הצעת החוק שמעניקה לשר המיועד לביטחון לאומי ח"כ איתמר בן גביר סמכויות חסרות תקדים על מדיניות המשטרה תובא לאישור הכנסת בהליך מזורז השבוע. הניצב בדימוס עורך הדין יעקב בורובסקי, לשעבר ממ"ז צפון במשטרה, התייחס היום (ראשון) בתוכנית "קפאין" עם יואב מינץ ב-104.5FM למשמעויות של הצעת החוק.

בן גביר יקבע את מדיניות המשטרה? זהו החוק המתגבש

"החששות מפני איתמר בן גביר כשר לביטחון לאומי ברורים ומובנים. בן גביר מגיע ממקום של מתנגד גדול לשלטון החוק ובתוכו למשטרת ישראל. יחד עם זאת, אם אני קורא במנותק מהחששות את הצעת החוק, אני רואה בזה רק הסדרה של מערכת יחסים בין שר למפכ"ל שעתידה לתת סוג של פתרון לחלק מהבעיות שמשטרת ישראל נמצאת בהן יום יום". 

לדבריו, "יש כמיהה לא לעגן בחוק את תקציב המשטרה. למה? משטרת ישראל סובלת היום ממשבר קיצוני במעמד השוטר דרך שכר, דרך כסף. אומרת הצעת החוק: נעגן את זה. באופן ששום גורם לא יוכל להסדיר את הענין. נראה לי חשוב. אני מדבר כמי ששימש ראש אגף התכנון של משטרת ישראל שהעביר שלושה ארבעה תקציבים ויודע כמה ניסו וכמה נגסו בתקציב המשטרה. כולם טענו שזה שינוי גדול. זה לא שינוי, גם היום השר הוא זה שמאשר את התקציב ולא שום אחד אחר. לא המפכ"ל ולא אגף התכנון. אתה בא עם הצעות משלך. הלאה. התערבות בחקירות. משטרת ישראל כבר מזמן לא מנהלת את החקירות שלה באופן עצמאי. משטרת ישראל ויתרה ויתור די מאונס, גם בהתערבות של ראשי ממשלה בחקירה. היא לא ממליצה בתיקים פליליים חמורים, היא מלווה כל הזמן על ידי הפרקליטות. היא בעצם קבלן משנה.

לראשונה מעוגן בחוק, ששר לא יכול להתערב בחקירה פלילית! הוא מגביל את עצמו. הוא כן יתעסק במדיניות, שזה דבר חשוב. אבל גם היום הוא מתעסק במדיניות. כבר דיברנו על ניצב חכרוש שהלך הביתה כי שר חשב שקפיצה מכל גופה שמצטלמת גרוע, היא משהו שבגללו צריך לשנות את החוק ומפכ"ל משטרה התקפל. אני אומר את הדברים כי הסדרה היא מאד מאד חשובה. אחד הדברים היותר דרמטיים במעמדו של השוטר. אומרת הצעת החוק, שלשר תהיה יכול להשפיע על פקודת המשטרה.

אתה יודע למה המחלקה לחקירות שוטרים לא נמצאת במשטרת ישראל? או במשרד לבטחון פנים, זה שיהיה בטחון לאומי? קח אותה, תביא אותה לניהול המשרד. מה שנעשה ב-10 השנים אחרונות ובהחרפה בשנים האחרונות, זה פיגוע בשוטרי משטרת ישראל! אתה קושר להם את הידיים. אתה גורם לזה שהמחלקה לחקירות שוטרים שמנוהלת עם 180 תקנים, בהגדרה זה 2,000 תיקים נגד שוטרים שחוזרים הביתה בשלום לפרנס את המשפחות שלהם. למה אנחנו צריכים להיות בפרקליטות? אז כן לשר לביטחון לאומי יש גמישות, להסתכל על טובת השוטר, מעמד השוטר, שכרו של השוטר".

לאחר מכן נשאל האם הוא קורא לקבל את ההצעה של בן גביר לכפות את הסמכויות על המפכ"ל. על כך השיב: "זה לא ניצב ולא עורך דין. זה פשוט הבנת הנקרא. אתה קורא את הצעת החוק ורואה שהדברים מבקשים להסדיר מערכת יחסים בין שר לבין המפכ"ל. מאיפה לקחו את זה? הם הסתכלו איך מערכת היחסים בין שר הביטחון לרמטכ"ל. כל אחד יכול להתערב ולעשות דברים שפוגעים בעצמאות. משטרה ישראל לא עצמאית היום".

לסיום נשאל האם המפכ"ל צריך להניח את המפתחות וללכת, למרות שהמינוי שלו מוגדר מינוי שלטוני והוא יוכל להמשיך לעבוד עם המפכ"ל?
"מפכ"ל המשטרה כפוף לשר, כפוף לממשלה וכפוף לחוק. אם הוא יידע להלך בין הגופים האלה, הוא יכול להמשיך ללא שום בעיה. עדיין יש לו מעל הראש את העננה של ועדת החקירה של מירון ואני מאחל לכולם שיצאו בלי פגע מוועדת החקירה, אבל הכפיפות והצעת החוק זה הדבר האחרון שבגללו הוא צריך לשים את המפתחות. ההפך. זה נותן לו כוח גדול מאד ומסדיר את מערכת היחסים וזה כבר שייך לתפיסת התפקיד והבנתה. אגב, הצעת החוק משנה את שמו של המפכ"ל ממפקח כללי למנהל. האחריות כולה שלו. האנגלים שהביאו לארץ את המפקח הכללי, 'ג'נרל אינספקטור', הוא מפקח, הוא לא אחראי. באה הצעת החוק ואומרת אתה אחראי ואתה גם מפקד המשטרה. זה משהו אחר לגמרי בסוגיית האחריות, ראה ועדת מירון וראה מקומות אחרים", השיב בורובסקי.