חודש הרמדאן יחל בהמשך השבוע, ויהווה את ראשיתו של חודש ביטחוני מתוח במיוחד - שכולל בתוכו גם את חג הפסח. ניצב בדימוס חוסיין פארס, מפקד מג"ב לשעבר, שוחח היום (ראשון) עם יואב מינץ ברדיו צפון 104.5FM על התקופה הקרובה. בראשית השיחה, הוא נשאל האם כוח האדם של משמר הגבול מספיק להתמודדות עם עומס האירועים שעומד לפנינו, והשיב: "אין ספק שהמדינה עוברת טלטלה גדולה והמערכות הביטחוניות צריכות להתייחס בהתאם".

הג’יהאד האיסלאמי טוען: "ישראל חיסלה בכיר שלנו באזור דמשק"
נתיבי איילון נפתחו: מפגין נעצר לאחר שריסס גרפיטי על מעקה בטיחות
אזעקת צבע אדום נשמעה בעוטף עזה, שיגור אחד נפל בשטח פתוח

"אם נערכים נכון - ניתן לצמצם כמה שיותר את האירועים", הדגיש, "משמר הגבול הוא חלק ממשטרת ישראל ואין ספק שהמשטרה נקרעת לגזרים כיום". לדבריו, צריכים להתייחס למחאה נגד הרפורמה במערכת המשפט - כמחאה, ולא כהפגנה. "להפגנה נערכים עם כוחות גדולים, בעוד שההיערכות למחאה כוללת הידברות עם המארגנים. במקביל, עלינו להיערך בהתאם גם לרמדאן, לטרור ולרצח במגזר הערבי שמרים ראש בימים האחרונים - כך הייתי נוהג, וכמובן המתנדבים, שהם עדיין מתנדבים, מתמיד במשמר הגבול ולגייס את פלוגות המילואים משמר הגבול".

הוא הוסיף: "אם יש צורך לבקש מצה"ל להוריד את משמר הגבול של יהודה ושומרון - יכולים לגייס מילואים במקומם ולתגבר את הר הבית ולתגבר את ההיערכות לרמדאן וההיערכות לפיגועים. אנחנו מוצפים בידיעות על פיגועים". מפקד מג"ב לשעבר נשאל האם הוא חושש מכוונת חמאס לחמם את האזור, והשיב: "חד וחלק. הפלסטינים הבינו את העובדה שנדחקו לפינה לאחר שהסכמי אברהם ומיני הסכמים נוספים נכנסו לתוקף, גם עם הסעודים וגם עם גורמים אחרים. במצב הזה - הדבר הכי טוב מבחינתם זה להדליק את ירושלים ברמדאן".

הוא ציין עוד: "מצב בו חמאס מדליק את ירושלים ברמדאן מביא לצערי להצטרפות של ערביי ישראל, וזה כבר קרה בפעם שעברה - עם קומץ לא קטן". מפקד מג"ב לשעבר הדגיש כי "הר הבית הוא המנוף היחידי שלהם כרגע - ואנחנו צריכים להיערך בכוחות גדולים, ולהימנע מהתמונות המרגיזות".

ניצב בדימוס פארס התייחס לדברי השר איתמר בן גביר, לפיהם ניתן להכשיר תוך זמן קצר לוחמי מג"ב נוספים - והסביר: "אין ספק שיותר קל להכשיר כוח אדם למשמר הגבול מאשר למשטרה - אבל בכל מקרה לא מדובר בתהליך של יומיים שלושה, אלא בתהליך שיימשך לפחות שישה חודשים, כדי להכשיר אותם כמו שצריך".

לדבריו, כוח האדם הזמין כיום במג"ב ובמשטרה, לצד המתנדבים, יכולים להיערך - בד בבד בהידברות עם אנשי המחאה שיהיה פחות כוח אדם. "אם תשאל אותו איפה נכון לשים את הכוחות בהר הבית בירושלים ברמדאן או למחאות, זה מצמצם כוח אדם עד מאוד כי מדובר באנשים רציניים, מלח הארץ במחאה לא בהפגנה", הוסיף.

פינוי איילון צפון. באדיבות דוברות המשטרה

אני רוצה להבין. אתה אומר שהמחאה נגד הרפורמה מאלצת את מג"ב להקצות כוח אדם על חשבון שמירת הסדר בהר בית ובמקומות רגישים נוספים.
"בהחלט. לא רק מג"ב. זה על חשבון כל משטרת ישראל. היערכות הגדולה למחאות מובילה להזנחה של מקומות אחרים. תראה מה קורה במגזר הערבי. אגף "סייף" הולך להתפרק".

לדעתי כבר התפרק מזמן. 
"הוא עדיין קיים. הוא אמור להביא תמונת מצב נכונה למפקדי המחוזות ולהיכנס לתחום החברתי, התרבותי, כפי שהתחלנו בתחנות משטרה במגזר הערבי והכניס שוטרים ערבים שיתחילו להרגיש שייכות. לכן הוא היה חשוב. אולי יהפכו אותו עכשיו למשהו אחר אבל צריך לחזור למשימות האורגניות של משטרת ישראל, השיטור, התנועה ולטפל במגזר הערבי. אי אפשר לסבול את זה. אנשים מפחדים ללכת ברחובות. תראה מה קרה בכפר כנא. אשה עם שלושה ילדים בחצר, חוטפת צרור ונהרגת. אנשים לא הולכים ברחובות בלילה".

כפר כנא לאחר רצח ביאן עבאס (צילום: אלי אשכנזי, וואלה!)
כפר כנא לאחר רצח ביאן עבאס (צילום: אלי אשכנזי, וואלה!)

הוא נשאל: "מציעים לך היום להירתם למשימות של מג"ב, במצב הנוכחי, אתה לוקח את המשימה הכל כך לא פשוטה היום?", והשיב: "אם יקראו אותו לדגל - אקח על עצמי כל משימה. יש משימות קשות קשות, אבל מג"ב אנשי מקצוע. אני מכיר את המפקד הנוכחי, אמיר כהן. הוא גדל אצלי בשלושה תפקידים, אותו דבר קובי שבתאי, הייתי המפקד שלו. מכיר את האנשים האלה".

אגב, אמיר כהן, מפקד מג"ב יכול להיות מיידית מפקד מחוז של המשטרה?
"הוא עבר שני תפקידים בכחולה, מפקד מרחב נתב"ג, ועבר בהדרכה במשטרת ישראל, לכן בהחלט הוא כשיר להיות גם מפקד מחוז. הוא מפקד מצוין שעבר תפקידים בכחולה ולכן הוא יכול להיות. כרגע הוא באמצע הקמת המשמר הלאומי עושה עבודה נהדרת".