ראש השב"כ, נדב ארגמן, אמר אתמול בוועדת החוץ וביטחון של הכנסת כי "המצב בשטח אינו שקט לאחר הכרזתו של נשיא טראמפ שהכיר בירושלים כבירת ישראל". עוד אמר ארגמן כי "סיכלנו השנה 400 פיגועים". בעקבות דברים אלו שוחח היום (שני) רוני דניאל עם ראש השב"כ לשעבר יורם כהן, בתוכניתו ב-103FM: "ישנה ירידה בכמות הפיגועים במדינת ישראל, גם אם היא לא ירידה דרמטית עדיין ניתן להעיד כי מדובר בירידה. מנגד, היקף הטרור הפוטנציאלי הוא גדול מאוד".



"הסיכון הוא גבוה מאוד לביטחונם של האזרחים ויש להודות לכוחות הביטחון שמפעילים את 'מכונת האבטחה' בצורה כה טובה ויעילה", הוסיף. כשנשאל האם הוא מזהה מגמה לנכונות לבצע פיגועים השיב ראש השב"כ לשעבר: "בשנים האחרונות הדבר המרכזי שמשנה את כללי המשחק הוא הכניסה של המפגעים הבודדים הצעירים ופיגועי טרור יחידנים. נוצר גל שמקשה לאתר מקרים שכאלה אך בסך הכל המערכת הביטחונית מאפשרת מענה טוב לבעיה. צה"ל מסייע לשב"כ רבות מבחינת המודיעין, בעיקר בזכות יחידה 8200 שאוספת מידע ממקורות שונים ושומרת על מערכת מאוד משומנת שיודעת להגיב בזמן לאירועים בזמן אמת".



על השאלה "איך בוררים את הגורמים המסוכנים?" ענה ראש השב"כ לשעבר: "לא מדובר בקריאת מידע סטטיסטי ויש לפעול בחוכמה במהלך קריאת המידע שמגיע אלינו. מדובר בחוכמה משולבת בין המערכת המשומנת שלומדת מה לחפש לבין אנשים שמזהים ובוררים את המסוכנים ביותר ומרחיבים עליהם את המודיעין. מדובר על עשרות אלפי אנשים שהשירות הביטחוני מפקח עליהם על מנת לזהות התחממות והסלמה לקראת ביצוע פיגועי טרור. כל המידע והניסיון המצטבר צף ואנחנו עושים את המקסימום להעביר מסר, להזהיר ובעת הצורך גם לבצע סיכול ממוקד על מנת למנוע את הפיגוע הבא".



"בשנים האחרונות המדיניות הישראלית מאפשרת למכנה המשותף הרחב להתקיים", הוסיף יורם כהן. "כלומר, אנחנו מאפשרים לעובדים להיכנס למדינת ישראל ולמתפללים להגיע להר הבית גם אם מדובר בתקופות קשות מבחינה ביטחונית. כל זה על מנת לא לפגוע בפרנסה ולא להכניס למעגל הטרור מצטרפים חדשים ועוינות כוללת לציבור שלא בהכרח מעורב בטרור".



על גל הטרור באירופה ושיתופי הפעולה בין ישראל לכוחות האירופאים שיתף ראש השב"כ לשעבר: "אנחנו לא חולקים את כל המידע והטכנולוגיה, יש לנו הרבה ניסיון ושכל ישר אך אנחנו לא הכי חכמים וגם אנחנו ספגנו פיגועים קשים. אכן קיים שיתוף פעולה טוב עם ארגוני המודיעין באירופה וככל שהוא יהיה יותר טוב אנחנו גם מעבירים את הידע שיש ברשותנו. אני חושב ש'נפל האסימון' באירופה, עד היום אירופה חשבה שישראל נמצאת במצב של כיבוש ולכן היא סופגת המון אירועי טרור, היום הם כבר מבינים שאין זה בהכרח הגורם המרכזי לאירועי הטרור".



"יתכן שהם שלא מסוגלים מבחינה משפטית ומבחינה ציבורית לפעול באופן לא ליברלי על מנת להגן על עצמם אך ישנה הבנה שנדרש לגורמי המודיעין כוח עבודה חדש, כלים טכנולוגים וגיבוי משפטי תוך עבודה אפקטיבית מול מיעוטים מוסלמים סונים שמהווים כיום פוטנציאל האיום המרכזי לאירועי טרור קיצוניים", הוסיף.



עריכת תוכן 103FM: איתמר זיגלמן