בעקבות ניסיון התאבדות של חייל בשבוע שעבר, מבקשת סגנית שר האוצר מקצין בריאות נפש ראשי בצה"ל להיפגש במטרה לבחון את הטיפול במשברים נפשיים בצבא, ואף קוראת לרמטכ"ל להציב את הנושא בעדיפות גבוהה.

בשבוע שעבר פורסם כי בבסיס האימונים של חטיבת כפיר נפצע קשה מירי חייל צעיר בדרגת רב"ט, שעלה מרוסיה ושירת כחייל בודד. הוא איבד דם רב ואושפז בבית חולים לאחר כמה ניתוחים. על פי החשד, מדובר בניסיון התאבדות, שקרה כשהחייל גנב נשק וירה בעצמו אף שמפקדיו ידעו כי היא מתמודד עם מצוקה נפשית והיה אמור להיות תחת פיקוח צמוד שלהם.

בעקבות פרסום המקרה, שלחה סגנית שר האוצר לנושאים חברתיים ח"כ מיכל וולדיגר (הציונות הדתית) מכתב דחוף לקצין בריאות הנפש הראשי בצה"ל אל"מ ד"ר כרמל קלה. במכתב היא מבקשת ממנו "להיפגש במיידי על מנת לדון ולהעלות על סדר היום את נוהל הטיפול באובדנות בצה"ל ואופן הטיפול במשברים נפשיים".

במכתב, הממוען גם לרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי ולשר הביטחון יואב גלנט, מוסיפה וולדיגר: "בטוחני כי צה"ל רואה חשיבות עליונה בשמירה על חוסנם הנפשי של חייליו, אך סבורני כי יש אפשרות ומקום לשפר אף יותר את המצב הקיים על מנת לשמור על חיי החיילים".

עוד היא מדגישה: "הכתובת הייתה על הקיר. חיילים בודדים הם אוכלוסייה בסיכון מוגבר לפגיעה עצמית. כיו"ר השדולה לבריאות הנפש בכנסת הקודמת נוכחתי לדעת כי נוהל האובדנות בצה"ל חוטא למטרתו ויש לתקנו. לצערי זה עולה לנו בדמים. לא כך מטפלים במי שנמצאים במשבר נפשי עמוק. נכנסתי לעובי הקורה בכנסת הקודמת, ואני אומרת באופן ברור - נדרש שיפור מערכתי באשר לחיילים המצויים במשברים נפשיים.
"אני קוראת גם לרמטכ"ל לשים את חוסנם הנפשי של החיילים ככלל והחיילים הבודדים בפרט במקום גבוה בסדר העדיפויות. זהו צורך לאומי".

דבריה של וולדיגר נשענים בין היתר על נתונים שצה"ל שחרר בחודש שעבר, ולפיהם 14 חיילים שמו קץ לחייהם ב־2022 לעומת 11 ב־2021 - המספר הגבוה ביותר בחמש השנים האחרונות. זאת למרות מגמת ירידה כמעט עקבית בהתאבדויות בשני העשורים האחרונים, בין היתר בגלל פעילויות הסברתיות וטיפוליות שצה"ל זכה עליהן לשבחים בקהילת בריאות הנפש.

עם זאת, מדגישה וולדיגר: "מנתונים שבידינו עולה כי רק החודש התרחשו חמישה ניסיונות התאבדות בצבא, עוד נתון שמעיד על עלייה דרמטית מחודשת בתופעה, שמצריכה התייחסות דחופה".