האם המתיחות בגבול הצפון תביא לפעולה צבאית אפשרית באזור? פרופ' עוזי רבי, ראש מרכז משה דיין ללימודי המזרח התיכון באוניברסיטת תל אביב, שוחח היום (שני) עם בן כספית וינון מגל ב-103FM והתייחס לדברים.

משהו רע עובר על חיזבאללה - וזה לא בהכרח מבשר טובות לישראל | אלון בן דוד

"לא מעוניין במלחמה": יחזקאלי מסביר את האסטרטגיה של נסראללה

"לגבי לבנון יש משוואה מאוד ברורה כשמדובר בהתנהלות של חיזבאללה - ככל שהמצב במדינה פחות בשליטה, ככל שהוא מאבד אחיזה  – כך גדל הסיכוי שהוא יפנה לישראל, גם כדי להסיט דיון וגם כדי להנכיח את עצמו", הסביר בפתח דבריו. 

לטענתו, יש שתי שאלות מאוד קרטיות בהוויה הלבנונית - גבול ימי וגז ואנרגיה. "חיזבאללה ממנף אותם כדי לעשות פעילות יותר אינטנסיבית, לנסות כאופרציה את הסיפור של המל"טים".

עם זאת, הדגיש: "חיזבאללה יחשוב יותר מפעם אחת, אם להיכנס לעימות כולל עם ישראל. אני הייתי רוצה להשאיר את הדיון במשוואה – שככל שמצבו בלבנון קשה יותר או ככל שהוא חש שהוא פחות בשליטה, כפי שהוא נהג תמיד להיות בלבנון, כך הסיכוי לאיזשהו עימות מבוקר עם ישראל עשוי לגדול". 

על הסוגייה האיראנית אמר פרופ' רבי: "הפגיעות של המדינה כל כך גדולה. אני שומע את זה יותר בוויכוחים הכל כך מרים שמתנהלים בתוך גופי הביטחון והפוליטיקה באיראן. אנחנו גם שומעים על פיטורים של אנשים מאוד מובילים בתחום, כמו כדי להגיד שבאמת תחת המשמרת שלהם התאפשרה החדירה המסיבית של ישראל ל'חדר המיטות' של המדינה האיראנית".

"בסופו של דבר את התחושה שמתחוללת או קיימת בהנהגה האיראנית – זו תחושה שחייב לעשות משהו כדי לשנות את פני המציאות. ראינו את זה באזהרות המסע באיסטנבול, אנחנו רואים את זה בפיטורים. המשטר הזה הוא סופר פרנואידי, הוא מזין את עצמו באופן קבוע במשחקים הללו של ריגול, אבל אין פה עשן בלי אש, וצריך לומר שמבחינתו, הדברים הגיעו לדבר מאוד משמעותי. כשאנחנו מסתכלים על כל התמונה הזאת, אני חושב שישראל בסופו של דבר מפליאה במכותיה באיראן", המשיך. 

על האפשרות שהמשטר האיראני ייפול, אמר: "נקעה נפשם של ציבורים רבים באיראן במשטר הזה. יש כאן הרבה אנשים שאומרים, 'מה קיבלנו אחרי 40 שנות מהפכה? ככה נראית מהפכה? הלכנו מהפח אל הפחת', מפה - לעשות משהו שהוא מאורגן, זה הרבה יותר קשה".

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, 103FM