לצרה הצרורה המכונה "חיזבאללה" מצטרף בשנתיים האחרונות אתגר נוסף עבור צה"ל – צבא לבנון. גורמים ביטחוניים בישראל מעריכים כי אם תפרוץ מלחמה בזירה הצפונית, יצטרף צבא לבנון לחיזבאללה כאויב משמעותי, וזאת בניגוד למעמדו וליכולותיו במלחמת לבנון השנייה ב־2006. על פי הערכתם של אותם גורמים, יילחמו שני כוחות אלה בצה"ל יחד ובתיאום מלא.



הצבא הלבנוני עבר מאז אותה מלחמה תהליך של התחמשות מחדש, והצטייד באמצעי לחימה באוויר, ביבשה ובים ממגוון מקורות, ובראשם ארה"ב, צרפת וסעודיה. המוטיבציה העיקרית להתחמשותו בשנים האחרונות הייתה המאבק בטרור הסלפי הפנימי, אבל תוכנית ההתחמשות של כוחותיו שיפרה גם את יכולת הלוחמה שלו מול צבא סדיר וחזק כמו צה"ל. אומנם אין מדובר בנשק המתקדם ביותר, אבל אותם גורמים אומרים כי לצבא הלבנוני יש כיום יכולת להזיק לצה"ל יותר מבעבר, למשל באמצעות טילים מדויקים נגד טנקים.



הצבא הלבנוני מורכב מבני כל העדות והזרמים, אולם בצמרת הפיקוד שלו יש רוב לנוצרים. על פי החוקה, צבא זה כפוף לנשיא לבנון מישל עאון, בן ברית פוליטי של חיזבאללה. בשורות הצבא משרתים גם לא מעטים מבני הזרם השיעי, שחיזבאללה הוא חלק ממנו.



"שירותם של השיעים אינו קשור להתחזקות הצבא הלבנוני", אומרים בישראל. "מאז ומתמיד הם שירתו בו. ההתחזקות נובעת מתוכנית ההצטיידות שלו ומההתקרבות בין מפקדו העליון, שהוא למעשה הנשיא, לבין חיזבאללה".



מישל עאון, צילום: רויטרס
מישל עאון, צילום: רויטרס



חבר של ישראל שהפך לתומך בחיזבאללה



עאון (81), לשעבר מפקד צבא לבנון, היה בשנות ה־80 בן ברית של ישראל בלבנון, אבל מאז השתנו הנסיבות בארץ הארזים, והפוליטיקאי הנוצרי התקרב לאויביה השיעים של ישראל. בזכות התקרבות זו זכה לתמיכת חיזבאללה למינויו לנשיא, והוא נכנס לתפקידו לפני ארבעה חודשים.



בראיון שהעניק לפני כשבועיים לערוץ טלוויזיה מצרי, הביע נשיא לבנון באופן מרומז תמיכה בפעולתם של צבא לבנון וחיזבאללה שכם אל שכם. "הצבא הלבנוני אינו מספיק חזק כדי להילחם בישראל פנים אל פנים", אמר מפקדו העליון של צבא לבנון, "ולכן יש צורך בחיזבאללה, ואין סתירה ביניהם. חיזבאללה הם אנשי הדרום ואנשי האדמה. הם מגינים על עצמם כאשר ישראל מאיימת עליהם או פולשת אליהם".



עוון אמר עוד כי הימצאות נשק בידי חיזבאללה לא צריכה להוות בעיה למדינה הלבנונית. "חיזבאללה הוא גורם מהותי בהגנה על לבנון", הבהיר.



חיזבאללה פרסם יעדים



אתר אלעהד המקורב לחיזבאללה חשף אתמול את מה שכינה "בנק המטרות למלחמה הבאה" נגד ישראל. על פי האתר, הארגון הציב כיעד תשעה אתרים ישראליים שבהם נטען כי קיים נשק גרעיני וכימי ואף קובע את מספר העובדים והחוקרים בכל אחד מהמרכזים.



בכתבה פורסמו צילומי הדמיה של אנשי חיזבאללה משגרים טילי F־300 המיוצרים ברוסיה, הפוגעים בכור הגרעיני בדימונה שבו, כך נטען, עשר קומות ומועסקים בו 2,700 עובדים וחוקרים שמטפלים בפלוטוניום המועשר.



היעד השני הוא מתקן נחל שורק מדרום לרמלה, שבו 200 חוקרים ומדענים, ואילו הכור בקישון הוא המטרה השלישית, שם, לפי הפרסום, מיוצר נשק כימי. יעד נוסף נמצא ברמלה, ובו מיוצרת אנרגיה חשמלית ההופכת מי ים למים הראויים לשתייה. יעד נוסף הוא כפר סחייה שמצפון לחברון, שם מאחסנים טילים. גם באר יעקב במטרות, בגלל מפעלי רפאל שבעיר. סחנין היא מטרה נוספת, שבה לטענת הארגון מרכיבים ראשי חץ גרעיניים על טילים ארוכי טווח. בכתבה נטען עוד שבמפעל בבאר יעקב מייצרים את הטילים המפורסמים יריחו 1. חיזבאללה מציב כיעד גם מפעל בעילבון שבצפון, שבו, טוען הארגון, מאוחסן נשק גרעיני.