שק"ם נקי מסיגריות: צה"ל יפסיק את מכירת הסיגריות ויאסור על עישון בבסיסי צה"ל, כך אמר היום (שלישי) אל"מ פרופ' אלון גלזברג, ראש מחלקת שירותי רפואה בחיל רפואה, בדיון מיוחד שנערך בכנסת במסגרת יום 'ישראל בריאה ללא עישון'. במסגרת התוכנית שיוביל חיל הרפואה, אישר הרמטכ"ל החלטה לפיה עם סיום החוזים הנוכחיים בסוף השנה, תופסק בהדרגה מכירת סיגריות בשק"ם בבסיסים הפתוחים, החלטה שצפויה להתרחב בהמשך לבסיסי ההכשרה ולכלל בסיסי צה"ל.



עוד הוחלט על שינוי מתפיסה לפיה נקבע היכן אסור לעשן, לקביעת מקומות מוגבלים שרק בהם מותר יהיה לעשן. כמו-כן, ייאסר העישון בכלי רכב צבאיים וייקבע סעיף בדין המשמעתי לעבירת עישון ויעודכן השילוט ברוח פקודת מטכ"ל.



בדיון נחשפו לראשונה נתונים מדאיגים לפיהם 85% מהחיילים שאינם מעשנים באופן אקטיבי, מעידים כי הם סובלים מעישון כפוי במסגרת שירותם הצבאי. אל"מ גלזברג ציין כי הרמטכ"ל רוצה צה"ל נקי מעישון. קיימת ההבנה כי פגיעה בבריאות החיילים היא גם פגיעה בכשירות של צה"ל.



המדיניות החדשה של צה"ל מגיעה לאחר שורת דיונים ארוכה בוועדה למאבק לנגעי הסמים והאלכוהול בכנסת, בראשות ח"כ תמר זנדברג ממרצ, ומאמצת למעשה את המלצות ההסתדרות הרפואית והאגודה למלחמה בסרטן שהוצגו לבקשת הוועדה. מנתונים שהציג ד"ר חגי לוין מהאוניברסיטה העברית-הדסה בדיונים קודמים, עולה כי שיעור העישון עולה ב-40% במהלך שירות החובה.



ח"כ זנדברג: "היום הוכח כי הציבור הישראלי חזק מחברות הטבק. הלחץ הציבורי והפוליטי שהפעלנו בחודשים האחרונים, נתן רוח גבית לצה"ל לקבלת ההחלטה הדרמטית, שתהווה אבן דרך חשובה ביצירת דור ללא עישון. נתניהו וליצמן יכולים ללמוד מהרמטכ"ל ולהפנים כי מיגור תופעת העישון היא אינטרס לאומי ראשון במעלה, ולכל הפחות יישמו את המלצות התוכנית הלאומית לצמצום העישון ונזקיו שהם עצמם אישרו כבר לפני 6 שנים".



מהאגודה למלחמה בסרטן ומההסתדרות הרפואית בישראל נמסר: "האגודה למלחמה בסרטן וההסתדרות הרפואית שמשתפים פעולה לאורך שנים עם חיל רפואה, מברכים את עמדת הרמטכ"ל שאימץ את עיקרי התכנית שהוגשה על ידינו בוועדה המיוחדת למאבק בנגעי הסמים והאלכוהול בכנסת, על הצעדים המשמעותיים להצלת חיים. מימוש התוכנית יוכל לשמש דוגמה גם לגופים אחרים בדרך למיגור הטבק המכר והממית".