קצין בחיל האוויר בדרגת אל"מ הושעה מתפקידו היום (שלישי) בעקבות חשד כי קיים מערכת יחסים עם נגדת בקבע המשרתת תקת פיקודו. הרמטכ"ל, רא"ל גדי איזנקוט, אישר את המלצתו של מפקד חיל האוויר, אלוף אמיר אשל, שהחליט להשעות לאלתר את הקצין הבכיר בחייל, לאחר שעלתה טענה מצד אשת קבע המשרתת תחת פיקודו כי בין השניים התנהלה מערכת יחסים, דבר שאסור על פי פקודות הצבא. על פי תשאול ראשוני של השניים עולה כי ככל הנראה מדובר ביחסים בהסכמה בין הקצין לנגדת בקבע, אולם הדבר עדיין אסור על פי הפקודות.



במקביל המשטרה הצבאית החוקרת פתחה בחקירת נסיבות הדיווח ובחיל האוויר פתחו גם הם בבדיקה משמעתית לנושא. מדובר צה"ל נמסר כי: "הרמטכ"ל רב-אלוף גדי איזנקוט אישר את החלטת מפקד חיל האוויר להשעות את הקצין מתפקידו למשך 14 ימים באופן מידי. במקביל נפתחה חקירת מצ"ח לבירור נסיבות המקרה. הקצין התנהג לכאורה בדרך שאינה עולה בקנה אחד עם הנורמות והערכים המצופים מקצינים ומפקדים בכירים בצה"ל".



רק לאחרונה התקיים כנס בהשתתפות כלל המפקדים בדרגות סא"ל ומעלה בחיל האוויר במהלכו הם שמעו הרצאות ועברו סימולציות עם שחקנים על "מותר ואסור".בחיל האוויר יזמו תכנית חילית גדולה למניעת הטרדות מיניות. כל הקצינים קיבלו הנחיה להעביר את התכנים עד לאחרון החיילים. בנוסף כתבו בחיל קוד אתי למניעת הטרדה מינית עליו יחתמו כולם.




פרשת אופק בוכריס


השעייתו של הקצין הבכיר מתרחשת שלושה ימים לאחר שתא"ל במיל' אופק בוכריס החשוד באונס, פרש מצה"ל. בוכריס, שהואשם ב־17 סעיפים של עבירות אינוס והטרדות מיניות בקצינה ובחיילת ששירתו תחתיו.



בסוף השבוע שעבר פנה בוכריס לרמטכ"ל, רב אלוף גדי איזנקוט, וביקש ממנו לפרוש משירות הקבע באופן מיידי. בוכריס נימק את פנייתו ברצונו לנהל את משפטו כאזרח ולא כקצין בשירות קבע. הרמטכ"ל איזנקוט שקל את בקשתו של בוכריס וקיבל אותה. 



תא"ל אופק בוכריס. צילום: דובר צה"ל
תא"ל אופק בוכריס. צילום: דובר צה"ל



בוכריס הסביר את הפרישה המיידית בכך שבחר לשמש דוגמה לאחרים וליטול אחריות מוסרית, כלשונו. "אני סבור, שהנורמה המצופה מקצין בדרגתי שמוגש נגדו כתב אישום חמור, היא שישחרר את המערכת מעולו ויתמודד עם האישומים נגדו במקום היחיד הראוי - בית הדין", מסר בוכריס.



"כך בחרתי לעשות. אני מודה למערכת שנענתה לבקשתי ואפשרה לי ליישם נורמה ראויה זו. אני מתפנה למלחמת חיי. אני חף מפשע ואלחם על שמי הטוב ועל חפותי. חרף השיבוש במסלול חיי שנגזר מנסיבות פרישתי, שבהן לא בחרתי, אני שמח בחלקי, גאה בשירותי הצבאי ומקווה שאחזור לתרום למדינתי לאחר זיכויי", סיכם את דבריו.



בימים הקרובים ייקבע הרכב השופטים שינהל את התיק המורכב שמסעיר את צמרת צה"ל. למרות הפרישה, משפטו של תא"ל במיל' אופק בוכריס יתקיים בבית הדין המיוחד ולא יועבר לבית משפט מחוזי אזרחי.