בצל הסערה הפוליטית סביב הרפורמה המשפטית, חוק הגיוס שחזר לשולחן הדיונים, מאיים גם הוא לגרום לאי שקט בקואליציה. בתוך כך, ממשיך שר הביטחון, יואב גלנט, ביחד עם משרד הביטחון וצה"ל לקדם את המתווה החדש, שבמסגרתו יועברו מיליארדי שקלים לתמגול משמעותי, לאלה שכן משרתים בבסדיר ובשירות מילואים. מה הם חילוקי הדעות לגבי החוק? ומה הן ההטבות? לפניכם המידע המלא:

לפי התוכנית החדשה, ישונה מודל שירות החובה והמשרתים בצבא הגנה לישראל. אותם משרתים, יזכו לשורת הטבות כלכליות המוערכות במיליארדי שקלים, ויבואו לידי ביטוי במענקי שחרור, לימודים אקדמאיים, דיור ועוד. על פי התוכנית, התגמול יינתן בהתאמה לאופי והיקף שירותם של החיילים - מי שישרת בתפקיד לחימה, יקבל יותר. מטרת התוכנית היא שימור יוקרת השירות בצה"ל כערך משמעותי ושימור מודל צבא העם ואתוס השירות הצבאי.

מה ההטבות שיינתנו?
במסגרת התוכנית, יעלה דמי הקיום למשרתי החובה באופן מיידי, יגדל מענק השחרור ללוחמים בעשרות אחוזים, כאשר מדובר בעלייה של אלפי שקלים לכל לוחם משוחרר. כמו כן, יינתן מימון של מכינה קדם-אקדמאית וקורס פסיכומטרי לכלל החיילים המשוחררים, מימון מלא של שכר הלימודים ללוחמים משוחררים, והשתתפות בשכר לימוד עבור חיילים משוחררים ששירתו בתור תומכי לחימה, תפקידים עורפיים ועוד. בנוסף, יינתן דמי קיום למשך תקופת שכר הלימודים ללוחמים משוחררים והשתתפות בשכר לימוד עבור חיילים משוחררים ששירתו בתור תומכי לחימה, תפקידים עורפיים ועוד.

מתגייסים טריים בלשכת הגיוס (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
מתגייסים טריים בלשכת הגיוס (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

עוד עולה מהתוכנית, כי יינתנו הטבות דיור, בהן פיקדון חודשי נושא תשואה למטרת רכישת דירה עבור כל חייל, צבירת סכום מידי חודש למשך תקופת שירות החובה + מספר השנים מהשחרור ומענק מוגדל לוחמים ותוספת לרכישת דירה בפריפריה. בכל הנוגע למשרתי המילואים - הם יהנו מהכפלת יום מילואים מינימאלי, הנחות בארנונה, בתשלומי החשמל והדיור. כמו כן, הם יזכו להטבות מס, ומענק מיוחס לאחר ביצוע 3 שנות שירות מילואים פעיל.

חילוקי הדעות בקואליציה
כאמור, נושא חוק הגיוס מהווה נושא נפיץ בגזרת הקואליציה. לפי ההסכמים הקואליציוניים של הליכוד עם יהדות התורה, את נושא הגיוס של בני הישיבות הקואליציה חייבת להסדיר עד אישור התקציב. בכירים ביהדות התורה אף הבהירו כי מבחינתם תמיכה בתקציב קשורה באופן ישיר לקיום ההסכם הקואליציוני, קרי לאישור חוקי הגיוס. דרישה נוספת בסוגיית הגיוס היא שהחוק לא יוכל להיפסל בבג"ץ, לכן דרושה גם פסקת ההתגברות. לחלופין אפשר לחוקק את "חוק יסוד: לימוד תורה" (במקרה זה בקואליציה יוצאים מנקודת הנחה שבג"ץ לא יפסול חוק יסוד).

גם בתוך הקואליציה עדיין אין תמימות דעים בנוגע למתווה הגיוס. שלא לדבר על האופוזיציה, שם מתבטאים בצורה חריפה נגד כוונות הקואליציה בנושא. באופוזיציה מעריכים גם כי סוגיית גיוס בני הישיבות עשויה להגביר את המחאה ולהחזירה לרמה של לפני עצירת הרפורמה. לפי גורמים בקואליציה המעורים בפרטי ההידברות, לא רק שנושא הגיוס חייב להיות מוסדר עד אישור התקציב - הוא אף מהווה חלק אינטגרלי מחבילת הסוגיות שנידונות במו"מ בבית הנשיא.

באופוזיציה תוקפים: מתווה הגיוס החדש - "תוכנית מסוכנת"
 יו"ר המחנה הממכלתי, חבר הכנסת בני גנץ וחבר הכנסת גדי איזנקוט, קיימו מסיבת עיתונאים והציגו בה את תוכנית "שירות ישראלי". גנץ תקף את מתווה הקואליציה, ואמר כי "צה"ל הוא קיר המגן שלנו וגם המפעל החברתי החשוב ביותר שהקמנו פה.  לפי הפרסומים האחרונים – המפעל הזה ניצב כעת בפני סכנה. לא מיידית – אבל עתידית. "אני שומע את הקולות שקוראים להגביר את השוויון רק באמצעות תגמול כלכלי – אבל אני לא מוותר. אסור לנו לוותר. אני לא סבור שמדינת ישראל צריכה או יכולה לוותר על ערך השירות ועל צבא העם. התוכנית הנוכחית מסוכנת - במקום עם בונה צבא בונה עם – אנחנו נקבל פה צה"ל בע"מ".

הרמטכ"ל לשעבר, חבר הכנסת גדי איזנקוט נאם גם הוא, ואמר: "ישראל מצוייה במשבר לאומי חברתי פוליטי וכלכלי. במציאות ביטחונית נפיצה ומורכבת שלא ידענו שנים רצוי מאוד לא להכניס מחלוקת מפלגת נוספת בעת הזו. הארגון היחיד בעולם שייעודו להגן על המדינה, לנצח במלחמה ולהבטיח את קיומה של מדינת ישראל - הוא צה״ל. הבסיס לכל, הוא האנשים. גברים ונשים מעולים ומחויבים.  מהלך שפוטר חלקים רחבים משאות תהיה השפעה על כלל המשרתים. אסור שמציאות פוליטית וצורך זמני יביאו לפגיעה בביטחון המדינה וצה״ל כצבא העם".