צה"ל פרסם את התחקיר המלא על האירוע בג'נין, בו מצאה את מותה העיתונאית שירין אבו עאקלה, וממנו עלה כי יש סבירות גבוהה כי היא נהרגה בשוגג מאש לוחם צה"ל. על כך, הפרשן הצבאי של "מעריב", טל לב רם, שוחח היום (שני) עם אריה אלדד ובן כספית ב-103FM.

בפתח השיחה, אמר לב רם: "הממצאים שעולים ממנו זה דיי מה שהכרנו ופרסמו. אבל יש הבדל בסמנטיקה, אומרים מצד אחד שאי אפשר לקבוע חד משמעית שכוחות צה"ל הן שהרגו, אבל ניתוח כל הנתונים שיש בשטח, הסבירות שירי של לוחם צה"ל היא גבוהה ונראה לי גבוהה משמעותית יותר מאפשרויות אחרות. וזה אחרי שניתחו את כלל הנתונים שאפשר היה לנתח".

ציור קיר של העיתונאית שירין אבו עאקלה (צילום: רויטרס)
ציור קיר של העיתונאית שירין אבו עאקלה (צילום: רויטרס)

לאחר מכן, התייחס לכך שלא תפתח חקירת מצ"ח והעמדה לדין: "בגלל שיש לוחם אחד ספציפי, בדקו את טווחי הראייה שאפשר לירות, וכבר לפני כמה חודשים זיהו שכל האירוע הזה עומד על עדות של לוחם אחד, שגם לא התכחש לעניין שהוא ירה מחרך ירי, הוא הבין שהוא יורה לעבר חמוש, הוא ירה כמה כדורים בודדים, ומכיוון שזה התאים לאותה זירה ונעשה ניתוח בשטח, המסקנה שהגיעו אליה בסופו של דבר שככל הנראה זה הלוחם שירה וזה היורה שכנראה הרג את שירין שלא בכוונה, מתוך כנראה זיהוי מוטעה".

בהמשך, התייחס לממצאי הדו"ח ואמר כי נמצאים בו גם "כמה קליעים הוא ירה, איזו כוונת, והמסקנה שהוא ירה בין כוונות". לדבריו, "זה לא היה ירי של הרבה לוחמים באזור הזה, מדברים על סדר גודל של 20 קליעים שנורו ולפעי טענת הלוחמים והעדויות שקיבלו גם הייתה לחימה באזור. לכן אחרי שכל הממצאים הגיעו ושהגיעו למסקנה שהעדויות של הלוחם אותנטיות, אמינות ועקביות, אין שינויים בגרסאות, ההחלטה היא שאין צורך לפתוח בחקירת מצ"ח. נורא קיוו שהקליע יתן תשובה, הקליע הגיע למעבדות אבל אי אפשר היה לגבש לגביו כל מסקנה".

בסיום, נשאל האם בצה"ל יודעים בוודאות שמדובר בקליע שהרג את העיתונאית: "הכול יכול להיות, אנחנו יודעים מסקנה - שאי אפשר לשייך את הקליע לאחד מכלי הנשק של הלוחמים הספציפיים שהיו בזירה ובעיקר לא ללוחם. הרי מה רצו לעשות? רצו לקחת את הקליע הזה, לבצע התאמה אל מול הקנה של הלוחם שידעו שהוא היחידי שיכול היה לפגוע. מכיוון שלא הגיעו למסקנה חד משמעית והגיעו למסקנה שסביר מאוד שהירי שלו הוא זה שהרג אותה, בסופו של דבר אומרים את זה".

"חשוב להגיד, יש כל מיני טענות, אין ספק שהאמריקאים ביקשו תשובות וכו', אבל מההיכרות שלי, גם את מפקד פיקוד המרכז, אף אחד לא היה מכניס לו לפה דברים או לוחץ עליו לפרסם אותו בגלל לחץ אמריקאי. אלה הממצאים שכאלה צה"ל מוסר, מבחינתו זה סוף פסוק. בעולם הסייגים שאנחנו שמים לא רלוונטים. לכן אני חושב שקו ההסברה יותר חשוב, אירועים קורים בלחימה, אבל קו ההסברה צריך להיות ברור שבלחימה מהסוג הזה, גם צבא שרוצה להימנע מפגיעה, לעיתים יש טעויות. עשתה טוב ישראל שסגרה את האירוע", סיכם.

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm