ניקולאי מלדנוב, שליח האו"ם לתהליך השלום במזרח התיכון התייחס הערב (שישי) להפגנות שהתקיימו במהלך היום ליד גדר המערכת וצייץ בחשבון הטוויטר שלו כי "ירי בילדים הנו מקומם ומזעזע. כיצד הרג של ילד היום בעזה מסייע להשגת שלום? זה לא! זה רק מזין יותר כעס ויוצר עוד הרג. ילדים צריכים להיות מוגנים מאלימות ולא חשופים לה. ילדים לא צריכים להיהרג בידי אחרים! יש לחקור את האירוע הטרגי הזה". בתוך כך, דובר הרשות הפלסטינית נביל אבו רודיינה הודיע כי יפנו למועצת הביטחון של האו"ם. לדבריו, הפנייה נעשית במטרה להגן על העם הפלסטיני.

בתוך כך, חבר הכנסת אחמד טיבי כתב בחשבון הטוויטר שלו: "גם לצלף  הנפשע (אבל המוסרי ביותר בעולם) שרצח את הנער מוחמד אברהים איוב בן ה15  מגיע צל״ש?" וצירף את תמונתו של הנער, לאחר שנורה. הוא כתב בציוץ נוסף באנגלית: "לבית הדין הבילנאומי בהאג יש את האחריות לנקוט פעולה. העולם מתייחס לישראל כאילו היא פטורה מענישה והדבר מאפשר לה להתייחס בדה הומניזציה לחיי הפלסטינים. יש לחקור את מותו של הנער".



כזכור, החל משעות הבוקר התייחמו הפרות סדר אלימות בחמישה מוקדים לאורך רצועת עזה בהן השתתפו כ-3,000 פלסטינים, כך נמסר היום מדובר צה"ל. עוד נמסר כי המפגינים ניסו להתקרב לתשתיות הביטחוניות, הבעירו צמיגים בסמוך אליהן וניסו להעיף עפיפונים אליהם מחוברים חפצים בוערים. מספר עפיפונים חצו לשטח הארץ וכובו על פי הצורך. "כוחות צה"ל משתמשים באמצעים לפיזור הפגנות ובירי בהתאם להוראות הפתיחה באש. צה"ל לא יאפשר פגיעה בתשתיות הביטחון והגדר המגנות על אזרחי ישראל ויפעל מול מתפרעים אלימים ומחבלים המעורבים בכך", הוסיפו בצה"ל.



עפיפון תבערה. צילום: דובר צה"ל



משרד הבריאות הפלסטיני דיווח כי ארבעה צעירים בני 15-30 נהרגו מירי של כוחות צה"ל. על פי הדיווחים הפלסטיניים, ההרוג הראשון הוא אחמד נביל אבו-עקל, בן 25, שנפצע בראשו ומת מאוחר יותר מפצעיו, וההרוג השני הוא ואחמד עתאמנה בן 24. מאוחר יותר נקבע מותם של הנער מוחמד איברהים איוב בן ה-15 ממג׳באליה ושל סעד אבו טהה בן ה-29, תושב קרארה שנפצע מירי צלף בצוואר בחאן יונס. בנוסף, דווח על 645 פצועים, בהם חמישה במצב קשה ו-119 במצב בינוני. חלק מהמפגינים נפצעו כתוצאה מהשימוש בגז מדמיע.


ראש חמאס ברצועת עזה, יחיא סנוואר ביקר את המפגינים במזרח עזה ואמר: "לו ערפאת היה בחיים, או שהיה איתנו בגבול או שהיה מפקד על חדר המבצעים". עוד אמר כי "משפחות בעזה אוכלות לחם ותה בלבד, אך נשבעים שנשיב להן את זכויותיהן; הכבוד יוחזר בנשק". 
 מנהיג חמאס אסמעיל הנייה השתתף בהפגנה שנערכה ממזרח לג'באליה. "האיומים מגבירים את הכוח שלנו ואת מספר המפגינים בגבול", אמר ופנה לישראל: "אתם מתמודדים עם דור שלא מכיר ויתורים ופחד. תהלוכות השיבה עברו את מחסום ההרתעה והאיומים. תתכוננו למבול של מפגינים. אני קורא לאומה לאמץ את התהלוכות".

בתוך כך, פלסטינים שמתנחלים עקרו 100 עצי זית מדרום לשכם מדובר בכפר בורין שמדרום לשכם. רסאן דאגלאס אחראי על תיק ההתנחלויות בצפון הגדה המערבית אמר כי "מתנחלים מיצהר עקרו 100 עצי זית השייכים לאזרח פהלסטיני מוחמד רג'ה באזור סוואנה הסמוך להתנחלות. לדבריו האזרח הופתע לגלות שמתנחלים עקרו את העצים שלו". מדובר בעצי זית בני עשרות שנים הנמצאים בחלקה הנמצאת סמוך לכביש ליצהר ושהגישה אליה אסורה לפלסטינים על ידי הצבא ומתבצעת בתיאום מראש בלבד. על אבנים במקום נכתב "והורשתם".

צילום: יש דין



צילום: יש דין




בנוסף, שיגרו היום מפגינים פלסטינים מסרים בערבית ובעברית לחיילי צה"ל, באמצעות עפיפונים. בדפים אותם קשרו לעפיפונים נכתב: "ציונים: אין לכם מקום בארץ פלסטין. תחזרו למקום שממנו באתם. אל תיענו למנהיגים שלכם, הם שולחים אתכם למוות או לשבי". בתחתית הדף מופיע ההאשטאג "#אל-קודסבירתפלסטין". 

כמו בכל יום שישי בשבועות האחרונים, גם היום צה”ל נערך בכוחות מתוגברים בדרום לקראת חידוש הפרות הסדר על הגדר. הזרוע הצבאית של הג’יהאד האסלאמי איימה בסרטון חדש, שפורסם אתמול, על מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף יואב (פולי) מרדכי, ועל בכירים נוספים בצה”ל. השר ישראל כ"ץ הזהיר הבוקר את הנהגת החמאס בעזה: "איומי הג'יהאד האסלאמי לפגוע בקציני צה"ל בירי צלפים, מעבר לגדר בעזה, מהווים חציית קו אדום. על הנהגת החמאס לדעת שכל ירי ופגיעה במפקדי צה"ל, מצד כל גורם בעזה, תביא באופן מיידי לחידוש מדיניות הסיכולים ולפגיעה קשה בהנהגת החמאס בעזה".

הבוקר הטיל צה"ל באמצעות מטוסים, כרוזי אזהרה מהתקרבות לגדר, מניסיון פגיעה בה ומניסיונות לבצע טרור. לפי הכרוזים, בהפרות הסדר האלימות בשבועות האחרונים נעשה שימוש באזרחים לכיסוי פעולות טרור כנגד תשתיות הביטחון של ישראל וכוחות צה"ל. עוד נכתב כי צה"ל לא יאפשר פגיעה בתשתיות הביטחון והגדר המגנות על אזרחי ישראל ויפעל מול כל מי שמבקש לפגוע בביטחון ישראל.
 
בכרוז נכתב: "אל תושבי עזה. הנכם משתתפים בהפרות סדר אלימות. חמאס מנצלת אתכם לביצוע פעילות טרור. צה"ל מוכן לכל תרחיש. הימנעו מהתקרבות לגדר ופגיעה בה. הימנעו משימוש בנשק וביצוע פעולות אלימות כנגד כוחות הביטחון הישראליים ואזרחי ישראל. התרחקו מגורמי טרור ומגורמים שמקדמים הפרות סדר ואלימות. צה"ל יפעל כנגד כל ניסיון לפגוע במכשול ובמרכיביו ובכל ציוד צבאי אחר. חמאס משתמשת בכם לקידום האינטרסים התנועתיים שלה. אל תצייתו להוראות חמאס אשר מסכנות את חייכם. אפשר גם אחרת - עתידכם בידכם".