כוחות ימ"מ פעלו אתמול בכפר רוג'יב הסמוך לשכם על מנת לבצע מעצר של חולייה שביצעה לאחרונה מספר פיגועי ירי, ביניהם הירי לעבר הפילבוקס ביום שישי בשבי שומרון.  לאחר מספר שעות של חילופי אש במקום, חוליית המחבלים אותה כיתרו כוחות צה"ל הסגירה את עצמה. סא"ל במיל' ירון בוסקילה, מזכ"ל "הביטחוניסטים" ובעבר קמב"צ אוגדת יהודה ושומרון וכוחות מיוחדים, התייחס לאירועי הירי האחרונים בתוכנית "קפאין" עם יואב מינץ ברדיו צפון 104.5FM, וניסה להעריך האם הם יובילו להסלמה ביטחונית.

חוליית המחבלים אותה כיתרו כוחות צה"ל סמוך לשכם הסגירה את עצמה

איך משפיעים על הפעילות של צה"ל רצף הפיגועים האחרונים וכניסה ללא תאום של ישראלים לשטחים אסורים ביהודה ושומרון?
"צריך להפריד בין הכניסות ללא תיאום לבין רצף המעצרים שמתחיל בסבב הקודם של 'שומר החומות' וגם 'שובר גלים'. קבר יוסף הוחזק ע"י צה"ל עד שנת 2000 ובמסגרת הסכם יציאה משכם הוא הועבר לידי הרשות הפלשתינית שהתחייבה במסגרת תאום לאפשר ליהודים להתפלל במקום. האחיזה במקום הלכה ופחתה בגלל היחלשות הרשות הפלשתינית בעיקר בצפון השומרון ובמקומות אחרים. גם בכניסות מסודרות בוצע ירי לעבר המתפללים. במקרה האחרון של אנשים שעשו דין לעצמם והחליטו להיכנס למתחם ללא תאום ולא במסגרת מאובטחת. מחבלים שהיו שם ביצעו ירי ופצעו שניים מהם".

הירי הזה הוא עוד אירוע במסגרת חמישה אירועי ירי בימים האחרונים וגורם בטחוני צוטט: "אנחנו מזהים עלייה בכמות החמושים באזור"
"בוודאי, יש עלייה משמעותית בכמות החמושים באזור. זה לא רק כמות החמושים אלא שהם גם מאוגדים תחת ארגוני טרור שכבר מכירים אותם, תשתיות טרור כפי שנוהגים לומר, שחזרו וגדלו והתמסדו, מאחר שצה"ל בהנחיית הדרג המדיני יצא מצפון השומרון וכך הטרור גדל וצמח אחרי שנים של עבודה לניקוי השטח. היום אנחנו רואים פיגועים שלמעשה יש להם תשתית ויד מכוונת, כמו במקרה אחרון שנעצרו שני מחבלים אחרי חילופי אש קשים בתוך שכם, שביצעו ירי לעבר הישוב אלפי מנשה וגם לישובים אחרים".

האם הגדילה והצמיחה של הטרור, כדבריך, ורצף הפיגועים עלולים, להערכתך, להביא להסלמה ביטחונית?
"לא חושב שזה יביא למצב של אינתיפאדה. קודם על, האירועים האלה מסמלים בראש ובראשונה את נפילתה של הרשות הפלסטינית. הם רוצים לערער את היציבות הפלסטינית בשומרון והם נוצרו כי הרשות לא ניסתה ולא יכלה לפעול בצפון מהשומרון וצה"ל ימשיך לעשות את זה בלית ברירה. נאלץ להיכנס פנימה, נחזור למציאות שלא נראה פיגועים מהסוג הזה. זה דורש מאמץ מתמשך כפי שצה"ל עשה כבר מספר חודשים".

זה עלול להביא אותנו למצב שלא יהיה עם מי לדבר ולתאם שליטה ביטחונית?
"אני חושב שכן. הרשות הפלסטינית שיחקה לאורך השנים תפקיד כפול והיום זה משמש כנגדה. פעם היא רצתה לקבל את כל ההטבות מול ישראל. בדלת המסתובבת היא טיפחה את המחבלים וארגוני המחבלים בצפון השומרון. הם התחילו לערער את הרשות הפלסטינית, לתפוס את השטח, לשחוק משם את המנגנונים, את השוטרים הפלסטינים. כנראה שאנחנו הולכים עכשיו לסוף ימיו של אבו מאזן. כשהרשות תקרוס, גורמים יותר רדיקלים כמו חמאס, הוא יהיה יותר חזק בשטח והוא יהיה גוף הטרור שאנחנו לא מדברים איתו ולא צריכים לדבר איתו ולמעשה כל המציאות הביטחונית תשתנה בצורה משמעותית".

"למעשה יש שני תרחישים אפשריים. תרחיש אחד: חוסר יציבות ארוך בגלל התחרות ביהודה ושומרון בקרב הפלסטינים מי יתפוס את מקומו של אבו מאזן, מי תהיה החמולה היותר חזקה ומי ייצג אותה. תרחיש שני: חמאס, שכבר עושה עבודה חודשים ולמעשה גורם יותר חזק בקרב האוכלוסייה הפלסטינית, יושב בשטח רק לא באופן רשמי".