בשבעת ימי המבצע "שומר החומות", בחיל הים מעריכים כי הושמדה מרבית היכולת הימית של החמאס: מוצבים, אופנועי ים, סקוטרים לצוללנים, סירות קומנדו מהירות, סירות נפץ אוטונמיות וכלי שייט אוטונומיים תת ימיים (צוללים) זעירים המסוגלים לשאת 30 ק"ג חומרי נפץ, ערכות צלילה מיוחדות ומחסני ציוד של הקומנדו הימי של חמאס ואמצעי לחימה נוספים. 

במהלך המבצע, חיל הים תקף מטרות עם עשרות חימושים מתקדמים מספינות הטילים. הערכת המצב בצה"ל גורסת כי למעשה כל המטרות שהיו ידועות עוד לפני המבצע, הושמדו. כעת עוסק המודיעין באיתור מטרות נוספות הקשורות ליכולת הימית של ארגוני הטרור ברצועה. במהלך ששת ימי המבצע, ניסו בחמאס לשגר רקטות לעבר אסדת הגז הנמצאת כ-20 ק"מ מחופי עזה, רק אתמול נרשם ניסיון נוסף ונורה מטח לים, עד עכשיו לאורך כל המבצע, הירי הזה לא הצריך הפעלה של כיפת ברזל הימית.

מערכת כיפת ברזל ימית (צילום: דובר צה''ל)
מערכת כיפת ברזל ימית (צילום: דובר צה''ל)

את השנתיים האחרונים ניצלו בחמאס להתעצמות גם בזירה הימית, בחסות ההסדרה, ובמיוחד לאור ההבנה שהמכשול התת קרקעי שנבנה בשנים האחרונות, מקשה על חדירות לשטח ישראל באמצעות המנהרות, חמאס קידם בשנתיים האחרונות בצורה משמעותית את היכולת הימית שלו על מנת שבשעת מלחמה מול ישראל יוכל לפגוע בכי השייט של חיל הים, באסדת הגז ולחדור בצלילה דרך הים, על מנת לבצע פיגועי ראווה בשטח ישראל, כפי שכמעט הצליח במהלך מבצע צוק איתן, כאשר כוח של 4 מחבלים הצליחו לחדור לשטח ישראל, אך לאחר קרב נהרגו על ידי לוחמי צה"ל.

בצה"ל סבורים כי המוטיבציה, לבצע פיגועים דרך הים, נוכח הקשיים במנהרות והיבלו לכך שחמאס הלך והשקיע יותר ויותר משאבים בפיתוח ובניה של אמל"ח מתקדם בתוך הרצועה.

ההישג המערכתי שעומד בפני חיל הים במבצע זה, הוא לפגוע ולשלול את היכולת הימיות של חמאס והגא"פ ולעצור באופן מוחלט את הניסיונות לביצוע פיגועי איכות, לבצע פעולות קומנדו, שמעבר לפגיעה באזרחים ולוחמים מטרתם גם תודעתית בהגעה להישג. עד לשלב הזה, חמאס וארגוני הטרור לא הצליחו להוציא אל הפועל פיגוע מהים.

במבצע הזה, ניסיונות החדירה סוכלו עוד בשלב המקודם, באמצעות תקיפות רבות למטרות שנותחו לפני המבצע, הקשורות ליכולות של חמאס שגם קו החוף מופגז באופן שיטתי על ידי לוחמי חיל הים, וכן בהפעלה של כלי טייס של חיל האוויר.

בצה"ל סבורים כי מפקד הקומנדו הימי של חמאס נעלם לחלוטין ואינו מתפקד ובכירם נוספים חוסלו, כך שהכוח הימי מתקשה לתפקד. צוות החוד המיוחד של הקומנדו הימי, שעליו מפקד גם מפקד הקומנדו הימי שנעלם, אינו מתפקד, כך  על פי צה"ל. למרות מה שמתואר בחיל הים כהישג גדול, מדגישים בצבא כי צריך לקחת בחשבון כי למרות שכל המטרות הידועות נפגעו, יתכנו עוד פיגועים מהים וייתכן שישנם גם איומים, אותם המודיעין של צה"ל אינו מכיר.

במהלך שבוע הלחימה, שיגר חמאס מספר מטחים כבדים לעבר אסדת הגז הנמצאת מול חופי אשקלון במרחק של כ-20 ק"מ מהחוף, בשום שלב אומרים בצה"ל, לא היתה פגיעה קרובה ולא הופעלה כיפת הברזל הימית. יחד עם זאת כאמצעי זהירות, אסדת הגז כובתה והיא אינה מעבירה גז לחוף, על מנת שלא לסכן אותה במקראה של פגיעה.

רקטות שנורו מרצועת עזה לכיוון אשקלון (צילום: REUTERS/Amir Cohen)
רקטות שנורו מרצועת עזה לכיוון אשקלון (צילום: REUTERS/Amir Cohen)

בצה"ל הדגישו כי כי בכל מקרה גם בעת הלחימה ניתן להפעיל אותה, אך כל עוד אין מצוקת אנרגיה בישראל, והגז הנדרש מגיע מאסדות אחרות, מוטב לנקוט אמצעי זהירות. עוד סבורים כי בנוסף לאמצעי הלחימה, הספינות וכלי השיט של חמאס הצליחו לפגוע בכל המנהרות, שמחברות לאורך החוף בין היבשה ישירות למנהרות בים, בצורה כזו שאמורה היתה לאפשר לצוללנים של חמאס להגיע לעומק הים מבלי שיזהו אותם על היבשה.

איום נוסף שבצה"ל מוטרדים ממנו, הוא מעין צוללות מתאבדות זעירות ואוטונומיות, המכוונות באמצעות GPS ונבנו בייצור עצמי ברצועת עזה. עם זאת, בצה"ל העריכו כי פגעו ברוב הצוללות הזעירות, אך יתכן כי בידי חמאס נותרה היכולת שבאמצעותה חמאס מבקשים לבצע פיגועים כנגד כלי השיט של צה"ל.

ההערכה בצה"ל כי זמן השיקום של חמאס את היכולות המבצעיות שלו בים, ייקח לפחות שנתיים, כאשר גם מבחינת התשתיות לאורך החוף, צה"ל השמיד 17 מוצבים.