משפטו של החייל היורה מחברון, סמל אלאור אזריה, התחדש הבוקר (שני) בבית הדין הצבאי כשאת מלוא תשומת הלב מושכים שני אלופים במיל', סגן הרמטכ”ל בעבר עוזי דיין וראש אגף טכנולוגיה ולוגיסטיקה בעבר דני ביטון. דיין שהוזמן להעיד בהמשך לחוות הדעת שהגיש לבית הדין, גיבה את אזריה שנאשם בהריגת מחבל מנוטרל ואמר כי "זכות החפות של החייל נדרסה". הוא הוסיף והדגיש כי "מחבלים צריך להרוג, דינם למות". לדבריו, "הוראות הפתיחה באש משאירות שיקול נרחב למי שפותח באש. נניח שאני הולך בחברון ואני רואה מחבל. האם מותר לי לירות בו? התשובה היא כן". בנוגע לשאלת הפתיחה באש הוסיף דיין: "הוראות הפתיחה באש הן ברירת מחדל כללית. מותר לך להגן על חייך ועל חיי אנשים אחרים גם אתה לא יודע אם זה מחבל".



השופטת: "מה זאת אומרת מזהה אותו כמחבל?"



דיין: "אם הוא נושא נשק? באיזה מקום? האם הוא מנסה להסתתר וללכת ממקום למקום. אם אתה רואה מישהו שאתה מזהה אותו כמחבל. בעיקרון מחבלים צריך להרוג. אם תתחיל לדווח, לראות ולחזור, בסופו של דבר הוא יבצע פיגוע. מי שנמצא שם הוא שצריך להחליט ולניסיון שלו יש חשיבות עצומה. ולכן גם באירוע המדובר, הלוחם הגיע עם חפ"ק מ"פ ואיך המ"פ נהג ואיך הוא הפעיל אותו יש חשיבות עצומה".



השופטים: "משהו פה לא ברור - מתי לא צריך להרוג מחבלים. מתי יש מחבל שהוא חי ואתה לא יכול להרוג אותו?"



דיין: "אם זה בניגוד לפקודות. אם נאמר שאף אחד לא יורה בלי אישור הוא צריך להסביר למה ירה. אם בסדר העדיפות של המשימה זה לא נמצא".


צ'רלי אזריה מודה לאלוף דני בטון

דיין בבית הדין היום. צילום: אבשלום ששוני
דיין בבית הדין היום. צילום: אבשלום ששוני



"לא רציתי לשפוך שמן למדורה"


בחוות הדעת של דיין, התייחס האלוף במיל' לניהול האירוע ולכן הדגיש בעדותו היום "לא הבעתי את חוות דעת שלי על המפקדים כי לא רציתי לשפוך שמן למדורה. כן הבעתי את דעתי על הניהול באירוע וזה היה לקוי".



דיין: "על סמך מה גלגלו את זה למשפט פלילי. הטענה הבסיסית שלי היא שלוחם, גם אם טעה ושגה לא מגלגלים את זה למשפט פלילי. אם וועדת חקירה הייתה מוצאת שהיה פה זדון אז זה מוצדק".



תובע: "תאשר לי שהמדיניות הברורה בתקופתך כאלוף פיקוד מרכז היא שבכל מקרה שפלסטיני נפצע מאש כוחותינו תיפתח באופן אוטומטי חקירת מצ"ח".



דיין: "אני לא התייחסתי לזה בעדות שלי. אבל מה האשמה במשפט הזה? הריגה זה שיש איזו שהיא פרובוקציה ואתה מגיב עליה באופן לא פרופורציונלי. או שעולה לך הדם לראש".



התובע: "סליחה אתה לא בקיא בעבירת ההריגה".



דיין: "אני מספיק בקיא כדי להביע פליאה. אם מדובר פה בזדון אז צריך להעמיד את החייל באשמת רצח".



על עצם העמדתו של החייל לדין, דיין הבהיר כי "זה הזמן לעשות עסקת טיעון ולמנוע את הנזק שנגרם".



10:44 דרמה בבית הדין


דרמה התרחשה במהלך עדותו של האלוף דיין כאשר האב צ'רלי נכנס לאולם חודש לאחר שלקה באירוע מוחי. הבן קם לעברו והתפרק בזרועותיו. האב פרץ בבכי יחד עם כל בני המשפחה. במהלך ההפסקה ולפני תחילת עדותו של אלוף דני ביטון, אמר צ'רלי אזריה:  "מזל שעוד נשארו מפקדים פה במדינה. אני מצדיע לך". אזריה נעמד בקושי על רגליו והצדיע לביטון.



צ'רלי אזריה בבית הדין. צילום: אבשלום ששוני
צ'רלי אזריה בבית הדין. צילום: אבשלום ששוני



11:35 -  "אזריה פעל לפי פקודות הצבא"


לאחר עדותו של דיין, עלה להעיד האלוף במיל' ביטון, שאמר: "אני מלווה את הפרשה הזו מתחילתה אני עוסק בזה. כל הידע שלי מבוסס על הידע האישי שלי ואך ורק מה שלמדתי מקצועית כל חיי וניסיוני בתחקירים הוא יחסית מאוד טוב".



ביטון: "באשר ליכולת המחבל להפעיל מטען או חגורת נפץ, מספיק תזוזה קטנה של המחבל בשביל ירי לעברו".



ביטון התייחס לתחושת הסכנה שחש אזריה והבהיר: "אם החייל בתמונת מצב שלו על פי ההוראות, חש בסכנה גם אם כולם לא חשים בה, הוא לבד מזהה, זה מספיק בשביל לבצע את הירי".



בביקורת על המפקדים אמר ביטון: "גם במלחמה חיילים שפועלים צריך לבחון קודם כל על ידי המפקדים. מכיוון שבמקרה דנן המפקדים לא טרחו לעשות תחקיר עם כל הנוכחים בזירה המבצעים וישר אצו רצו לבית המשפט אז אני בא ואומר את שאומר בחוות דעתי".



תובע: "מי שצריך להחליט זה כבוד בית הדין".



ביטון: "ממש לא. אתה מפספס את זה ואני אסביר לך את זה עד הערב. אתה מסרס את הצבא. אלאור אזריה פעל לפי פקודות הצבא בזירה מבצעית. אם אתה רוצה אחרת תשנה את ההוראות".




האלוף במיל' דני ביטון. צילום: בשלום ששוני
האלוף במיל' דני ביטון. צילום: בשלום ששוני