על רקע גל הטרור, בממשלה ובמערכת הביטחון מתלבטים כיצד לנהוג מול המחבלים שמגיעים מיהודה ושומרון. על פי דיווח בחדשות 12, על הפרק נמצאת גם האפשרות לצאת למבצע צבאי בג'נין וסביבותיה, ממנה יצאו חלק מהמחבלים שביצעו פיגועים בחודשים האחרונים, בהם גם המחבלים שביצעו את הפיגוע באלעד. יואב מינץ שוחח הבוקר (שני) ברדיו צפון 104.5FM עם אלוף במיל' איל בן ראובן, לשעבר סגן מפקד פיקוד צפון, על האפשרות הזאת.

"אין ספק שאנחנו בארוע טרור שמתודלק ע"י הסתה גם לאומית וגם דתית של חמאס וג'יהאד אסלאמי, להבדיל מ-2002, שם גם הרשות הפלסטינית ניהלה את ההסתה", הסביר בן ראובן. "זה לא המצב כרגע. הבעיה היא שההסתה הזאת נתפסת ברשתות החברתיות כמוצלחת עם 19 נרצחים בתקופה יחסית קצרה. זה מושך מצטרפים אקראיים, לא כאלה שמאורגנים וזה מקשה על ההגנה מפניהם: גם על איתורם וגם על בחירת יעדי התקיפה לצורך העניין - מה לתקוף בדיוק? וזה עונה לשאלה האם ללכת למבצע בג'נין".

אם כך, האם אנחנו עלולים לחוות כמה וכמה אירועי טרור בו זמנית בכמה מקומות שונים: תל-אביב, חדרה ואחרים בו זמנית וזה כבר סיפור שלא חווינו בעבר?
"זה יכול לקרות אבל זה מאד אקראי. זה לא נראה ככה. לכן כרגע המערכת שלנו צריכה לפעול לשיפור ההגנה, ואני מזהיר את עצמנו מהרצון לפעול מתוך נקמה. זה עושה לנו רק רע. צריך לפעול מהראש ולא מהבטן ואת הפעולה צריכים לקבוע בחדרים סגורים של מערכת הביטחון. יש שם אנשים מצויינים שעושים את הערכות המצב ויש להם את תוכנית המודיעין הכי מדויקת שאולי לא מונעת הכל אבל מסוגלת".

אני מחדד: האם לדעתך צה"ל צריך לצאת לסוג של מבצע באזור ג'נין?
"בהחלט דבר אפשרי בעיני. השאלה מה תביא פעולה כזו. הבעיה איך ליצור איזושהי הרתעה בקרב הציבור הפלסטיני שיבוא ויאמר: 'לא טוב לנו! הפעילות הזו גורמת לנו נזק קשה'. זה יכול להשפיע גם על מערכות הביטחון הפלסטיניות שפעילות וגם עוזרות למנוע טרור. אם מערכת הביטחון תראה שיש שם אכן ריכוז של חמאס, אז לפעולה כזו יש היגיון משלה ויצטרכו לפעול, לא רק בג'נין אלא גם בנקודות אחרות. אנחנו כרגע במצב מאד שברירי עם אירוע מתמשך שאי אפשר להגיד שהגענו לסופו'.

"צריכה להיות הערכת מצב במערכת הביטחון שאומרת ככה: האם אפשר לתת מענה באמצעות שיפור ההגנה, כמו סגירת הפרצות בגדר? אם לא, אז בהחלט צריך לחשוב על פעילות התקפית שתיתן מענה לגל המתמשך הזה. תפקיד המדינה הוא לחשוב על האירוע הבא. על הרמדאן הבא ועל זה שאחריו. הפיתרון לזה כרגע אינו צבאי אלא של חשיבה מדינית עמוקה. איך מתמודדים עם ערבוב של קיצונים ערבים ויהודים".

אתה מתרשם שהרמטכ"ל שולט בענינים ויכול להביא סוג של פתרון?
"התשובה שלי היא חד משמעית כן. הרמטכ"ל,  וגם ראשי המוסד והשב"כ הם אנשים רציניים שיושבים וחושבים. אני חושב שנמצא את הפתרונות שהם כרגע צבאיים. אגב, שומע את הדיון הציבורי על פגיעה ברב-המרצחים יחיא סנוואר. זה דיון לא אינטליגנטי שמובל ע"י אנשים שאין להם אחריות על כלום ורק פוגע במענה שלנו לעניין הזה. זה צריך להיות במקומות רלוונטיים ושם צריך לתת את הפתרונות. שם יושבים אנשים שיודעים לתת את הפתרונות".