אלוף (מיל') עמוס ידלין, עמית בכיר באוניברסיטת הרווארד ולשעבר ראש אמ"ן, שוחח הבוקר (ראשון) עם ענת דוידוב וגדעון אוקו ב-103M על המתיחות הביטחונית והעריך האם אנו בדרך להסלמה נוספת או יציאה למבצע צבאי נוסף. 

בפתח דבריו הבהיר ידלין: "אני חושב שלצה"ל ולמדינת ישראל יש הרבה מאוד כלים להתמודד עם התופעה שאנחנו רואים, עם ההתלכדות של המהומות בירושלים, בגדה, בעזה. התלכדות של השחקנים, חמאס, ג'יהאד, רשות, ערביי ישראל. ועל פי הערכת מצב ושיקול דעת מפעילים כלי זה או כלי אחר, ולא צריך למדוד את הממשלה כל 24 שעות או כל 12 שעות".

הוא הוסיף והדגיש: "הייתה תגובה קשה על כל ירי וכל בלון, אבל אם נתרכז רק בעזה, יכול להיות שהגדה תתפוצץ לנו בפרצוף, אם נתרכז רק בעזה, נקבל עימות בעזה בזמן שהוא פחות מתאים לנו. מדינה חזקה כמו מדינת ישראל שיש לה גם אסטרטגיה ברורה יכולה לבחור אמצעים שונים, דרך אגב יכול להיות שהאמצעי הזה (סגירת מעבר ארז) יהיה יותר יעיל מאמצעים אחרים ויכול להיות שלא".

כשנשאל איזה משחק מנסה חמאס לשחק השיב: "זה משחק מאוד ברור שאומר 'אנחנו נמצב את עצמנו בזירה הפלסטינית כגוף המוביל'. תראו אילו דגלים בסוף יש בהר הבית? לא דגלי פלסטין, לא דגלי פת"ח - דגלי החמאס". 

על השאלה האם ישראל לא משחקת לידי החמאס אמר: "האסטרטגיה של החמאס היא לדאוג לשני מיליון תושבי עזה, לכן המהלך הזה פוגע מאוד באסטרטגיה של החמאס, לבנות מחדש את עזה אחרי מה שקרה להם ב'שומר החומות' ולהעביר את האש לירושלים". 

על הצעדים הכלכליים שננקטו ברצועת עזה בתגובה להסלמה הביטחונית אמר ידלין: "החמאס יודע גם לספוג מכות כלכליות, אבל פחות. לפני שבוע כשהם ירו ופגעו בשדרות, הם קיבלו תגובה צבאית מאוד קשה. מפעל מאוד חשוב שלהם לייצור רקטות ורקטות יותר מדויקות, נפגע על ידי צה"ל. מותר למדינה שיש לה מספר אמצעים להפעיל לחץ על החמאס, לנסות גם את הנושא הזה". 

הוא הוסיף: "עכשיו תראו, יש פה מתחים בין מה שישראל רוצה להשיג בכל זירה ובכל יעד. אף אחד מאיתנו לא שכח את הטרור שהרג 14 ישראלים לפני חודש, וצה"ל הפעיל לחץ מאוד כבד על ג'נין ועל הגדה. נהרגו שם 20 פלסטינים, סוכלו הרבה מאוד פעולות טרור. אם שמתם לב, הלחץ הזה במידה מסוימת עבר מהתקפה יזומה להגנה כדי שלא יהיה דם פלסטיני - כי בכניסות האלה נהרגים פלסטינים, חלקם טרוריסטים וחלקם לא עד הסוף טרוריסטים - וכדי שהתקופה הזו של רמדאן, פסח ופסחא תעבור בלי הרוגים, זה מאוד חשוב". 

ידלין הסביר כי "אם היו הרוגים, המהומות שראינו אתמול ושלשום היו בסדר גודל אחר. לכן פה צריך לשים את נקודת העבודה - מצד אחד, למנוע טרור, מצד שני, לא לייצר יותר מדי דם. אותו דבר על הר הבית - אפשר להוריד את הדגלים של חמאס, רק אז המהומות יהיו הרבה יותר גדולות ויש סיכוי שהצילומים יגרמו ללחץ ברחוב הערבי שמסביבנו. אנחנו רוצים להשיג עוד יעד - לשמר טוב את הסכם אברהם, לשמר טוב את היחסים הטובים שיש לנו עכשיו עם מצרים ובמידה מסוימת ששוקמו עם ירדן. זה לא כל כך פשוט". 

"המצב בין רוסיה ואוקראינה קצת מזכיר את המצב בינינו לבין הפלסטינים"

בהמשך התייחס ידלין למלחמת רוסיה-אוקראינה והעריך כיצד צפוי המצב להתפתח בחזית הזו. "קשה לראות את הסוף הזה כי שני הצדדים מתקשים להכריע צבאית אחד את השני. הצבא הרוסי הוכיח שהוא צבא הרבה יותר חלש ממה שכל העולם חשב. הצבא האוקראיני הפתיע את כולם הפוך, ביכולת לחימה, בנחישות, ביכולת הפעלה של הנשק המערבי שהוא קיבל.

"שני הצדדים חושבים שאת המערכה בדונבס הם יכריעו, לכן הסיכוי לסיום המלחמה הוא נמוך, אבל גם אם שני הצדדים היו מבינים שהמלחמה עושה לשניהם נזק, גם אז אני לא רואה איזשהו מרחב של הסכמה ביניהם. המינימום של הרוסים לא משיג את המקסימום של האוקראינים וההיפך. קצת מזכיר את המצב בינינו לבין הפלסטינים". 

"אני חושב שהמלחמה יכולה להיגמר באחת משלוש אפשרויות - אחת, איזושהי הפסקת אש, כמו שיש בינינו לבין החמאס בעזה. לא מסכימים על כלום, חוץ משני דברים - תאריך ושעה. זה יכול לקרות ברגע ששני הצדדים יבינו שהם מותשים ומשלמים במלחמה יותר מאשר בהפסקת אש. יכול להיות מצב כמו בקוריאה, שאין הפסקת לחימה, אבל יש שביתת נשק, ויכול להיות מצב של הסכם, לדעתי הוא לא יקרה לפני שפוטין יעזוב את מקומו".

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, 103FM