המצוד אחר אשרף נעאלוה, המחבל שרצח אתמול את קים לבנגרונד־יחזקאל (24), מזכירת סמנכ"ל מפעל המחזור אלון מתכת שבאזור התעשייה ברקן, ואת חשב המפעל זיו חג'בי (35), נמשך גם בשעות הלילה (שני), בהשתתפות כוחות רבים.
תיעוד אירוע הירי בשומרון: היורה נמלט מהמפעל עם הנשק, רגעים ספורים אחרי הירי

כוחות הביטחון עצרו במהלך הלילה את פיירוז נעאלוה, אחותו של המחבל, וכמו כן את בן משפחתו עמיד נעאלוה. אתמול נעצרו אחיו ושל המחבל וכמו כן אדיב אלחאג' קאסם (58) ובנו מג'די (24) מהכפר בית ליד.
פיגוע ירי בברקן


הפלסטינים מדווחים כי צה"ל הטיל מצור על הכפרים שוויכה ובית ליד שבמחוז טול כרם, ועורך חיפוש אינטנסיבי אחרי נעאלוה. הכוחות נכנסו לביתו, ערכו חיפושים ותחקרו את יושביו.

עשרות מתושבי הבתים הסמוכים הוצאו מבתיהם ונחקרו. "החיילים הוציאו את הילדים והנשים מהבתים ואזקו את ידי הגברים", סיפר תושב הכפר. "כל מי שהיה במגע עם אשרף נעאלוה תוחקר".

בתוך כך חל שיפור במצבה של האישה בת ה-54 שנפצעה אתמול בפיגוע הקטלני וכעת הוא מוגדר קל, כך נמסר מבית החולים "בילינסון", שם מאושפזת האישה. עוד נמסר, כי היא צפויה ככל הנראה להשתחרר מבית החולים בימים הקרובים.

"מראות איומים, רשעות בלתי נתפסת"

עד לפני כשבועיים היה אשרף נעאלוה עובד מן השורה במפעל המחזור, אחד מבין אלפי עובדים שהגיעו למקום שסימל דו־קיום ודגם של "שלום כלכלי". לפי עדויות, הוא נעדר מהעבודה שבועיים, עד שהגיע אתמול כדי לבצע את אחד הפיגועים היותר מתועבים שנראו כאן. במהלך האירוע הוא גם הספיק לפצוע עובדת נוספת, לירות לעברו של עובד אחר, ולהימלט. לפני שירה למוות ביחזקאל, באמצעות תת־מקלע שהצליח להחדיר למפעל, כפת המחבל את ידיה באמצעות אזיקונים, מעשה שטרם נראה כדוגמתו באף אחד מהפיגועים הקודמים. 

כוחות צה"ל בכפר שוויכה. צילום: דובר צה"ל
כוחות צה"ל בכפר שוויכה. צילום: דובר צה"ל
עימותים בין כוחות צה"ל לתושבים בכפר של המחבל. צילום: רשתות ערביות
עימותים בין כוחות צה"ל לתושבים בכפר של המחבל. צילום: רשתות ערביות


לפי עדויות שנגבו בזירה, נעאלוה, שעבד כחשמלאי במפעל, הוזמן לתקן תקלה במשרד שבקומת ההנהלה. באמצע הטיפול בתקלה הלך לבקש אזיקונים מהמחסנאי, עלה עם נשקו, כפת את ידיה של יחזקאל ופתח בירי לעבר מי ששהה במקום.
 כוחות גדולים של משטרת מחוז ש"י, צה"ל ושב"כ מיהרו למקום ופתחו בסריקות נרחבות בסיוע מסוק. החקירה, המנוהלת על ידי השב"כ, מתמקדת באיתור המחבל ובבירור אם פעל באופן עצמאי, וכן אם הסתייע בנהג שהוביל אותו למפעל, המתין לו בקרבת מקום וסייע לו להימלט במהירות.
 

עובדים במפעל נותרו המומים מהמראות שנגלו לעיניהם. "זה היה מפחיד", סיפר אחד מהם, "אתה מגיע לעבודה ומתבשר שעובד אחד, ממניע לאומני, החליט פשוט לגדוע חיים של חברים שלך".
 יוסי דגן, ראש מועצת שומרון, סיפר: "המראות האיומים שראינו ממחישים את הרשעות של המחבלים מהרשות הפלסטינית. אישה צעירה שכובה על הרצפה כשידיה קשורות באזיקון. ככה, לירות באישה כפותה. רשעות בלתי נתפסת. צריך לחזק את התעשייה במקום הזה שמייצר דו־קיום. נחזק את החיים כאן מול הרשות שמקדשת את המוות".
 
מחזיק באישור עבודה בישראל
אשרף וליד סלימאן נעאלוה (23), מאזור שוויכה הסמוך לטול כרם, מחזיק באישור עבודה בישראל. שעות ספורות לפני שיצא לבצע את הפיגוע הוא כתב בעמוד הפייסבוק שלו: "אלוהים, תבשר לי את הדברים הטובים ביותר, כי אתה הטוב ביותר". ביום השנה לטבח סברה ושתילה, לפני חודשים אחדים, כתב: "לא נשכח, לא נסלח". קרוביו אומרים שלא השתייך לאף ארגון טרור.
 בסרטון וידאו שהעלה ביום שישי האחרון השמיע נעאלוה מוזיקה ישראלית כשהיה בטיול עם חבריו. אחד החברים נעצר על ידי כוחות הביטחון. אמש דווח ב"החדשות" כי לפני ימים אחדים השאיר נעאלוה בידי אחד מחבריו למפעל סוג של מכתב התאבדות, אולם אותו חבר לא התריע כי בכוונתו של נעאלוה לבצע פיגוע. אתמול נחקר החבר על ידי כוחות הביטחון.