג"ב ולאחר שהוצגו שוב שני הסרטונים מהזירה, סיפר הצלם בערבית על המתרחש, כשמתורגמן מתרגם את דבריו: "התחלתי לצלם ממרחק של 30 מטרים וחיילים הרחיקו אותי, אז עליתי לגג בית של השכנים והמשכתי לצלם, אך גם משם ביקשו ממני לעזוב. התקשרתי לבחורה מבצלם אבל לא נתנו לי ללכת ולהביא לה את הסרטון אז הבן הקטן שלי העביר לה את כרטיס המצלמה. מאוחר יותר באותו היום מסרתי את הכרטיס לחוקר הצבאי". אבו שמסיה נשאל האם בנו נעצר בעבר וענה "הוא נעצר ושחררו אותו בבית משפט. כל אחד יכול להיעצר". עוד הוסיף הצלם, שעדותו הייתה יכולה להוות מפתח להמשך המשפט, כי "בגלל שלא יכולתי לצאת מהבית שלחתי את הבן שלי בדרך לא דרך להעביר את כרטיס המצלמה. אחרי זה המתנדבת של בצלם שלחה את הכרטיס בחזרה ומאוחר יותר בא החוקר מהצבא ונתתי לו את כרטיס הזיכרון".



עימאד אבו שמסיה, הצלם שתיעד את הירי בחברון. צילום: אבשלום ששוני




"המחבל לא היווה סכנה"


בתביעה טענו כי הייתה סיבה לכך שהצלם הגיע לאזור, והתייחסו לסרטון הנוסף מהירי שנחשף בשבוע שעבר. על כך אמר הסנגור כי "התובע שם תשובות בפיו של העד", והתובע השיב כי "הסנגור מנסה להטעות את העד בהקראת דברים שלא קיימים בנוגע לסרטון שצולם על ידי מישהו אחר ממרחק קרוב יותר". הסנגור שאל "מדוע קריאות רקע מסוימות שנשמעות בסרטונים אחרים - אינן נשמעות בסרטון שצילמת?, והתובע ענה: "זו הטעיה כי סרטונים אחרים צולמו מקרוב. הצלם אמר: "צילמתי רחוק יותר ממקום האירוע, והסנגור פנה לצלם ושאל: "המתנדבת מבצלם אמרה לך שעשו וידוא הריגה למחבל השני?, על כך ענה: הצלם: "לא, קראתי את זה אתמול בפייסבוק". בעדותו הדגיש הצלם: "לא שיניתי כלום בסרטון". 



אחריו עלה להעיד נאסר נוואג'עה, תחקירן ומתנדב בצלם, שאמר כי הוא מצלם "כל אירוע שיש בו פגיעה בזכויות אדם". עוד סיפר: "אני חוקר שטח של בצלם בדרום חברון, בעת האירוע - לקחתי את כרטיס הזיכרון של המצלמה למשטרה הצבאית והייתי האיש המקשר בין העדים למשטרה. ראיתי את הסרטון והוא (המחבל) ששכב לא היווה סכנה לאף אחד".



נאסר נוואג'עה, תחקירן השטח של בצלם. צילום: אבשלום ששוני



"התשתית הראייתית של הסרטון לא הייתה נקיה"


בא כוחו של אלאור עזריה, עו"ד אייל בסרגליק, אמר בעקבות יום הדיונים השני בשלב ההוכחות: "אין כל ספק, כי היום הוכח שהשרשרת הראייתית של הסרטון, לא הייתה נקיה, אלא כרטיס הזיכרון הועבר על ידי הצלם, למספר גורמים, טרם הגעתו לרשויות. עוד הוכח בדיון, כי מתברר שהובאו ידיעות בידי בצלם, על כך שהיה ירי שלא כדין במחבל השני, שלא נורה על ידי החייל אלאור, לאחר שלכאורה נוטרל והעניין נבדק כעת על ידי התביעה הצבאית".
 "כן הוכח בחקירת המומחה בעיין הוידיאו מטעם מז"פ, כי החייל היה בקו ראייה מול המחבל ולא ניתן לעמוד את מרחק הסכין  ולא ניתן לשלול את העובדה, כי החייל ראה את הסכין וראה את המחבל זז", ציין עוד עו"ד בסרגליק, "כמו כן, לא הובאו בפני המומחה מטעם התביעה ראיות על העובדה, כי הכרטיס הועבר למספר גורמים, ביניהם בנו של הצלם, צלם רויטרס וגורמים נוספים".
 
"אנו נוכיח את טענתנו לאכיפה בררנית, דרך העדים עצמם, כאשר אחד מהם אף אישר את העובדה, כי הובאו לידיעתו העדויות הנוספות", ציין עוד עו"ד בסרגליק. גם עו"ד אילן כץ מהגנה הגיב בנחרצות בתום הדיון: "הוכחנו שהצילום מגמתי. הם צילמו מתי שבא להם ועובדה שהצילומים שלהם לא שמעו את החשש ממטען. הוכח שהמרחבים הנראים בסרט הם לא המרחבים במציאות".

אלאור אזריה ובני משפחתו, היום בבית הדין הצבאי. צילום: אבשלום ששוני


הסרטון החדש מהזירה: מי הזיז את הסכין לכיוון המחבל?


כזכור, בשלב ההוכחות הראשון שהתקיים לפני שבוע, הציגה התביעה סרטון חדש מהאירוע בו נראה כיצד אחד הנוכחים במקום, שפניו לא מוצגות, בועט לאחר הירי בסכין ומקרב אותה לכיוון המחבל. התובע, סא"ל נדב וייסמן, אמר כי "ישנה טענה שהמחבל הזיז את ידו לכיוון סכין ליד שהייתה לידו, אך כעת רואים שהטענה הזאת היא שקר". לאחר מכן נטען בבית הדין כי עופר אוחנה, נהג האמבולנס שהיה בזירה, הוא זה שבעט בסכין. לאחר טענה זו, מסר הנהג בתגובה למעריב אונליין כי "חוקרי מצ"ח גבו ממני עדות בשבוע שלאחר האירוע, מסרתי להם את גרסתי המלאה והמפורטת, כולל בעניין הסכין המדוברת. כמו כן מסרתי את כל החומרים שהיו ברשותי, זאת בשיתוף פעולה מלא עם החוקרים. מאז לא נקראתי לחקירה ואף גורם רשמי כמו מצ"ח, המשטרה, נציגי התביעה או ההגנה לא יצרו איתי קשר".

ראש צוות ההגנה של אזריה, עו"ד אילן כ"ץ, התייחס לפני שבוע בראיון בגל"צ לפרסום הסרטון ואמר: "זו לא ראיה דרמטית ששינתה את התמונה". לדבריו, הסרטון אינו חדש ובניגוד לטענות התביעה, אינו מעורר סנסציה. "הוא היה בידנו כמעט מתחילת העברת חומר החקירה".


הדיון הבא בעניינו של אזריה נקבע לתאריך 16.9.16 בשעה 9:00 בבוקר.

הפגנת תמיכה באזריה, הבוקר מחוץ לבית הדין. צילום: אבשלום ששוני