לאחר מספר ימים של עוצר בדרום עקב איומי הג'יהאד האסלאמי, ביום שישי האחרון תקף צה"ל בעזה והרג את המפקד הצבאי של הארגון בצפון הרצועה, תייסיר ג'עברי. שר המשפטים וחבר הקבינט המדיני ביטחוני גדעון סער (כחול לבן ותקווה החדשה) שוחח היום (ראשון) עם בן כספית ודידי הררי ב־103fm על מבצע עלות השחר, והביע את דעתו על התנהלותה של המערכה ואמר: "ככל שחמאס בוחר שלא להשתתף בלחימה, אנחנו לא צריכים לצרף אותו למערכה הזאת".

מבצע "עלות השחר" – סיקור מיוחד:

מבצע "עלות השחר": כל העדכונים מיום הלחימה השלישי
ההחלטה הדרמטית של גנץ: כך נראה הרגע שבו אושר חיסול בכיר הג'יהאד | צפו
ראש אגף המבצעים בצה"ל: "כל הצמרת הביטחונית של הג'יהאד בעזה סוכלה"
בעקבות המבצע: הגבלות פיקוד העורף המעודכנות

לדבריו, "מועד סיום המבצע ייקבע באחריות, בשיקול דעת. אני יכול לומר דבר אחד, ככל שהג'יהאד האסלאמי יאריך את תקופת הלחימה, הפגיעות בו יהיו חזקות יותר ויועמקו. במובן הזה, אני מניח שאם היה להם את אפשרות לגלגל את הזמן שבוע אחורה, הם לא היו פועלים כפי שפעלו. כדאי שיעשו זאת עכשיו, כי כל יום שעובר הם יספגו נזקים קשים יותר ויותר לתשתיות שלהם".

"שינינו פה משוואה מאוד יסודית בכך שפעלנו באופן יזום, בניגוד לכל השנים הזכורות שבהן אם הגבנו בכלל, זו הייתה תגובה חלשה", הוא המשיך, "הדבר הזה הוא חשוב במובן שהוא מבטא באופן אותנטי את הערבות הדדית על מה שנאמר פעם אבל אף פעם לא יושם - דין תל אביב כדין עוטף עזה. אני לא חושב שאויבנו העריכו שככה נפעל ואני חושב שיש בזה חיזוק משמעותי מאוד בהתרעה הישראלית. על הביטחון של מדינת ישראל לא שומרים במילים ריקות, אלא ביוזמה ומעשים".

בהמשך, סער הדגיש: "אני חושב שהמדיניות של הממשלה היא נכונה, דהיינו, ככל שחמאס בוחר שלא להשתתף בלחימה, אנחנו לא צריכים לצרף אותו למערכה הזאת", והוסיף: "אני חושב שהמערכה נולדה כתוצאה ממהלכים של הג'יהאד האסלאמי והניסיון לגלגל פיגועים כנגד אזרחי ישראל וחיילים בעוטף. היינו חייבים לעשות את זה".

"באופן עקרוני, כרגע, שיקול הדעת מחייב את המשך המדיניות הזאת. עד שנדע שאנו יכולים להבטיח את ביטחונם של תושבי העוטף בפרט ותושבי ישראל בכלל, אנו נמשיך לפעול באחריות. אנחנו פתחנו את המערכה הזאת כתוצאה ממהלכים שעשה הג'יהאד וכתוצאה ממודיעין שהיה על מה שהוא מתכוון לעשות בעוטף, ומנצלים את המערכה כדי לפגוע ביעדים שונים - גם של מחבלים וגם של פיקוד ושליטה. נדרש עכשיו חוסן של עם ישראל ואני מאמין שהחוסן הזה קיים", אמר.

כוחות צה''ל ברצועת עזה, מבצע ''עלות השחר'' (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
כוחות צה''ל ברצועת עזה, מבצע ''עלות השחר'' (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

לגבי האישור לאפשר ליהודים לעלות היום להר הבית, אמר סער: "יצאנו למערכה הזאת כי ניסו לפגוע בריבונות שלנו ולשבש את חיינו - אנחנו לא נגיב בצורה שתפגע בריבונות שלנו בירושלים. יש פה עניין של זכויות האזרח ושל זכויות של היהודים, אי אפשר לשתק את עצמנו מפחד מוגזם. במצב קיצון אפשר לשקול למנוע, אבל אני לא חושב שאנו נמצאים שם ואסור להתרגל לגלוש לשם בקול יתר - ככה האויבים שלנו ינצלו את זה. ההחלטה לאפשר את קיום המנהגים ואת קיום עליית היהודים להר הבית בתשעה באב הייתה נכונה, על בסיס כל המידע שהיה וכפי שהוצג גם אתמול. כדי למנוע עלייה של יהודים להר הבית, אתה צריך תשתית מאוד חזקה של מידע של פגיעה קונקרטית בביטחון, בסדר הציבורי". 

במהלך השיחה התייחס גם לאיחוד בינו לבין גנץ ולהתבטאויות עבר שלו נגד גנץ, וטען: "אחד הדברים שקורים כשאתה עוזב את הליכוד, זה שאתה גם נפרד מדף המסרים של הליכוד. כרגע, בני גנץ הוא נכס גדול למדינת ישראל, לא רק בשל הניסיון הביטחוני שלו - ספציפי כלפי רצועת עזה, הוא הוביל הרבה מערכות גם כרמטכ"ל וגם כשר ביטחון. שיקול הדעת שלו הוא נכס אדיר למדינת ישראל ברגע הזה".

סייע בעריכת הכתבה: דוד זבולוני 103fm