איראן המשיכה אתמול לאיים כי היא והארגונים הנאמנים לה באזור יגיבו בעוצמה נגד ישראל. זאת בעקבות מותם של שני קציני משמרות המהפכה בתקיפת חיל האוויר בסוריה ביום שני.

"הפשע של הישות הציונית בהתקפת טילים בפאתי דמשק, שהובילה למותם של שני אנשים, נובע מהנטייה הברוטלית של ישות הכיבוש הישראלית", אמר דובר משרד החוץ סעיד חטיבזאדה. "התגובה לפשע שבוצע על ידי המשטר הציוני הגזעני תהיה בין היעדים של ציר ההתנגדות באזור", הוסיף.

חטיבזאדה טען כי ההרוגים קולונל אחסאן קרבלאי פור וקולונל מורתד' סעידנג'אד שימשו כיועצים, אך הוא לא פירט את אופי פעילותם בסוריה. אמש נערך טקס האשכבה הרשמי לשני הקצינים, כשגופותיהם עטופות בדגל הרפובליקה האסלאמית, והיום הם יובאו לקבורה בטהרן. לטקס הגיעו באופן חריג גם שתי דמויות רמות דרג בהנהגה הצבאית האיראנית, מפקד משמרות המהפכה גנרל חוסיין סלאמי ומפקד חיל האוויר של המשמרות אמיר עלי חג'יזאדה, כאשר רבים מהנוכחים שליוו את הארונות צעקו קריאות לנקמה בישראל.

יש לציין כי היעד בתקיפה המיוחסת לחיל האוויר השבוע באזור דמשק לא היה חיסול שני קציני משמרות המהפכה. על פי הערכות שונות, מטרת הפעולה באזור דמשק נוגעת לאמצעי לחימה הקשורים לפרויקט הטילים המדויקים של איראן, ושני הקצינים לא היו הכתובת לתקיפה הישראלית. 

למעשה, זאת הייתה התקיפה הראשונה שיוחסה לישראל בסוריה מאז פלשה רוסיה לאוקראינה. מעבר למסר האפשרי שישראל מעוניינת להעביר כי היא בכל מקרה תמשיך לפעול נגד האינטרסים של האיראנים בסוריה, התקיפה עצמה נחשבת משמעותית, וסביר להניח שנעשו לכך פעולות מקדימות עד שהתנאים המבצעיים והמודיעיניים הבשילו לביצוע התקיפה.

ניסיון העבר מלמד את צה"ל שכאשר האיראנים בוחרים לאיים על ישראל בפעולת נקמה, הם אכן יפעלו כדי להוציא אותה לפועל. לכן בצה"ל העלו את הכוננות בכל הקשור להגנה האווירית והמודיעין - מתיחות שיכולה להימשך לאורך תקופה ארוכה יחסית.

בתוך כך, דיווח ה"פייננשל טיימס" הבריטי כי קטאר פועלת לתווך בין ארה"ב לאיראן כדי להבטיח את השלמת הסכם הגרעין המחודש. גורמים המעורים בפרטים אמרו לעיתון כי קטאר מתווכת על פי בקשת שתי המדינות, וזאת במקביל לשיחות שמתנהלות בווינה בין טהרן למעצמות. 

גורם אמריקאי שהתייחס לדיווח ציין כי קטאר "מסייעת מאוד בתמיכה במאמצים לחדש את היישום המלא של הסכם הגרעין". גורם איראני מסר כי קטאר "ומדינה או שתיים נוספות שלחו מסרים בכמה מקרים", אך לא פירט.

שר החוץ של אירלנד סיימון קובניי, המשמש כמתאם מטעם האו"ם בשיחות בווינה, הזהיר אתמול כי חלון ההזדמנויות לגיבוש הסכם עומד להיסגר. "צריך לעשות את זה בהקדם האפשרי כדי שזה יצליח, אחרת אנחנו פשוט נפספס את הנקודה להסכם וזאת תהיה טרגדיה ממשית", אמר קובניי בדברים שנשא בכנס במכון מחקר בדבלין.