היחידה המרכזית (ימ"ר) ירושלים במשטרה הצליחה לפענח, במסגרת חקירה משולבת עם כוחות שב"כ וצה"ל, את חקירת הפיגוע הכפול שהתרחש בחודש שעבר בירושלים, בו נרצחו טדסה טשומה, בן 50 במותו, והנער בן ה-16 אריה שצ'ופק, כך הותר היום (שלישי) לפרסום.

במסגרת החקירה נעצר נושא תעודת זהות כפולה, ערבי שאמו ישראלית ואביו תושב השטחים, מהנדס מכונות בהשכלתו ללא עבר פלילי או ביטחוני ובן למשפחה מבוססת, כמי שחשוד בביצוע הפיגועים ובכוונה לבצע פיגועים נוספים, ביניהם פיגוע שלישי שלא יצא לפועל בשל תקלה במכשיר סלולר שהיה ברשותו. לפי החשד, הוא חיבר את המטען השלישי לבלון גז, כאשר כוונתו הייתה להפעיל אותו כלפי כוחות ההצלה שהגיעו לזירת האירוע בכניסה לירושלים.

מדובר בחקירה מורכבת ומאומצת, כפי שמגדירים אותה בימ"ר ירושלים, אשר רתמה כתף אל כתף את כל גורמי הביטחון, ובמהלכה התחקו החוקרים אחר עקבות החשוד במעשה. זאת, לאחר שנחשפו למנהרה שבה הפעיל מעבדה להרכבת מטענים, כאשר את מלאכת הביצוע למד ברשתות החברתיות, ואף הצליחו להגיע למקום מסתור באזור נחל אוג שבמדבר יהודה, שם הסליק חמישה מטענים נוספים במשקל חמישה ק"ג, בהם התכוון לעשות שימוש.

מהחקירה עלה עוד כי הצעיר, שסיים את לימודיו במוסד אקדמי בישראל, פעל לבדו תוך שהוא מנסה לממש את אמונתו הקיצונית באסלאם. מדובר בצעיר שעקב אחרי ארגון דאעש, אולם לא משתייך אליו ולא הודרך על ידיו, אלא פעל עצמאית, וזאת בין היתר כדי לטשטש את עקבותיו ולצמצם את האפשרות לעצור אותו או להגיע אליו. 

כלי נשק שבהם החזיק המחבל (צילום: דוברות המשטרה)
כלי נשק שבהם החזיק המחבל (צילום: דוברות המשטרה)

החקירה העלתה כי החשוד הגיע לאזור האירוע כשהוא רכוב על אופנוע, הניח מטען בכניסה לירושלים סמוך לתחנת אוטובוס וייעד אותו לפיצוץ בתזמון זהה לפיצוץ מטען נוסף שהונח במרחק כמה מאות מטרים משם, ליד תחנת אוטובוס. בזירה הראשונה היה מטען נוסף, כאמור, שהוסלק ומטרתו הייתה לפגוע בכוחות ההצלה כ-20 דקות לאחר הפיצוץ הראשון. בשל תקלה במכשיר הסלולרי השלישי שלו, לאחר שכבר הפעיל את שני המטענים, הוא נמלט מהאזור. 

כוחות גדולים של משטרה ושב"כ, בפיקוד ניצב דורון תורג'מן ורנ"צ יעקב שבתאי, זרמו לזירה מיד לאחר הפיצוצים, וכבר בדקות הראשונות הבינו כי מדובר במטעני חבלה שהופעלו מרחוק באמצעות טלפונים סלולריים. עוד עלה מהחקירה כי המטענים הורכבו, בין היתר, מברגים ומסמרים כדי להעצים את עוצמת הנזק והפגיעה. אנשי המעבדה לזיהוי פלילי וצוותי החבלה של המשטרה אספו דגימות, ממצאים וראיות פורנזיות והצליחו להעלות אפשרויות למעורבות בהנחת המטענים. 

האופנוע שנתפס (צילום: דוברות המשטרה)
האופנוע שנתפס (צילום: דוברות המשטרה)

הממצאים הפורנזיים ודגימות שנלקחו מהמטענים הצביעו על חמולה מסוימת, שיש בה כדי להתאים לממצאים שעלו. צעד אחר צעד, התקדמו החוקרים בימ"ר ירושלים, יחד עם שב"כ, והחלו להתחקות אחר אפשרויות. במסגרת החקירה הם הגיעו לאופנוע, שהוברר כי עבר בעלויות, כאשר הבעלות המקורית הייתה של יהודי תושב דרום הארץ. עוד עלה כי האופנוע נמכר והגיע לידי שני סוחרי אופנועים, ובסופו של יום הגיע למוסך ביישוב עקב. לאחר בירור באותו מוסך הבינו בשב"כ ובמשטרה כי כיוון החקירה שלהם משתלב ומתואם עם הפרטים החדשים שעלו. 

החוקרים המשיכו בחיפושים יחד עם כוחות מיוחדים של צה"ל באזור נחל אוג במדבר יהודה, שם אותר האופנוע. החוקרים הצליחו גם לאתר פריטי לבוש ששימשו את המחבל. בהמשך הם הגיעו למקום שבו אותרו חלקים מן הציוד שלו, אז גם איתרו במהלך חפירה בקרקע חמישה מטענים מוסלקים ומנגנוני הפעלה, מה שהצביע על כוונותיו לבצע פיגועים נוספים. הצוותים המשולבים איתרו גם מנהרה, כאמור, ששימשה את המחבל להסתרת פעילותו, ובסופו של יום ביצעו את מעצרו והובילו אותו לחקירה במתקני השב"כ. 

במהלך חקירתו הודה המחבל בכל פרט מפרטי החקירה ובכל הממצאים שעלו ממנה. הוא אישר כי פעל לבדו והודה שהתכוון לבצע פיגוע נוסף שלא מומש בשל תקלה. החוקרים אספו תיעוד במחשביו ובציוד אלקטרוני של החשוד, לכך שהוא למד על מרכיבי מטענים וייצורם. בשל הרקע הטכני הרב שלו, בהיותו אדם משכיל ונטול עבר פלילי, הוא הצליח להוציא את הפיגועים הללו לפועל, ובמקביל גם לא לעורר חשד. 

ממצאים שנתפסו במהלך החקירה (צילום: דוברות המשטרה)
ממצאים שנתפסו במהלך החקירה (צילום: דוברות המשטרה)

החוקרים הצליחו להתחקות גם אחר חשודים נוספים שאינם קשורים לפיגוע הכפול, בהם שני אזרחים זרים אמריקאים, שאחד מהם נושא גם אזרחות קנדית. אלו הודו בדבקותם בג'יהאד האסלאמי וכוונתם לבצע פיגועים בעתיד. מלבדם נעצר גם ערבי נוסף הנושא תעודת זהות כחולה, אשר חשף בפני החוקרים את אמונתו הדתית באסלאם ורצונו לבצע פיגוע התאבדות עם חגורת נפץ בתחנה המרכזית בירושלים. חשוד להדגיש כי מדובר בחשוד שנעצר בשלבי תכנון ראשונים, כך גם לפי התיעוד שנמצא ברשותו, אולם עצם העובדה שהשב"כ והמשטרה שמו את ידיהם עליו מהווה ראיה לסיכול פיגוע משמעותי, כאשר כוונתו הייתה, לפי דבריו, לפוצץ עצמו בתחנת הסעה של חיילים.

מפכ"ל המשטרה רב ניצב יעקב שבתאי אמר כי "מיד אחרי הפיגוע הכפול בירושלים הגדרתי את לכידת האחראיים לפיגוע הרצחני כמשימה ראשונה במעלה. היום עם הגשת הצהרת התובע כנגד המחבל אנחנו סוגרים מעגל ומביאים לדין את האחראי לפיגוע הכפול, פיגוע שלצערנו הסתיים ברציחתם של טדסה טשומה ז״ל והנער אריה שצ׳ופק ז״ל ובפציעתם של אזרחים נוספים.

מאז הפיגוע שוטרי מחוז ירושלים בשילוב זרועות עם שרות הביטחון הכללי וצה״ל פעלו בנחישות מסביב לשעון וניהלו חקירה אינטנסיבית ומקצועית עד למעצר המחבל ופענוח הפיגוע. יחד עם שוטרי מחוז ירושלים, פעלו במצוד ובחקירה גם לוחמי משמר הגבול, אנשי מערך החבלה של משטרת ישראל ואנשי הזיהוי הפלילי באח״מ. לכל אלה חלק משמעותי מאוד בפענוח המורכב של חקירת הפיגוע. שוב הוכחנו כי ידה הארוכה של מערכת הביטחון מגיעה לכל מי שעוסק בטרור, כך פעלנו תמיד וכך נפעל בעתיד".

הממצאים שנתפסו ע''י כוחות הביטחון ביו''ש ושימשו את המחבל (צילום: דוברות המשטרה)
הממצאים שנתפסו ע''י כוחות הביטחון ביו''ש ושימשו את המחבל (צילום: דוברות המשטרה)

מפקד מחוז ירושלים, ניצב דורון תורג'מן אמר: "פיענוח פיגוע הטרור הרצחני שהתרחש בעיר בחודש שעבר וסיכול פיגוע נוסף שתכנן חשוד אחר שעצרנו, הוא פועל יוצא של עבודה מאומצת בשילוב זרועות של כל כוחות הביטחון. חקירת הפיגוע שנוהלה על ידי היחידה המרכזית במחוז ירושלים ושירות הביטחון הכללי, הובילה למעצר המחבל שפעל לבדו ומעצר חשודים נוספים, בהם חשוד אחר שהתכוון לבצע פיגוע בעיר - פיגוע שסוכל עם מעצרו. מיד לאחר הפיגוע הנחתי על ריכוז מאמץ מחוזי והכוונת כלל יחידות המחוז בסיוע יחידות משטרה נוספות ומג"ב שפעלו מסביב לשעון, וביצעו מאות פעולות חקירה שהובילו לסגירת המעגל החשובה הזו, יחד עם שותפנו בשב"כ ובצה"ל. אנחנו נמשיך לפעול למאבק נחוש ובלתי מתפשר במחבלים ובטרור בכל זמן ובכל מקום ולהגן על ביטחון אזרחי מדינת ישראל".