המתיחות הביטחונית מול חיזבאללה: שלושה כלי טיס של חיזבאללה זוהו ויורטו על ידי כוחות צה"ל ביום שבת האחרון, בעת שהתקרבו מכיוון לבנון לעבר המרחב האווירי של אסדת כריש. היום (רביעי) עיתון אלח'באר הלבנוני מדווח כי זו לא הפעם הראשונה בה מל"טים של ארגון הטרור השיעי חגו בקרבת האסדה, וכי אירוע כזה התרחש גם ביום רביעי, שלושה ימים לפני היירוטים בשבת.

בתוך כך, העיתון הלבנוני מדווח כי "לביירות הגיעה אתמול הודעה מטעם ארה"ב, המאשר כי הצד הישראלי אינו רוצה הסלמה, וכי ישראל מחויבת למשא ומתן בעניין הסדרת הגבולות הימיים".

כזכור, מתחקיר ראשוני של האירוע שאירע ביום שבת, עולה כי הכטב"מים לא היוו איום ממשי בכל זמן טיסתם ועד ליירוט מעל הים התיכון. אחד המל"טים יורט על ידי מטוס קרב, ואילו השניים הנוספים יורטו באמצעות טיל ברק, שהינו כחלק ממערכת להגנה מפני טילים נגד ספינות. בצה"ל מעריכים כי מדובר בניסיון לפגוע במו"מ עם לבנון על המים הכלכליים.

 יירוט כלי טיס של חיזבאללה שעשו דרכם לאסדת כריש (צילום: דובר צה''ל)
יירוט כלי טיס של חיזבאללה שעשו דרכם לאסדת כריש (צילום: דובר צה''ל)

עוד עולה מהתחקיר כי המל"טים המריאו מלבנון וטסו בגובה נמוך וחלקם במהירויות נמוכות. הכטב"מים יורטו ממרחק של מיילים בודדים עד עשרות מיילים מאסדת כריש. בצה"ל ציינו כי מערכות הגילוי וההתראה פעלו כנדרש, ומימשו את תפיסת ההגנה האווירית הרב-שכבתית באופן מיטבי, בהפעלה מקצועית של הלוחמים בים ובאוויר שעמדו במשימת ההגנה בהצלחה רבה. 

בעקבות התקרית, קיים שר הביטחון בני גנץ חיתוך מצב בהשתתפות הרמטכ"ל, ראש אמ"ן ובכירים נוספים במערכת הביטחון. בסיום, מסר גנץ: "מדינת ישראל ערוכה להגן על תשתיותיה מול כל איום. ארגון הטרור חיזבאללה מחבל ביכולת של מדינת לבנון להגיע להסכם על הגבול הימי שהוא חיוני לכלכלת לבנון ולאזרחיה. זאת על אף כוונותיה של ישראל להתקדם במשא ומתן לפתרון הסוגיה. ישראל תמשיך להגן על נכסיה, ורואה לעצמה את החובה והזכות לפעול ולהגיב מול כל ניסיון לפגוע בה".