בצל המתיחות בצפון, הצהיר היום (שבת) מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג, בראיון שהעניק ל"דר שפיגל" הגרמני, כי הארגון הבינלאומי לא יעמוד לצד ישראל ולא יסייע לה במקרה שבו תותקף על ידי איראן. "ישראל היא שותפה, אך לא חברה בארגון", אמר האיש העומד בראש הברית, בה חברות 29 מדינות. סטולטנברג אף ציין כי נאט"ו לא לוקחת חלק במאמצים לקידום שלום במזרח התיכון, או בסכסוכים באזור.



תקיפה בסוריה

יש לציין כי דבריו מתפרסמים בתקופה בה קיימת מתיחות רבה בין ישראל לבין איראן, זאת לאחר חשיפת ארכיון הגרעין האיראני, פרישתה של ארצות הברית מהסכם הגרעין ותקיפות, שיוחסו לישראל על ידי גורמים זרים, בהן נהרגו איראנים על אדמת סוריה.



גורם ביטחוני איראני בכיר, שציין כי צבא המשטר מתכונן למתקפה צבאית גדולה בדרום סוריה, הכריז היום כי "טהרן תומכת במאמצים הרוסים להעברת דרום סוריה לשליטת בשאר אסד. "אנחנו תומכים בתוקף במאמצים הרוסים לגרש טרוריסטים אל מחוץ לגבולות סוריה-ירדן ולהביא את האזור לשליטה צבאית סורית", אמר מזכיר המועצה לביטחון לאומי של איראן, עלי סמקאני.



מלבד זאת, הוא חזר על הכחשת המשטר בטהרן, לפיה יועצים צבאיים איראנים נוכחים בחלק הדרומי של סוריה, זאת לאחר שישראל טענה כי האיראנים פועלים באזור הסמוך לגבולה, וקראה למוסקבה להרחיק את הכוחות האיראנים מהגבול. "אמרנו כבר בעבר כי יועצים צבאיים איראנים לא נמצאים בדרום סוריה ולא השתתפו בפעולות האחרונות", הסביר סמקאני.



בשבוע שעבר הכריז הקרמלין כי כוחות צבא סורים בלבד צריכים לנכוח בגבול הדרומי של המדינה עם ירדן וישראל. כוחות ממשלו של אסד נמצאים כעת בעמדה החזקה ביותר שבה היו מאז תחילת מלחמת האזרחים, לאחר שגירשו את המורדים מכל השטחים ליד בירת דמשק במהלך השנה האחרונה.



ואולם, העיתון הפרו-סעודי א-שרק אל-אווסט היוצא בלונדון דיווח הבוקר כי דיפלומטים מערביים חשפו בפניו הסתייגויות אמריקאיות להבנות בין ישראל לרוסיה בנוגע לעתידו של משטר אסד. על פי הדיווח, הממשל האמריקאי מתנגד לאישור הישראלי לאסד להשתלט מחדש על שלושה אזורים אסטרטגיים בדרום המדינה, וזאת בשל הרצון האמריקאי להמשיך ולהפעיל לחץ על אסד.