לאחר האירוע החריג מעל הים השחור, בו מטוס קרב רוסי פגע במל"ט אמריקאי, הגיע העת להכיר את ה-MQ-9 Reaper. מדובר במל"ט המתקדם ביותר שנמצא בשירות הצבא האמריקאי והוא בעל מפרט הטכנולוגי עשיר, אשר יכול לבצע משימות רבות בשדה הקרב בכל מקום בעולם.

ה-MQ-9 Reaper הוא הגרסה המעודכנת של ה-MQ-1 Predator, שהוצג כבר בשנות התשעים, ומסוגל לבצע משימות ניטור, מעקב, ריגול, חיפוש, חילוץ ותקיפה. חיל האוויר האמריקאי רכש מחברת ג'נרל אטומיקס יותר מ-360 יחידות, מאז שנת 2007, כאשר עלותו של כל מטוס כ-30 מיליון דולר, כך על פי דוח של הקונגרס האמריקאי.

על פי הדיווחים, המטוס שימש להתנקשות במפקד כוח קודס לשעבר, קאסם סולימאני, וכן בהתנקשותו של מנהיג אל-קאעידה איימן אל-זווהאירי בקאבול, בירתאפגניסטן. על פי דיווח של הוושינגטון פוסט, השימוש במטוס מתבצע מרחוק על ידי שני צוותים, ב-20 בסיסים הפזורים ב-17 מדינות בארה"ב. זאת, כאשר צוות אחד מוביל את המשימה ושולט במטוס, והצוות השני מפעיל את החיישנים ומכוון את הטילים.

MQ-9 Reaper (צילום: gettyimages)
MQ-9 Reaper (צילום: gettyimages)

MQ-9 Reaper (צילום: gettyimages)
MQ-9 Reaper (צילום: gettyimages)

מבחינת גודלו של ה-MQ-9 Reaper, אורכו כ-11 מטרים, רוחבו כ-20 מטרים, ומשקלו יכול להגיע, יחד עם החימוש, ליותר מ-5 טון. כמו כן, גובהו המרבי מגיע ל-45 אלף רגל, בעוד שמהירותו עולה על 300 קמ"ש. המטוס המתקדם יכול לטוס למרחק של יותר מאלפיים ק"מ ללא תדלוק, ויכול לטוס בתנאי מזג אוויר קשים למשך יותר מ-40 שעות.

בנוסף, ה-MQ-9 Reaper, יכול לשאת טילים ופצצות מונחות לייזר, ויש לו גם מערכת מכ"ם מתקדמת, המעבירה נתונים למספר מטוסים ואתרים על הקרקע. בתוך כך, המטוס יכול לשאת עד 8 טילים מונחי לייזר ו-16 טילי Hellfire. המטוס גם כולל מצלמות אינפרא אדום וחיישנים בעלי דיוק גבוה, שיכולים לסורק 360 מעלות.

המל''ט האמריקאי (צילום: רויטרס)
המל''ט האמריקאי (צילום: רויטרס)

MQ-9 Reaper (צילום: gettyimages)
MQ-9 Reaper (צילום: gettyimages)

כאמור, מטוס קרב רוסי פגע במדחף של מל"ט אמריקאי "ריפר" מעל הים השחור ואילץ את ארה"ב להפיל את המל"ט במים בינלאומיים, כך נמסר מהפנטגון. בארה"ב גינו את האירוע, טענו כי מדובר ב"תקרית לא בטוחה, לא מקצועית, פזיזה וחסרת אחריות", והבהירו כי ימשיכו לטוס מעל הים השחור. ברוסיה מצידם הכחישו בתוקף. 

"בגלל הנזק, היינו במצב שאנחנו צריכים להתרסק בעצם בים השחור. המל"ט היה בעצם בלתי ניתן להטסה לאחר הנזק", הסבירו בפנטגון, וציינו כי רוסיה לא השיגה בשלב זה את שרידי המל"ט שהתרסק. בפנטגון הזהירו גם מפני סכנת הסלמה, שכן מדובר בתקרית ראשונה מסוגה מאז פלישת רוסיה לאוקראינה לפני יותר משנה, מה שמגביר את הסיכון לעימות ישיר בין מוסקבה לוושינגטון.