ניסיון לשנות כיוון? אמש נודע כי ראש הממשלה נפתלי בנט נמצא במצרים ועתיד לקחת חלק בפסגה מדינית-ביטחונית עם נשיאה עבד אל-פתאח א-סיסי ויורש העצר של איחוד האמירויות הערביות מוחמד בן זאיד. שגריר ישראל במצרים לשעבר, צבי מזאל, שוחח הבוקר (שלישי) עם גדי נס ברדיו צפון 104.5fm והעריך את הסיכוי לשינוי תפיסה בממשל ביידן סביב הסכם הגרעין עם איראן בעקבות הפסגה.

"אנחנו נמצאים באותה סירה, ארה"ב זונחת את בני הברית החשובים ביותר שיש לה במזרח התיכון לטובת הסכם מפוקפק עם איראן כפי שאנחנו יודעים, אז יש פה שלוש מדינות שהחליטו להגיד מילה מסויימת לארה"ב. ככה זה לא יכול ללכת, זה לא טוב", אמר מזאל תחילה.

"מצד שני", סייג הדיפלומט הבכיר לשעבר, "אני חושב שמבחינתה של מצרים היחסים שלה עם איראן מנותקים, והם לא טובים בהחלט, אבל מצרים אינה בחזית הראשונה מול איראן. היא שומרת על פרופיל נמוך. בפסגה הזאת היא יוצאת החוצה, ומוחה, אבל היא מוחה לארה"ב. צריך לא לשכוח שמצרים נמצאת בסנקציות של ארה"ב בנושא זכויות האדם. אנחנו מזהים פה קו מאוד מסובך, אבל בסופו של דבר החשש של ארה"ב מאיראן גובר".

המשלחת האיראנית נכנסת לשיחות על הסכם הגרעין (צילום: REUTERS/Lisi Niesner)
המשלחת האיראנית נכנסת לשיחות על הסכם הגרעין (צילום: REUTERS/Lisi Niesner)

"ארה"ב צריכה להבין את החשש מאיראן", אמר עוד. "היא לא מבינה את זה, כי יש לה מדיניות להרוס את כל המדיניות של טראמפ. בזה אפשר להגיד תודה לטראמפ על הסכמי אברהם".

"יש כאן בעיה עקרונית פסיכולוגית-פוליטית מאוד מורכבת", המשיך ופירט. "ברגע שטראמפ הפסיד את הבחירות, המפלגה הדמוקרטית שחלק חשוב ממנה הוא שמאל קיצוני, החליטה לבטל את כל מה שעשה טראמפ. אחד הדברים הראשונים היה להוציא את החות'ים מרשימת ארגוני הטרור", אמר. "עכשיו אנחנו שומעים שביידן רוצה להוציא את משמרות המהפכה של איראן", הוסיף.

ג'ו ביידן, נפתלי בנט (צילום: רויטרס)
ג'ו ביידן, נפתלי בנט (צילום: רויטרס)

"איראן גרמה להרג של מאות אלפי אנשים, זה פגע והרס ארבע מדינות, ופגע בהן קשות", טען מזאל. "אמריקה החדשה של המפלגה הדמורקטית מתעלמת מזה לחלוטין, וטוענת שיש לה יעדים אחרים כמו הטיפול באקלים. יש לנו כאן בעיה חמורה ביותר". הוא התייחס בשנית למפגש של בנט עם נשיא מצרים ומנהיגי מדינות המפרץ: "הקואליציה הזו שאנחנו רואים בסיני, יש לה ערך מסויים מול ארה"ב. בואו נראה איזה תוצאות יהיו לכך".

נפתלי בנט ונשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי (צילום: קובי גדעון, לע''מ)
נפתלי בנט ונשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי (צילום: קובי גדעון, לע''מ)

לבסוף, התייחס השגריר לשעבר לצד הישראלי בעניין: "אני לא רואה שאנחנו ממש נשלם מחיר, מה שיהיה גרוע זה בסוף חתימת ההסכם עם איראן. אנחנו הודענו לעולם שאנחנו לא מחוייבים להסכם הזה, אנחנו מחוייבים לעצמנו, ונמשיך את המלחמה בין המלחמות. יש כאן דילמה לא קטנה, הסיפור לא גמור".