קשה להעריך לאן עוד תגיע המלחמה בין רוסיה לאוקראינה, שנכנסה היום (שישי) אל יומה התשיעי והובילה עד כה לאבדות רבות בנפש בשני הצדדים ולנדידתם של כמיליון פליטים מביתם. ד"ר ענת הוכברג־מרום, מומחית לגיאופוליטיקה ומשברים בינלאומיים, שוחחה על כך עם ניסים משעל, בתוכניתו ב-103FM, וסקרה את המצב המתוח.

בפתח דבריה התייחסה לאמירתה כי היא רואה בעימות הצבאי הנוכחי התחלה של מלחמה עולם שלישית: "אני חושבת שאנחנו צריכים להתעורר לבוקר חדש אחרי 10 ימים של מאבק מול ונגד רוסיה. נדרשת חשיבה מחושבת, גישה חדשה ליחסים הבינלאומיים. זו לא המציאות שהיינו בה ב־21 לפברואר, המציאות הזו נכפתה עלינו. אנחנו נמצאים במציאות אחרת לגמרי ממה שאנחנו חושבים שזו המציאות". לדבריה, "כרגע אנחנו במלחמה מול פוטין שמבחינתו כל האמצעים כשרים. המטרה מקדשת את האמצעים וזה לא סיסמאות, אנחנו רואים את המאבק הצבאי ולצדו את המאבק התקשורתי.  זו מלחמה שאם אנחנו לא נתעורר בזמן או לפחות לא נעשה את כל מה שאנחנו יכולים כדי להיאבק ברשע התורן, בילד הרע של העולם". 

על כך שארה"ב עומדת מנגד ולא מתערבת צבאית, אמרה כי "זו בדיוק הבעיה. גורמים גדולים נוספים יכולים להתרומם ולערער את המצב הקיים ואת היציבות, ואני לא מדברת רק על האקרים או טרוריסטים, ברגע שמייצרים מציאות שהמערב חלש וכנוע". ד"ר הוכברג מרום הוסיפה כי היא מצפה שהמערב "יעמוד כחזית אחידה, גם צבאית ואם צריך גם להכניס כוחות לאוקראינה, כי במלחמה כמו במלחמה זו המציאות".

בתגובה לאמירותיה, טען ניסים משעל כי על ידי כך שהיא דורשת התערבות של ארה"ב, דבר זה יוביל למלחמת עולם שלישית. ד"ר הוכברג־מרום השיבה כי "אני מובילה למצב שצריך להבין כבר שזו מלחמה. אם נבין שזו מלחמה ננקוט בכל הצעדים הדרושים. החרב מעלינו היא כמובן אלמנט ההרתעה הגרעיני. מול הילד הרע שנקרא פוטין אין ברירה אלא להפגין כוח. כרגע אנחנו, וכולם כאן במערב מבינים את זה היטב, שחולשה מייצרת אצל פוטין תיאבון גדול יותר, ולא רק אצלו וזו בדיוק הבעיה". 

"אני לא קוראת למלחמת עולם, זה הבדל גדול", הסבירה, "כרגע המצב הוא כזה שהאינטרס החיוני של ארה"ב נמצא במקום אחר. אוקראינה היא לא האינטרס האמריקאי והציבור האמריקאי לא יאפשר לביידן לזוז".



עוד אמרה כי "ביידן והמערב צריכים להבין שהצורך פה הוא בשינוי עמוק של התפיסה, ברגע שיש לו גם את סין שתומכת ברוסיה כלכלית אבל בשום פנים ואופן לא מעורבת ולא תתערב, היא כן מקבלת את התמיכה, את הרוח הגבית והפיננסית שמאפשרת לה להתנהל כרגע בצורה מאוד ברוטלית וחסרת מעצורים".

לטענתה, בכל הקשור לתוצאה הסופית מלחמתו של פוטין, לא ניתן לדעת לאן הרוחות ינשבו. עוד הבהירה כי "הוא מתנהג ברציונליות מובהקת, חישובי עלות תועלת רציונליים. זה לא הרציונל המערבי וצריך להבין שיש לנו כאן סיפור. להגיד 'המטורף' זה הכי קל כי אז אנחנו מעבירים את האחריות הלאה. משוגע ככל שיהיה הוא מתנהג ומכוון מטרות והשגת מטרות ומבחינתו אוקראינה זו רק ההתחלה".

ד"ר הוכברג־מרום סיכמה: "ברגע שנתפכח מהסיפור שאנחנו מספרים לעצמנו אני חושבת שקל יהיה יותר להתמודד בצורה אובייקטיבית, מפוכחת, ולקחת את המנהיגות לידיים ולהתמודד נגד מי שכרגע הוא על סף כיבושה של אוקראינה",