כל החוגגים על החלטת הממשלה בקשר לרפורמה בגיור חוגגים מוקדם מדי. עוד נכונו להחלטה הזאת הרבה מכשלות ומחלוקות, ושאלה גדולה היא עד כמה אכן תמומש במציאות ותשנה אותה. 

תהליך הגיור בישראל כיום מחמיר ומקשה על המתגיירים, ברוח התפיסה החרדית. תמיד הייתה ביהדות גישה אמביוולנטית לגיור. היא באה לידי ביטוי מובהק בסיפור התלמודי במסכת שבת: שלושה נוכרים באו, כל אחד לחוד, אל שמאי, מגדולי התנאים, וביקשו שיגייר אותם, אבל העמידו תנאים לגיורם. שמאי הקפדן והמחמיר סילק אותם מעל פניו בנזיפה, ושניים מהם אף הדף באמת הבניין שבידו. הלכו אל "בן זוגו" הלל הזקן, המתון, המקל ומסביר הפנים, וזה מצא דרך לגיירם על אף התנאים שהציבו. "לימים נזדווגו שלושתן למקום אחד", מספר התלמוד, "אמרו: 'קפדנותו של שמאי ביקשה לטורדנו מן העולם, ענוותנותו של הלל קרבתנו תחת כנפי השכינה'". אני מניח שהיום היה בית הדין הגדול פוסל את כל גיוריו של הלל, נשיא הסנהדרין. 

החרדים הם בית שמאי בנושאי דת והלכה, ותפיסתם המחמירה מאוד בנושא הגיור תואמת לכאורה את קביעתו של האמורא רבי חלבו בתלמוד: "קשים גרים לישראל כספחת". אלא שקביעה זו על כל פירושיה וחששותיה, שלא נפרטם כאן, אינה תואמת את המציאות כיום. מכל מקום, החרדים מודים בפה מלא שכוונתם להקשות על הגרים, כפי שאמר ח"כ משה גפני בראיון ברדיו, והוסיף: "לכניסה לכל חברה ומועדון בעולם צריך יותר קריטריונים מאשר קבעו כאן בנושא הגיור". אין להניח שהם ישנו את תפיסתם עקב החלטת הממשלה. 

אז בואו נהיה מעשיים. ההחלטה קובעת שרבני ערים יוכלו להקים בתי דין לגיור חדשים בראשותם, והמבקשים להתגייר יוכלו לפנות לכל בית דין שירצו במחוז מגוריהם, ובהם כזה הידוע כמקל, וממילא תהליך הגיור יהיה מהיר וקל יותר משהוא היום. אבל סימני השאלה גדולים: החלטת הממשלה, בניגוד לחוק שאושר בוועדת החוקה, קובעת שהגיורים של בתי דין אלה יהיו זקוקים לאישור הרבנים הראשיים. אז הנה מה שאומר הרב הראשי יצחק יוסף: "ההחלטה אינה מקובלת על הרבנות הראשית. יש בה משום הונאת הגר, והיא תגרום עוול למתגיירים". הוא גם כינה אותה "הרסנית, שתגרום פילוג בעם". אם כך, מה הועילו חכמים בתקנתם? 

ומכאן השאלה הבאה: אם זו עמדת הרבנות הראשית, והיא לא תאשר גיורים של בתי הדין המקומיים, כמה רבני ערים, כולם אורתודוקסים, יעזו להקים בית דין במקומותיהם נגד דעת הרבנים הראשיים? במבחן הגדול יעמדו רבני הציונות הדתית, אך אפשר להמר שהחרד"לים שבהם יישרו קו עם הרבנים הראשיים ועם החרדים. בתי הדין שכן יוקמו עלולים רק לסבך את המתגיירים, שגיורם לא יוכר בידי הרבנות הראשית, והם לא יקבלו תעודות המרה. זה יקשה על חייהם לא פחות מהמצב העכשווי. 

ובנוסף לכל זה, את החלטת הממשלה ניתן בקלות לשנות. את כל האקרובטיקה שלו בנושא הגיור עשה נתניהו, למרבה הבושה, רק כדי לא לקלקל את יחסיו עם החרדים שלהם, יזדקק פוליטית בעתיד הלא רחוק. האם יש למישהו ספק שברגע שהחרדים יצטרפו לקואליציה, תימחק ההחלטה על הרפורמה בגיור? אז על מה בדיוק החגיגה?.