הרמטכ"ל הרצי הלוי נשא הערב (ראשון) דברים בפתח כנס הוקרה לגדודי המילואים שלוקחים חלק במבצע 'שובר גלים', יחד עם משפחותיהם ומפקדי פיקוד המרכז. במהלך הדברים ביקש הרמטכ"ל להבהיר את אמירתו שעוררה סערה במהלך סוף השבוע והבהיר כי "צה"ל מחויב לערכיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית".  

הרמטכ"ל חזר בו מאמירתו: "צה"ל מחויב לערכיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית" (צילום: דובר צה"ל)

הרמטכ"ל פתח ותיאר את מבצע שובר גלים שהחל לפני כשנה ואת פעילות משרתי המילואים במהלכו. "ערב טוב, אני גאה להיות כאן אתכם היום. אני גם שמח לראות לצדכם את בני המשפחה, שבתמיכתם מאפשרים לכולנו לעמוד במשימה המשותפת – הגנה על מדינת ישראל.

"ערב ההוקרה הזה, מתקיים כשנה לאחר תחילתו של מבצע "שובר גלים", מאמץ עיקש ומתמשך לסיכול ומניעת טרור כנגד אזרחי ותושבי ישראל. ידענו בו הישגים יוצאי דופן בהם פעילותו של צה"ל, בשיתוף ארגוני הביטחון, הצילה חיי אדם רבים. ידענו גם פיגועים קשים מהם למדנו והשתפרנו. ביום חמישי האחרון קיבלנו תזכורת כואבת בלבה של העיר תל-אביב לכך שהמאמץ לא תם. מכאן אבקש לשלוח איחולי רפואה שלמה לפצועים.

"צה"ל מממש את מבצע "שובר גלים" באמצעות כוח מילואים נרחב ואיכותי, הפועל עם הכוחות הסדירים. חמישים ושישה גדודי מילואים נקראו והתייצבו למשימת ההגנה וסיכול הטרור. אלפי משרתים במילואים הפסיקו את שגרת חייהם, הותירו מאחור משפחה אוהבת ועלו על מדים. נקראו והתייצבו. התייצבו להגן על המדינה ואפשרו לצה"ל כולו להתמודד עם איומים נוספים בגזרות שונות ולשפר את המוכנות למלחמה.

"גם ברגעים אלו מצויים גדודי מילואים בשטחי יהודה ושומרון, חלק חיוני ובלתי נפרד ממארג הכוחות של צה"ל בגזרה. נוכחותם בשטח עומדת כנגד הערכת מצב ותמונת מודיעין שמלמדת על כוונת ארגוני הטרור לבצע פיגועים בצירים, ביישובים ובעורף הישראלי לקראת ובמהלך תקופת החגים. הכוחות נדרשים לפעול באומץ ובקור רוח בסביבה מורכבת. אתגריה הביטחוניים של מדינת ישראל אינם מסתכמים בגזרה אחת, ועל צה"ל להיערך בכלל הגזרות ואל מול כל האיומים.

"שובר גלים מוכיח שוב כי יכולתו של צה"ל לעמוד במשימותיו וכשירותו למלחמה תלויה בקיומו של מערך מילואים נרחב, איכותי ורתום. בשל חשיבות המשימה ומתוך הבנת האיומים אנו מתייצבים לשרת, לא מסרבים, לא בוחרים משימות. אנשי המילואים, כאזרחים, רשאים להביע דעתם בכל צד ובכל דרך חוקית – מורכב, אך זוהי הדרך היחידה לצלוח זאת. לאלו הנושאים בנטל, לכם, המשרתים במילואים, חייבת החברה הישראלית כולה תודה והוקרה".

"בימים האחרונים שוחחתי וקיימתי פגישות עם מאות מפקדים במילואים מכל הזרועות והאגפים של צה"ל. הקשבתי לרחשי הלב, לדעות ולתפיסות השונות. הייחודיות והמורכבות של ימינו, ימים של מחלוקת בחברה הישראלית, מצאו ביטוי בדבריהם. הבעתי את הערכתי הרבה והגיבוי המלא שאני נותן לפועלם ואת התנגדותי לאמירות שגינו את שמם של חלק מהמשרתים.

"בארץ הלוהטת הזאת מילים צריכות להיות צל", כתב יהודה עמיחי ובימים מורכבים אלו – כך גם עלינו להשתמש בהן. לשקול אותן היטב, להיות ברורים ובלתי משתמעים לשתי פנים, להבטיח כי המילים שלנו אינן מבעירות חלקות נוספות בחברה הישראלית".

באחת מן השיחות עלתה התייחסות באשר לנקודת קיצון אליה המחלוקת עלולה להתפתח. השבתי תשובה ערכית על חובתנו להגן, על כך שאהיה במדינה הזו תמיד והוספתי משפט שלא הייתי צריך לומר ושאינו משקף את תפיסת עולמי לחלוטין. אני רוצה לנצל את ההזדמנות להבהיר את כוונותיי".

"צה"ל לא יוכל לפעול מתוך התפרקות של העם; צה"ל לא יוכל לפעול ללא רוח ההתנדבות של משרתי המילואים ונכונותם התלויות בשימורו של צה"ל כצבא העם במדינה יהודית דמוקרטית. הרי ברוח צה"ל נכתב: "חיילי צה"ל יפעלו על פי ערכי צה"ל ופקודותיו, תוך שמירה על חוקי המדינה וכבוד האדם, וכיבוד ערכיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית". ואני מחויב לכך בשם צה"ל כולו".

"אבקש לסיים במילים של תודה והערכה. בראש ובראשונה לכם, מפקדים ומשרתים במילואים על דרך מורכבת, ראשיתה בהקרבה אישית ומשפחתית ואחריתה בהישגים יוצאי דופן. עוד נכונה לנו, יחד, דרך ארוכה. לבני המשפחות, נתונה הערכתי והערכת המפקדים כולם על תמיכה בלתי מסויגת, שהיא בבחינת תנאי הכרחי לשירות מילואים", סיכם הרמטכ"ל.