למרות כוונת משרד הביטחון להכיר במעמד יתומי צה"ל - 90% מהם נותרו ללא קצבה גם אחרי המלצות הוועדה הציבורית שאומצו על ידי השר גנץ.

לפני שבועיים קיבל שר הביטחון בני גנץ לידיו את המלצות הוועדה הציבורית לבחינת מעמדם וזכויותיהם של יתומי מערכות ישראל הבוגרים, כולל תוכנית ליווי אישית ליתומים עד גיל 18 ומתן מלגת התפתחות חודשית לבני 21־30.

גנץ כבר הנחה להקים צוות שיבחן מתן רכיבים נוספים של הכרה במעמד יתומי צה"ל, אבל בארגון אלמנות ויתומי צה"ל, אשר אמור להשתתף בצוות שמקים גנץ, מתרעמים על המלצות הוועדה, המותירות את רוב היתומים ללא הכרה ממשית.

בישראל ישנם 484 יתומי צה"ל עד גיל 20, 792 יתומים בני 21־29 כולל, ו־11,450 יתומים מעל גיל 30. כ־90% מיתומי צה"ל הצעירים טוענים כי הם מרגישים מופלים לרעה ביחס לשאר משפחות השכול. בעוד הורים שכולים ואלמנות צה"ל וכוחות הביטחון זוכים לתגמולים חודשיים מטעם המדינה, יתומים שנאלצו לגדול ולחיות ללא דמות אב או אם, ושכתוצאה מכך יסודות חייהם הושפעו בצורה הניכרת גם, ולעתים ביתר שאת, בבגרותם - אינם זוכים לתמיכה ממשית מהמדינה לאחר גיל 30 גם על פי המלצות הוועדה.

איתן זמיר, יתום צה"ל, שאביו נהרג במלחמת יום הכיפורים, אומר: "אבי נהרג כשהייתי בן 15, ואמי מעולם לא הוכרה כאלמנה, כיוון שהם היו גרושים במועד נפילתו. החיים שלי היו מאוד מורכבים לצד חיי נישואים לא מוצלחים, תחלופת מקומות עבודה ושיעבוד להלוואות רבות עד היום, כולל משכנתה גדולה, שכנראה אוריש לילדיי. נידונתי לחיים תחת קשיים כלכליים וגם פסיכולוגיים. תחושת העלבון מצד המדינה היא עצומה. הפער בין הטקסים שבהם המדינה 'מחבקת' את המשפחות השכולות, לבין המצב שלי, יתום ללא תמיכה וללא קצבה, הוא בלתי נתפס. אני יודע שאם הייתי מצליח לספר לאבא מה יקרה, הוא לא היה יוצא למילואים".

המלצות הוועדה אומנם מדברות גם באופן כללי על סיוע ליתומים הבוגרים, אבל לא על סיוע כלכלי רציף בדמות קצבת יתום. יו"ר ארגון אלמנות ויתומי צה"ל תמי שלח מדגישה: "שנים פיללנו לשינוי שסוף־סוף יגרום ליתומים להבין שהמדינה רואה אותם, אך הם נותרו שקופים. השינוי המקיף שמוביל גנץ בהתייחסות המדינה ליתומים הצעירים מבורך, אך אנו קוראים לשר להמשיך ולהעמיק בסוגיה הקשה".

ממשרד הביטחון נמסר בתגובה: "אגף משפחות, הנצחה ומורשת במשרד קשוב לצורכי היתומים לכל אורך חייהם, וזכויותיהם מעוגנות בחוק וכוללות בין השאר: מימון שכר לימוד והכשרה מקצועית, אבחון וייעוץ תעסוקתי, מענק נישואים או רכישת דירה. המלצות הוועדה שאומצו על ידי השר כוללות גם סיוע בתחום הרגשי והרחבת הכלים הטיפוליים ליתומים, לצד סיוע ושיקום כלכלי ללא מגבלת גיל, העלאת גיל הזכאות לסיוע במימון שכר לימוד והכשרה מקצועית לגיל 60, הנחת מס רכישה על דירה עד גיל 50, חובת העסקה מעבר לגיל פרישה פורמלי, בדומה לזכות המוקנית לאלמנות והורים שכולים, ועוד".