האפיפיור פרנציסקוס ממשיך בקו הליברלי שהוא מפגין מתחילת כהונתו, ופתח אתמול (א') מפגש מיוחד לדיון בכמה מהנושאים המורכבים והשנויים במחלוקתביותר של הכנסייה הקתולית: נישואים וגירושים, הפלות והומוסקסואליות. ההערכות הן שצפוי ויכוח נוקב בין תומכי הסטטוס-קוו לתומכים ברפורמות שיתאימו את חוקי הדת לעידן הנוכחי.

יותר מ-200 בישופים בכירים מרחבי העולם הגיעו לוותיקן כדי להשתתף במועצה הדתית הראשונה שמכנס האפיפיור מאז כניסתו לתפקיד לפני כשנה וחצי. המפגש, שנקרא "אתגרי הכמורה של המשפחה בהקשר של הנצרות", יימשך שבועיים, והוא למעשה הכנה לקראת מפגש גדול יותר שייערך בשנה הבאה.

במהלך הדיונים, אמורים אנשי הכמורה, בסיוע של יועצים קתולים, לדון באופן שבו יש להתמודד עם הסוגיות שמטרידות את המשפחה המודרנית: הפלה, מניעת הריון, הומוסקסואליות וגירושים - לנוכח הפער שבין מה שקובעת הדוקטרינה הדתית לבין ההתנהלות בפועל של רבים מהמאמינים.
בתפילה שקיים האפיפיור בכיכר סנט פטרוס בשבת, הוא הביע את תקוותו כי אנשי הדת יקשיבו לצורכי המאמינים וינהלו דיון "כן, פתוח וחברי, שיוביל אותנו לדאוג לאחריות של הכמורה בשאלות ששינויי התקופה הזו מביאים".

בשנה שעברה, זמן קצר לאחר שנכנס לתפקידו, שלח האפיפיור שאלון למאמינים קתולים ברחבי העולם כדי ללמוד על גישתם כלפי עמדת הכנסייה בסוגיות משפחתיות. הממצאים הראו כי מרבית הקתולים אינם מסכימים, ואף מתעלמים, מההנחיות הדתיות בנושאי מין ומניעת הריון, ורוצים שהכנסייה תטפל בנישואים חד-מיניים.

על כן קרא פרנציסקוס פעמים רבות להתאים את הכנסייה לעידן הנוכחי. "צריך לטפל בפצעים ברחמים. הכנסייה היא אמא, לא משרד מכס שבודק בקרירות מישומר על החוקים", אמר בהתייחסו לסוגיה של שילוב זוגות גרושים ואימהות חד-הוריות בשורות הכנסייה.

עדיין לא ברור אם הדיונים יצליחו להביא לכל הרפורמות שאליהן שואף האפיפיור, מאחר שמדובר בנושאים הטעונים ביותר. השמרנים כבר הבהירו כי לא יסכימו לשינויים מהותיים בדוקטרינה הדתית, וההערכות הן כי לא תהיה הכרה בנישואים חד-מיניים. אולם לנוכח פעילותו של פרנציסקוס, ייתכן כי יתקבלו כמהשינויים סמליים - אם כי רק לאחר המפגש בשנה הבאה - שבין השאר יאפשרו לקתולים גרושים לקבל את לחם הקודש במיסות בכנסייה.