אירוע החיכוך בין חיילי צה"ל לפעילי שמאל באזור חברון, הוביל לדעות חלוקות והסעיר את המדינה כאשר אחד הלוחמים תועד מכה פעיל שמאל ואילו השני הביע תמיכה בשר לביטחון הפנים המיועד, ואמר כי "בן גביר יעשה פה סדר, אכלתם אותה". ינון מגל ובן כספית שוחחו היום (חמישי) ברדיו 103FM עם אהרון פאמפ, נהג הסעות שנכח בתקרית והציג את גרסתו למקרה, ועם טל שגיא, פעילת ארגון "שוברים שתיקה", שנכחה גם היא במקום וביקשה להביא את גרסתה לאירוע.

חיילים משוחררים על תגובת הרמטכ"ל לתקרית בחברון: "מגיע לחייל עונש, אבל לא כלא"
צה"ל פרסם את תחקיר האירוע בחברון: האם ישתנה עונשו של החייל?

פאמפ סיפר כי באותו היום הוא הסיע קבוצת תיירים ברחבי הארץ, ואמר: "ביקשו ממני שאקח אותם לסיור בחברון, עלינו לקבר. חיכיתי עם הרכב למטה יותר, בצומת שפונה ימינה לכיוון מערכת המכפלה. חזרתי איתם לכיוון האוטו שלי, ובדיוק הגיע רכב של צבא, שהוריד את חמשת החיילים בנקודה. ברגע שהגיעה הקבוצה שלי, של התיירים, ראו את החיילים, הם ביקשו מהם אם אפשר לשיר איתם. הם לא כל כך רצו, התביישו. פתאום הגיע רכב פרייבט עם זוג, לא חרדים, עם ילד בר מצווה, הזוג יצא עם מגש של סנדוויצ'ים והתחילו לחלק לחיילים".

לדבריו של פאמפ, אותן שניות היו תחילתו של העימות בין פעילי השמאל ללוחמים שנכחו במקום: "התחילו להתקרב אלינו שאנחנו נזוז ולא ניתן לחיילים. שאלתי אחד מהאנשים שם 'מה הבעיה? הכול בסדר. הילד הזה, יש לו בר מצווה היום'". הוא הוסיף כי אותה פעילה שנכחה שם השיבה: 'לא אסור לכם לדרוך פה'. "שאלתי אותה 'איפה היא גרה', אמרה לי רמת גן, אמרתי לה 'לכי לעזה תגורי שם'. אם כל המדינה פה זו אדמת פלסטין למה את מגיעה דווקא לפה? החיילים כל הזמן מתחננים אלינו 'בואו לא ניכנס לפרובוקציות, לכו אחורה', התחננו אלינו".

"החייל שרואים אותו בסרטון אמר 'תלכו אחורה, לכו לרכב, תסעו לשלום'. אמרתי לו 'הם דוחפים אתכם'", שיחזר, "היה אחד מהקבוצה, בן מיעוטים, ערבי, שירק עליהם ונצמד עם הטלפון, הרי באים עם הטלפונים בהתחלה כדי לצלם הכול. הוא נצמד אליהם, ירק עלינו שנלך משם, והחיילים ביקשו מאיתנו יפה 'תעשו טובה, תלכו לאוטו'. באותה דקה אמרתי לקבוצה 'בואו ניסע מפה, כי זה הולך להיגמר לא טוב'. מה שהתפתח שם לא ראינו, לא היינו שם".

עימות בין חיילי צה"ל ופעילי שמאל בחברון (צילום: עיסא עמרו, טל שגיא)

לסיום, סיפר פאמפ כי "הם (הפעילים) תקפו אותם פיזית, דחפו גם את האישה האמריקנית מהקבוצה, הצמידו אותה לקיר. כואב לי הלב, אני לא ישן בלילה על זה שחייל שהתחנן אלינו 'אל תיכנסו לפרובוקציות'. הוא יישב בכלא? השני שאמר ש'בן גביר יעשה סדר', אם הוא היה אומר ש'גלאון תעשה סדר' לא היו עוצרים אותו".

"הייתי בכל האירוע", סיפרה  טל שגיא, פעילת ארגון "שוברים שתיקה" שנכחה במקום. היא התייחסה לדבריו של אהרון פאמפ ואמרה: "משעשע אותי, כי כל מה שהוא מתאר זה עניין של כמה שניות, שקרים לחלוטין. אהבתי שאמרו 'דחפו אותה עם האף לקיר'. זה תיאור שקרי בכל אופן, לחלוטין. אף אחד לא דחף אף אחד, צילמו אותם, לא היו שם שום דחיפות, מגע פיזי. 

במסגרת הסיור של שוברים שתיקה בשישי הגעתי כפעילה עצמאית, זה לא היה סיור שאני מדריכה. באתי כי היה סיור של הקבוצה, ביקור בבית של משפחה שנפגעה והותקפה בשבת חיי שרה, משפחה פלסטינית. זה עניין אותי מאוד להגיע כדי להסתכל לאנשים האלה בעיניים שהותקפו ולשמוע את מה שעברו".

"היינו בביקור, סיימנו את הביקור, הקבוצה, שהרבה ממנה הם חבר'ה חרדים ודתיים, מיהרו להסעה לפני שבת. בדרך הייתה את המשפחה החרדית, אותו נהג, רקד עם החיילים, מהר מאוד החיילים הפכו לתוקפניים ואגרסיביים ואז מה שראיתם בסרטון". היא הסבירה: "הקטע הזה שצילמו אותם רוקדים עם המשפחות עצבן אותם, הם ישר התחילו לצעוק 'למה אתם מצלמים?'".

שגיא התייחסה לדבריו של אהרון פאמפ וטענה: "זה שקרים, המציא לחלוטין. הם צילמו, התקשקשו שניה וחצי, הם נסעו בכלל".

עימות בין חיילי צה"ל ופעילי שמאל בחברון (צילום: עיסא עמרו, טל שגיא)

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm