צה"ל פרסם היום (שני) את התחקיר המלא על האירוע בג'נין, בו מצאה את מותה במאי האחרון עיתונאית אל ג'זירה - שירין אבו עאקלה. התחקיר הוצג בימים האחרונים לרמטכ"ל אביב כוכבי, ולאחריו הדגיש גורם בכיר בצה"ל כי "לא ניתן לקבוע את מקור הירי ממנו נפגעה העיתונאית". הוא הסביר: "ערכנו בדיקות נוספות, וקצינים מומחים בדקו גם היבטים של סאונד ובליסטיקה".

מותה של שירין אבו-עאקלה: "מי שחושב שצה"ל הרג אותה, כבר לא יישתכנע אחרת"
ארה"ב: לא ניתן לקבוע בוודאות מי הרג את שירין אבו-עאקלה, אך סביר כי זו ישראל

תיעוד ממצלמות גוף של לוחמי צה״ל במהלך הפעילות במחנה הפליטים ג’נין, דובר צה"ל

"בדקנו גם את הקליע שהרשות הפלסטינית העבירה לאמריקאים, בין היתר בדקנו את הקליע עם נשק שחשבנו שמתאים, אך מסקנת המעבדה היא שלא ניתן לקבוע מאיזה נשק הוא נורה, זאת בשל מצבו", הדגיש. לדבריו, כבר מתחילת התהליך התבצעה פנייה לפלסטינים - בבקשה לשיתוף פעולה בחקירה. "מיקמנו כל נקודה שבה עמד לוחם של צה"ל ובה זיהינו קווי ירי, אך אף אחד מהרשות לא הציג מפה של ירי החמושים לעבר הכוחות", הדגיש עוד. 

כאמור, מהתחקיר עולה כי הלוחמים מיחידת דובדבן נכנסו רגלית, כאשר בשלב זה נפתחה עליהם אש, שנמשכה גם לעבר רכבי הצבא, לאחר שנכנסו לפאתי מחנה הפליטים ג'נין. עוד עולה מהתחקיר, כי האש שנורתה לעבר הלוחמים נמשכה כשעה ורבע - מתחילת הפעילות ועד סופה. הקצין הבכיר ציין כי "חלק מהאש שנורתה היתה מדויקת, ובמקביל הושלכו גם מטענים לעבר החיילים. בצבא מציינים כי "למרות שהמסקנה אינה חד משמעית - לאחר בדיקת כל הנסיבות עולה, כי ישנו סיכוי גבוה יותר שאבו עאקלה נהרגה מירי לוחם צה"ל.

קצין בכיר הסביר: "הבנו בתחקיר כי ישנו מרחב ממנו בוצע הירי, וישנה סבירות גבוהה כי הוא בוצע בשוגג על ידי לוחם צה"ל. עם זאת, לא ניתן לקבוע בוודאות מי ירה בה. יכול להיות שבמרחב שממנו נורתה העיתונאית, נורה גם ירי פלסטיני. הוא הדגיש כי "בסבירות גבוהה יותר, עולה כי הירי בוצע בשוגג על ידי לוחם שהיה תחת אש, בעת שהמתין ליציאת הכוחות".

כפי שפורסם גם במסקנות מתחקירים קודמים, הירי בוצע מתוך חרך ירי ברכב הממוגן, כך שזווית הראייה של הלוחם היתה מוגבלת וצרה. בצבא הוסיפו כי "הירי של הלוחם בוצע בין כוונות הנשק, ולא היה בלתי מובחן, כך שייתכן והזיהוי עצמו היה מוטעה - למרות שהשתמש בכוונת טלסקופית שמורכבת על הנשק, כאשר ביצע ירי, להבנתו, כלפי חמושים".

בצה"ל מדגישים עוד כי "במהלך התחקיר לא נמצאו בעיות או פערים בהוראות הפתיחה באש, בהבנתן או בהכנה לקראת המבצע. עוד נטען במסקנות התחקיר כי אף לוחם לא כיוון את נשקו לעבר העיתונאית וירה. זה מרחב קשה, אורבני וצפוף". הקצין הבכיר הוסיף עוד: "אנחנו מצטערים על מותה של אבו עאקלה, וממשיכים לפעול לאור רוח צה"ל, אבל ניכנס לכל מקום כדי למנוע טרור".

בהמשך דבריו, הקצין הבכיר התייחס למצב הביטחוני המתוח ביהודה ושומרון, וציין כי "הפעילות במחנות הפליטים נבחנת בקפידה, מתוך מטרה לסכל פיגועים. אנחנו לא הולכים על כל חמוש, אלא פועלים כחלק מתפיסה של סיכול טרור. את האירוע אתמול יכולנו לסיים עם הרוגים רבים". בנוסף ציין כי המצוד אחר המחבל השלישי נמשך.

כאמור, לאחר שהתחקיר עבר לעיונה של פרקליטה הצבאית הראשית, האלופה יפעת תומר ירושלמי, ולאחר שביקשה תשובות למספר שאלות הבהרה, היא קבעה שלא קיים חשש לביצוע עבירה פלילית ולא נפתחה חקירת מצ"ח.

כזכור, האירוע התרחש ב-11 במאי השנה, בעיצומו של מבצע "שובר גלים", כאשר כוחות צה"ל נכנסו לג'נין, כדי לבצע שני מעצרים. המעצרים בוצעו תחת אש, על ידי שתי פלוגות מיחידת דובדבן, בתוך מחנה הפליטים עצמו. במקום התפתחו חילופי אש עם מחבלים, כאשר הדיווח על הפגיעה בעיתונאית הפלסטינית הוותיקה התקבל בעת יציאת הכוחות ממחנה הפליטים. 

אלוף משנה מני ליברטי, מפקד חטיבת הקומנדו, תיחקר את האירוע עוד באותו הבוקר, וכבר לאחריו עלה הקושי לקבוע מי אחראי למותה של העיתונאית.  

מסקנות ראשוניות מתחקיר הביניים הוצגו לרמטכ״ל מיד לאחר האירוע, ולפיהן לא ניתן לקבוע בוודאות מהו מקור הירי ממנו נפגעה ונהרגה את אבו-עאקלה. לאור זאת, הנחה הרמטכ״ל להמשיך ולתחקר את האירוע תוך הרחבת הכלים המקצועיים, על מנת למצות את התחקיר עד תום ולהגיע לחקר האמת. לצורך זאת, צורף לצוות התחקיר צוות מקצועי מהמערך הטכנולוגי של המבצעים המיוחדים, שבראשו עמד אלוף-משנה ר'.

הלווית העיתונאית שירין אבו עאקלה (צילום: ג'מאל עוואד, פלאש 90)
הלווית העיתונאית שירין אבו עאקלה (צילום: ג'מאל עוואד, פלאש 90)

במסגרת התחקירים תושאל כוח צה״ל שהיה מעורב, ובנוסף בוצע ניתוח כרונולוגי של מהלך האירועים, ניתוח השמע (סאונד) בזמן אמת, ניתוח פרטני בזירת האירוע וניתוח מרחבי הירי, לרבות הדמיה מפורטת של השטח. בנוסף נבחנו ממצאים פורנזיים ובליסטיים שונים מהזירה. כמו כן, עורכי התחקיר בחנו מידע נוסף שפורסם בנוגע לאירוע, לרבות מידע שהוצג על ידי גופי תקשורת בינלאומיים, ובכלל זה תיעוד ווידיאו ואודיו.

לאחר הפצרות חוזרות ונשנות, הועבר לבדיקה הקליע מהרשות הפלסטינית. ב-2 ביולי 2022 נערכה בדיקה בליסטית של הקליע במעבדה לזיהוי פלילי, על ידי גורמים מקצועיים ישראליים, ונכחו בה נציגים אמריקאים מקצועיים של מתאם הביטחון האמריקאי (גנרל בכיר) בין ישראל לבין הרשות הפלסטינית. בבדיקה נקבע, כי לאור מצבו הפיזי של הקליע ומצב הסימנים עליו, קיים קושי של ממש בהסקת מסקנות. לפיכך, גם בבדיקה זו לא התאפשר לקבוע האם הקליע נורה או לא נורה מכלי נשק צה"לי.

הרמטכ"ל אביב כוכבי אמר עם קבלת מסקנות התחקיר כי "מותה של שירין אבו-עאקלה הוא אירוע מצער. האירוע התרחש במהלך פעילות מבצעית לסיכול טרור פלסטיני, המבקש לפגוע באזרחי מדינת ישראל. הכתבת שהתה בזירה מאוימת בעיצומה של לחימה שנמשכה קרוב לשעה. במסגרת הלחימה ירו המחבלים הפלסטינים ירי כבד שסיכן את חיילי צה"ל ובכלל זה ירי חסר הבחנה לכל עבר.

צה"ל פועל במקומות המורכבים ביותר ביהודה ושומרון מידי יום ומוכיח רמת ביצוע מקצועית וערכית גבוהה ביותר, תוך הימנעות מפגיעה בבלתי מעורבים. צה"ל משקיע בכך מאמצים גדולים, ובתוך כך פועל לאפשר סיקור עיתונאי וחופש עיתונות. המחבלים הפלסטינים מסתתרים בתוך אוכלוסייה, ופעמים רבות פועלים בחסות האוכלוסייה הפלסטינית ומסכנים אותה באופן קבוע. זהו אתגר לכוחות צה"ל, אך חובתנו המקצועית והמוסרית לפגוע בטרור ולסכל אותו בכל מקום, וחובתנו לממש את ייעודנו – הגנה על מדינת ישראל ואזרחיה".