ברקע סבב הלחימה בדרום ויומו השלישי של מבצע "עלות השחר" שוחח האלוף במיל' תמיר הימן, מנהל המכון למחקרי ביטחון לאומי וראש אמ"ן לשעבר, עם בן כספית ודידי הררי ב-103FM. הימן התייחס גם לחיסולו אמש של חאלד מנסור, מפקד החטיבה הדרומית של הג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה וציין מהו המועד בו הוא סבור שנכון לסיים את המבצע.

מבצע "עלות השחר" | סיקור מיוחד:
בין ירי מאסיבי למו"מ להפסקת אש | היום שלישי למבצע
"יש פה ילדים, בטל ת'אירוע": הדרמה לפני חיסול בכיר הג'יהאד
"קצת צניעות": כתב מעריב עונה ליאיר נתניהו | האזינו
פרשן בכיר טוען: האסטרטגיה שתגרום לשקט מרצועת עזה 

"מנסור הוא היה האלים יותר, הרצחני יותר, הפעלתן יותר - טוב לעם ישראל שהבן אדם הזה איננו", אמר הימן. "לפעמים המחליפים הם פחות טובים, ואני מקווה שכך יקרה גם כאן. בניגוד לחמאס, שההנהגה נמצאת בתוך הרצועה, הוא קיבל הנחיות מבחוץ. ככל שהדור הצעיר בעזה מתחלף, הנתק גדל יותר ולפי כך ההכוונה נעשית קשה יותר מהחוץ אל הפנים".

לגבי האפשרות לסיים את המבצע, אמר: "אנו נמצאים בשיא ההצלחה של המבצע וצריך לחתור לסיים בשיא - אבל כשמגיעים לשיא, תמיד יש תחושה שאפשר להשיג עוד טיפה. לתפיסתי, במקום שבו אתה מרגיש הכי חזק, שם אתה צריך לחתור לסיום".

כשנשאל כיצד ניתן לשבור את הרצף הקיים, השיב: "מבחינה אופרטיבית הדבר הזה אפשרי. כלומר, מבחינת היכולת המבצעית, ככל שאתה מסכל אנשים שיש להם גם יכולת חשיבה וגם יכולת הנהגה - הדור שצומח הוא דור שלומד, אבל עד שלומד מתחלף עם דור אחר. בסך הכל, כשמסתכלים על יכולות הביצוע הכללי של ארגון שסופג מכות וסיכולים ממוקדים - הן הולכות ופוחתות. ברמה האסטרטגית והרעיונית, זו החבית שלא ניתן באמת להגיע אל תחתיתה. כלומר, הרוח של ההתנגדות והמחשבה על השחרור ועל כל החלומות שיש להם - זה החזון וזה דבר אחר לגמרי". 

על היכולות המודיעיניות של צה"ל אמר: "לא צריך להבין בזה יותר מדי כדי לראות את התוצאות, הן מדברות בעד עצמן. שני הסיכולים תוך כדי הפעילות, הלחימה והכוננות, זה דבר שהוא לא מובן מאליו בכלל. סביר להניח שהמפקדים האלה ידעו שהם על הכוונת והיו תחת מרדף, וסביר להניח שניסו להסתיר את עקבותיהם, ולכן לאתר אותם בצורה מדויקת במקום ובזמן - זו  יכולת מודיעינית נפלאה. מהיכרותי זה נובע משיתוף פעולה יפה מאוד בין שירות הביטחון הכללי לאגף המודיעיני של צה"ל". 

סייע בעריכת הכתבה: דוד זבולוני, 103fm