אהוד יערי, הפרשן לענייני ערבים של חדשות 12, שוחח הבוקר (ראשון) עם אראל סג"ל ויריב אופנהיימר ב-103FM והתייחס להחלטתו של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן לנסות לחזור למו"מ על תוכנית החלוקה מכ"ט בנובמבר, במקום גבולות 67, אם לא יהיה שינוי חריג במדיניות הישראלית.

"זה משמעותי ברמה העקרונית. הוא אמר כי אם לא תתכנס ועידה בין לאומית עם המעצמות כדי להשכין שלום על פי עקרון שתי מדינות לשני עמים, גבולות 67, אז הוא יודיע בעצרת האו"ם שאנחנו חוזרים להחלטת החלוקה של כ"ט בנובמר 1947", אמר. 

הוא הוסיף כי "מדובר בהחלטה שבשעתה נתנה לפלסטינים 54 אחוזים מהשטח שבין הנהר לים התיכון, וכללה בתוך השטח הערבי מקומות כמו באר שבע, אשקלון, אשדוד נהריה וכו'. לדבריו, הקווים מהם מתחילים את הוויכוח הם של 47 ולא של 67". 

הוא הסביר כי "זה נכון שאבו מאזן מנופף באקחים ריקים, אבל יש לזה משמעות כיוון שברגע שהוא מודיע שהוא נצמד לחזון שתי המדינות אבל מרוקן אותו מהתוכן שיצקו בו הסכמי אוסלו וחוזר אל נקודת הפתיחה ב-47, זו אמירה שנועדה לגייס תמיכה בין לאומית. הוא בעצם לאט לאט מוחק את הגבול של 67". 

"אני יודע שיש הרבה אנשים שלא מסכימים איתי, אבל אני חושב שהפלסטינים הבינו שהכוח היותר דינמי, פעיל וחופשי בין כל חמשת העמים הפלסטינים שיש היום זה ערביי ישראל. אני חושב שאנחנו רואים באיטיות אבל באופן שיטתי מצב שבו ההנהגה היא לא מאוחדת ובגלל חולשת הרש"פ והתנאים הקשים של חמאס וכו' היא הופכת למובילה, אם לא באופן פוליטי אז בעיצוב החשיבה פוליטית של הצד השני", אמר. 

בהמשך דבריו, התייחס יערי למפלגת רע"מ: "עבאס מייצג גישה שאומרת - 'אנחנו צריכים לצבור ולאגור יותר כוח בתוך מדינת ישראל, בתוך הממשל הישראלי, בתוך התקציב של ממשלת ישראל וככה להתקדם'. מה ההבדל בין מה שעושה מנסור עבאס מה שרצה לעשות עם ביבי ומה שהוא עושה עם בנט ושותפיו לבין הרש"פ?".

אראל סג"ל אמר בתגובה: "ברגע שאתה שולט על התקציבים, אם אתה ממנה את האימאמים, אתה מייצר כוח אדיר ואנחנו רואים את זה בנגב את ההשתלטות האסלאמית. איך אמרו? 'מקפיאים חלק מהרעיונות האסלאמים שלנו', אבל בסוף הרעיון האסלאמי יכול להיות שהוא מנוטרל לתקופה אבל ברגע שיגיע השלב הוא יחזור ויצוץ על פני השטח".

"הוא לא מנוטרל, הוא בעדיפות שנייה. גם שלוחות אחרות של האחים המוסלמים בעולם עשו כל מיני תמרונים כאלה למשל בתוניסיה ובארצות אחרות. הם אומרים שכרגע העדיפות היא לבנות כוח במדינת ישראל – פוליטי, כלכלי", השיב יערי. 

לדבריו, "מנסור רוצה לצבור כוח פוליטי ומנהיגים ערבים אחרים לא מתנגדים לזה בעיקרון, כדי ליצור מצב שלא תוכל לקום ממשלה בישראל, קואליציה שלטונית שאיננה מכילה בתוכה מפלגה ערבית, מפלגות ערביות וכו'". הוא הוסיף כי "זה מה שנותן להם את היתרון על פני הפלסטינים בחוץ, יש להם מגרש לשחק עליו, יש להם כלים, הם צוברים כלים נוספים, יש להם יותר גמישות ומרחב תמרון".

בהמשך, שאל סג"ל: "האם מפלגה אסלאמית יכולה לקיים את עצם קיומה של מדינה יהודית ריבונית והגדרה עצמית של העם היהודי לאום ודת או שהם משחקים איתנו עד שיגיע היום?".

"הם לא יקבלו את זה, זה לא עמדתם ותפיסתם", ענה יערי,  "מה שהם עושים זה להניח את זה בצד, לנסות להסתגל למציאות ולהפיק ממנה את המיטב".

"חשבתי הרבה שנים שהתהליך היותר חזק בקרב ערביי ישראל, אבל יש בהם תהליכים מנוגדים שמתנהלים. אירועי 'שומר החומות' הביאו אותי למסקנה שהדחף והרצון להשתלבות נתקל בקושי גדול מול הרצון להבדלות ומול הרצון לאומתיות שלפעמים גובר על המגמה של מה שקרוי ישראליזציה של ערביי ישראל", הסביר. 

בסיום דבריו, התייחס לשאלה האם ערביי ישראל רואים אותנו בחולשתנו, והשיב: "אני לא חושב שזה הראייה שלהם, ההתמוטטות של הזהות הערבית הפוליטית וההתמוססות מבחינה רבה של הזהות הפלסטינית הם כרגע הכוחות הכי חזקים שמשחקים בזירה הזאת".

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן, 103fm