ה"ניו יורק טיימס" דיווח היום (שבת) כי ישראל התייעצה עם ארה"ב לפני שביצעה שתי תקיפות חשאיות באיראן, אחת בספטמבר נגד בסיס טילים ואחת ביוני נגד מפעל איראני הבונה צנטריפוגות גרעיניות, כך לפי גורמים שתודרכו על הפעולות וצוטטו ב"ניו יורק טיימס".

בכתבה, שעוסקת במתיחות הגוברת בין ישראל לארה"ב ברקע הדיווחים על התקדמות בשיחות הגרעין בווינה, ומבוססת על עשרות גורמים אמריקאים וישראלים שביקשו להישאר אנונימיים כדי לדון הן בנושאים רגישים של דיפלומטיה והן בהערכות מודיעיניות מסווגות, צוין כי ממשל ביידן שיבח את ממשלו של נפתלי בנט על כך שהיא הרבה יותר שקופה איתה מאשר נתניהו היה.

עם זאת, השיחה שנערכה בין בנט ושר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן בשבוע שעבר כמעט גלשה לפסים של ויכוח, כאשר שני הצדדים הציגו עמדות שונות מאוד לגבי היעילות של הסכם גרעין מחודש כדי לפקח על שאיפותיה הגרעיניות של טהראן. השיחה הותירה גורמים רשמיים בשתי המדינות מתוסכלים, לדברי גורמים משתי המדינות.

אחרי שיחת הטלפון המתוחה עם בלינקן בנט שיגר השבוע לוושינגטון את שר הביטחון שלו, בני גנץ, וראש המוסד החדש, דוד ברנע, כשהם חמושים במודיעין חדש על העשרת האורניום של האיראנים והתקדמותם בתחום הנשק. למרות הקשחת העמדות האמריקאית, גורמים ישראלים יצאו מודאגים מכך שהגישה הדיפלומטית לאיראן תימשך.

במאמץ לסגור את הפער, פקידים אמריקאים פרסמו השבוע כי לפני חודשיים, ביידן ביקש מיועצו לביטחון לאומי, ג'ייק סאליבן, לבדוק את התוכנית המתוקנת של הפנטגון לפעולה צבאית נגד איראן למקרה שהמאמץ הדיפלומטי יקרוס. פקידי הממשל גם תיארו מאמצים חדשים להחמיר, במקום להקל, את הסנקציות על איראן.

ההתמקדות של ביידן באפשרויות צבאיות ובסנקציות הייתה מאמץ לאותת לטהרן שלארצות הברית נגמרה הסבלנות עם גרירת הרגליים האיראנית במשא ומתן הגרעיני בווינה, אמרו גורמים בממשל. גם בלינקן אמר בשבוע שעבר כי נראה שהממשלה האיראנית החדשה "אינה רצינית בכוונותיה לעשות את מה שצריך כדי לחזור לעמוד בהסכם הגרעין מ-2015".

עם זאת, היום התבטא נשיא איראן איברהים ראיסי באופן ברור וטען כי טהרן רצינית בנוגע לשיחות הגרעין. "אם גם הצד השני יהיה רציני לגבי הסרת הסנקציות, נשיג הסכם טוב", טען ראיסי. 

אנתוני בלינקן על שיחות הגרעין והסיכוי לתקיפה ישראלית באיראן (Reuters)

הקו הנוקשה יותר שאימצה ארה"ב נועד גם להרגיע גורמים ישראלים מתוסכלים יותר ויותר. למרות שהם לא יבקרו את הנשיא האמריקאי בפומבי כפי שעשה ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו בתקופת ממשל אובמה, גורמים ישראלים בפרט טוענים כי האיראנים מקדמים את תוכנית הגרעין שלהם תוך שהם מהמרים על כך שארה"ב, בעודה להוטה לצמצם את ההתחייבויות האמריקאיות במזרח התיכון, לא תנטוש את השיחות בווינה לטובת פעולה כוחנית יותר.

בלב המתיחות בין ישראל לארה"ב עומדת אי ההסכמה הבסיסית כיצד לעצור את התוכנית האיראנית. זה לא טיעון חדש: שתי בעלות הברית נלחמו במרירות על הסכם 2015, שישראל התנגדה לו והנשיא ברק אובמה חתם.

לאחרונה, גורמים בארה"ב אף חלקו על היעילות של החבלה הישראלית במתקנים איראניים, שלדעת ממשלת בנט הסיגה את תוכנית הגרעין האיראנית לאחור, בעוד בארה"ב טענו כי חבלה מסוג זה רק מעודדת את האיראנים לבנות בחזרה את מתקני ההעשרה הגרעינית עם ציוד יעיל ועדכני יותר.

מנגד, כמה פקידים ישראלים מאמינים כי למסע החבלה שלהם יש השפעות אסטרטגיות וכי יכול להיות שהדבר היווה את הגורמים שהובילו את האיראנים לשוב, אמנם בהיסוס, לשיחות לווינה. גורם בכיר במודיעין הישראלי אמר כי פעולות החבלה יצרו "פרנויה משתקת בצמרת ממשלת איראן". המבצעים, טען הבכיר, גרמו לטהרן לחשוב מחדש אם עליה להאיץ את פרויקט הגרעין.

עם זאת, אפילו התומכים האמריקאים של הגישה הישראלית אומרים שהיא דומה ל"כיסוח הדשא", כלומר צעד הכרחי כדי לשמור על איראן בשליטה, אך לא כזה שיעצור אי פעם לחלוטין את המחקר הגרעיני של טהרן. פקידים אמריקאים אלו מאמינים כי הדרך העמידה היחידה למנוע מאיראן לפתח נשק היא להגיע להסכם, כמו זה ב-2015, המחייב את איראן לשלוח את הדלק הגרעיני שלה מהמדינה. וזה ידרוש הקלות משמעותיות בסנקציות בתמורה.

בשיחה עם בלינקן בנט אמר כי איראן מנסה לסחוט את ארצות הברית על ידי הגדלת אחוזי ההעשרה, לפי גורם רשמי הבקיא בפרטי השיחה. בנט הוסיף כי אף פקיד, אמריקאי או ישראלי, לא רוצה להיות זה שידווח שאיראן הגיעה להעשרה בדרגת פצצה, אך הדגיש כי החשש מפני איראן חמושה בגרעין לא צריך להוביל לכניעה לדרישות האיראניות או לחתימה על הסכם פזיז.

כמה פקידים אמריקאים מאמינים שהחששות הללו לגבי ויתורים אינם במקומם. גורמים רשמיים ישראלים התלוננו על כך שארצות הברית שוקלת להציע הסכם ביניים עם טהרן שיבטל כמה סנקציות בתמורה להקפאה של חלק מפעילותה הגרעינית, אבל פקידים אמריקאים אומרים שהצעה כזו לא נשקלת באופן פעיל, לפחות כרגע, בגלל חוסר הנכונות של איראן להשתתף.

הגורמים הישראלים לא נרגעו. הם מודאגים מכך שארצות הברית תגיע בסופו של דבר לעסקה עם טהרן ולאחר מכן תבקש לחסום את שירותי הביון הישראליים מלחבל בחשאי במאמצי הגרעין האיראנים. מנהיגים ישראלים אומרים שהם רוצים ערובה מממשל ביידן שוושינגטון לא תבקש לרסן את מסע החבלה שלהם, גם אם יושג הסכם גרעין מחודש.

חילוקי הדעות לגבי הערכות מודיעיניות לגבי מצבור הגרעין האיראני והידע לייצור פצצות נותרו קטנות יחסית, ובעיקר מתמקדות בכמה זמן ייקח לאיראנים לייצר נשק אם ישיגו מספיק דלק גרעיני ברמה של פצצות. פקידים אמריקאים מאמינים שכל עוד איראן לא עברה לפיתוח פצצה אין לה תוכנית צבאית גרעינית, שכן היא השעתה את התוכנית הקיימת לאחר 2003. גורמים ישראלים, לעומת זאת, מאמינים שאיראן המשיכה במאמץ חשאי לבנות פצצה מאז 2003.

בפגישות השבוע ניסו גורמים ישראלים לשכנע את וושינגטון לא לפעול להסכם דיפלומטי ובמקום זאת להחמיר את הסנקציות. אבל גורמים ישראלים אומרים שהם חוששים שארה"ב מנהלת תקשורת סודית בערוץ האחורי עם איראן, ושסבב שיחות חדש בווינה יוביל בסופו של דבר לחתימת הסכם.

הפגישות באו על רקע מתקפה איראנית לאחרונה על כוחות אמריקאים בסוריה, אמר בכיר אמריקאי. לישראלים, אמר הבכיר, הייתה גישה תוקפנית כלפי האיום האיראני, הקשור הן לתוכנית הגרעין והן לסיכון של הפצת טילים ונשק אחר. עם זאת, בארה"ב חוששים כי זה רק עניין של זמן עד שחייל אמריקאי ייהרג או ייפצע מפגיעת מזל"ט איראני תחת ממשל ביידן. כשאיראן מבהירה שהיא תנקום בכוח אדם אמריקאי בסוריה או בעיראק אם ישראל תתקוף את איראן או בא כוחה, זה מסבך את תכנון התקיפה.