בית הדין הצבאי לערעורים דחה הערב (שלישי) את בקשתו של אלאור אזריה לדחות את כניסתו לכלא מחר בבוקר. נשיא בבית הדין, האלוף דורון פיילס, אמר כי כבר "חמישה חודשים מאז גזר הדין נדחה העונש, לא מצאתי לנכון לעכב עוד". לאור זאת, הוא צפוי להגיע מחר עד 10:00 בבוקר לכלא 4 על מנת להתחיל את ריצוי העונש של 18 חודשי מאסר על הריגת המחבל בחברון לפני שנה וחצי. נשיא בית הדין, האלוף דורון פיילס, אמר כי כבר "חמישה חודשים מאז גזר הדין נדחה העונש, לא מצאתי לנכון לעכב עוד".

"עונש המאסר הוטל על המבקש (אזריה) לפני למעלה מחמישה חודשים וביצועו עוכב עד עתה. מושכלות יסוד הן כי עונש מאסר שהוטל על אדם ירוצה מיד לאחר גזר הדין", ציין פיילס בהחלטתו – "בנסיבות האמורות, לא מצאתי לדחות פעם נוספת את מועד ריצוי עונש המאסר". פיילס כתב עוד בהחלטתו, כי "המבקש (אזריה-מ"כ) לא העלה בבקשתו כעת טעמים מיוחדים אחרים המצדיקים דחייה נוספת של ריצוי עונשו, פרט לכך שהגיש בקשת הקלה בעונש. בית המשפט העליון שב וקבע בהקשר דומה, כי כלל הוא, כי הגשת בקשת חנינה לנשיא לא תהווה שיקול לעיכוב ביצוע עונשו של נידון. דחייה נוספת של ביצוע העונש תינתן רק במקרים חריגים ונדירים ובזהירות יתרה".

נשיא בית הדין לערעורים גם דחה את טענת עו"ד שפטל, כי בקשת ההקלה בעונש שהגיש לרמטכ"ל, רא"ל גדי איזנקוט, מהווה חלק מההליך הפלילי. "לא מצאתי לקבל את טענת בא כוחו של המבקש, כי הליך ההקלה בעונש הוא חלק מהליך המשפטי הפלילי. המדובר בהליך המתחיל מסיום המשפט. משכך, כל הכרוך בהפעלת הסמכות להקלה בעונש, לרבות מועד פרסום ההחלטה בבקשה, נתון אפוא, לרמטכ"ל שהוא בעל הסמכות", הוא הסביר. פיילס הבהיר עוד שפסק הדין בעניינו של אזריה יהפוך לחלוט רק בתום התקופה הקבועה בחוק (ב-7 בספטמבר) לבקשת רשות ערעור.

הוא ציין עוד בהחלטתו, כי טענת ההגנה דינה להידחות, מכיוון שגם לתביעה זכות לבקש בקשת רשות ערעור, כך שפסק הדין אינו יכול להיות חלוט, גם אם אזריה הודיע במכתב לרמטכ"ל שלא יגיש בקשה לרשות ערעור לבית המשפט העליון.

כזכור, אתמול פנה בא כוחו של אזריה, עו"ד יורם שפטל לבית הדין לערעורים של צה"ל, לקיים דיון בבקשה לדחיית ריצוי עונש המאסר, שפטל פנה לבית הדין וביקש דחייה של 21 ימים בתחילת ריצוי מאסרו של אזריה, וזאת עד להחלטת הרמטכ"ל בעניין בקשתו להמתקת העונש. בבקשה שהגיש שפטל הוא טען שלנוכח בקשת המתקת העונש שהגיש אזריה, יש לדחות את תחילת ריצוי עונשו עד להחלטת הרמטכ"ל. לדבריו, "כשם שעד כה עוכב ביצוע עונש המאסר שנגזר על המבקש (אזריה - מ"כ), כך יש לעשות כן גם עתה, לפני מיצוי השלב הסופי בהליך הצבאי הפלילי". בפרקליטות הצבאית מתנגדים לדחיית ריצוי עונש המאסר ואם לא יחול מפנה בלתי צפוי – אזריה יחל לרצות את עונשו מחר בבוקר.

התובע, עו"ד נדב ויסמן התנגד לדחיית ריצוי המאסר: "אנו מתנגדים לבקשה ומבקשים לדחות אותה, אין תקדים של עיכוב ביצוע פסק דין בשל הגשת בקשת חנינה לנשיא, יש הפרדה ואבחנה ברורה בין הליך משפטי לבקשה להקלה בעונש. לא מן הדין שמערכת המשפט תשפיע על שיקולי הרמטכ"ל, שהשיקולים שלו צבאיים ולא משפטיים". לאחר תום הדיון אמר שפטל על התובע נדב וייסמן: "שרץ מזוהם, פחדן". השופט הודיע כי ימסור את החלטתו לצדדים בהמשך היום.

בשבוע שעבר פנה אזריה לרמטכ"ל, גדי איזנקוט, בבקשה להקל בעונשו. בפנייה הוא לא הביע חרטה על הריגת המחבל, אך הבהיר שלא היה יורה אילו היה יודע שעל גופו אין מטען חבלה. אזריה גם הודיע שאין בכוונתו להגיש בקשת רשות ערעור לבית המשפט העליון על הרשעתו.
 
עו"ד יורם שפטל. יקווה לבשורה טובה. צילום: אבשלום ששוני
עו"ד יורם שפטל. יקווה לבשורה טובה. צילום: אבשלום ששוני


בצה"ל הבהירו שהרמטכ"ל יוכל לדון בבקשה רק ב-7 בספטמבר, לאחר שפסק הדין של בית הדין יהפוך לחלוט. הרמטכ"ל יבקש אז את חוות הדעת של הפרקליטות הצבאית ובהמשך יכריע.