צה"ל הודיע היום (רביעי) כי הושלם הבירור בעניין אובדן התקני הזיכרון מתיק החקירה של סא"ל דן שרוני. הבירור העלה כי התיאור המילולי שלהם נקרא בטעות "חיבור USB לאייפון" ולכן הם הושמדו בטעות על ידי עורכת דינו.

כזכור, במהלך ניהול ההליך המשפטי נגד סא"ל דן שרוני, אבדו שלושה התקני זיכרון, שנתפסו במסגרת חקירתו. עם גילוי האובדן, עודכנו בכך נפגעות העבירה, ונערכו בירורים מקיפים, בראשות קצין המשטרה הצבאית הראשי וסגן הפרקליטה הצבאית הראשית, על מנת להתחקות אחר נסיבות האבדן ולהפיק את הלקחים הנדרשים.
 
צה"ל הדגיש כי "בידי גורמי האכיפה מצוי העתק מלא של תוכן ההתקנים, והעתק זה ישמש לשם הוכחת האישומים המיוחסים לסא"ל שרוני".
 
הבירורים המעמיקים שנערכו בעקבות גילוי האובדן, העלו כי במסגרת החקירה הוחרמו מן הנאשם עשרות מוצגים, ובהם שלושה התקני זיכרון. התקנים אלו תוארו בעת ההחרמה כ-"דיסק און קי", ולכל אחד מהם ניתן מספר סידורי. במסגרת הטיפול במוצגים, שונה בטעות תיאורם המילולי של המוצגים ל-"חיבור USB לאייפון" (אך לא חל כל שינוי בסימונם). תיאור שגוי זה הוביל לכך שגורמי אכיפת החוק סברו בטעות כי המוצגים האמורים אינם מכילים מידע רלוונטי, ועל כן אין צורך בהמשך החזקתם, וניתן להשיבם לבאת כוחו של סא"ל שרוני.
 
באת כוחו של סא"ל שרוני מסרה כי התקני הזיכרון לא נמסרו לה, וכי כלל המוצגים שהושבו לה, הושמדו (למעט שני פריטים אחרים שהושבו למשפחתו של שרוני). עם זאת נמסר מצה"ל, על סמך ממצאי הבירורים ובפרט סימונם של הפריטים, בו לא חל כל שינוי (להבדיל מתיאורם המילולי) - "ניתן להניח ברמה גבוהה של סבירות כי ההתקנים נמסרו לבאת כוח הנאשם, ומשסברה בשגגה כי מדובר בכבלים, הם הושמדו". משכך, ובשים לב לחלוף הזמן מאז אבדו ההתקנים, נמצא גם כי אין עוד פעולות שניתן לבצע לצורך איתור המוצגים. בהקשר זה הדגישו בצה"ל, לא נפל דופי בהתנהלותה של באת כוחו של סא"ל שרוני.
 
ממצאי הבירורים ומסקנותיהם הוצגו לפרקליטה הצבאית הראשית, במעמד קצין המשטרה הצבאית הראשית.
 
הפרקליטה הצבאית הראשית קבעה כי אבדן המוצגים מהווה "תקלה חמורה", והדגישה ש"השבת מוצגים או השמדתם, בעיצומו של הליך מתנהל, צריכה להיעשות רק לאחר בדיקה קפדנית ושלילת האפשרות כי המוצגים יידרשו לניהול ההליך, ורק לאחר וידוא כי הם אינם מכילים מידע פרטי או רגיש". עוד קבעה הפצ"רית, כי "נדרשת הקפדה ועקביות באופן תיאור מוצגים בתיקי חקירה, וכי יש להימנע מכל שינוי ביחס לתיאורם, אלא אם קיימת הצדקה עניינית לשינוי, ובכפוף לתיעוד הולם ביחס לשינוי שחל ולטעמיו".
 
לאור ממצאי התחקיר, הורתה הפצ"רית על עדכון הנחיות התביעה הצבאית בנוגע לטיפול במוצגים, ועל הידוק הפיקוח על הטיפול במוצגים. עוד המליצה הפצ"רית על עריכת תיקונים מתאימים גם בנהלי העבודה של המשטרה הצבאית בעניין זה.
 
בנוסף, בעקבות הבירורים הוחלט להעיר לתובעת ולקצינת החקירות שטיפלו במוצגים.
 
עדכון בדבר ממצאי הבירור והנחיות הפרקליטה הצבאית הראשית נמסר לנפגעות העבירה.

יצוין כי קצינת החקירות אשר טיפלה בהחזרת המוצגים והתובעת איתה עמדה בקשר, סיימו את שירותן עוד בטרם התגלה האובדן.