ח"כ חילי טרופר ('המחנה הממלכתי'), שוחח היום (ראשון) עם אריה אלדד ובן כספית בתכניתם ב-103FM והתייחס, בין היתר, להחלטתם של חלק מנציגי הממשלה שהודיעו כי לא יגיעו לבתי העלמין הצבאיים ביום הזיכרון.

"העמדה הבסיסית שלי היא שגם פוליטיקאים יכולים להגיע לבתי העלמין. אני מסתכל על עצמי, אני גם פוליטיקאי ולפני כן אני יהודי, ציוני, נלחמתי בקרבות של מדינת ישראל ואיבדתי שם חברים. אני חושב אבל שללא קשר למחאה ובלי קשר לבקשת המשפחות השכולות, אני לא מבין איך מישהו שלא שירת בצבא יש לו את הטקט לבוא ביום הזה לבית העלמין הצבאי ולדבר עם המשפחות השכולות. טוב הם עשו שזה לא קשור לאיסור או לא איסור, אלא להיגיון הפשוט - אנשים מבינים שיש בזה טעם נפגם", אמר בפתח השיחה. 

עוד המשיך ואמר באותו נושא: "אני חושב שיש הרבה דרכים לכבד את היום הזה, ואני רוצה שכל החרדים ביום הזה יעמדו בצפירה, יקראו פרקי תהילים, יקראו על הנופלים. לבוא לבית העלמין, לדבר למשפחות השכולות, בתקופה הכל כך רגישה הזו - מוטב לחסוך את זה. לו אני לא הייתי משרת בצבא לא הייתי בא ביום הזה לדבר עם משפחות שכולות, אולי הייתי עומד בצד".

חבר הכנסת נשאל על הגעתו האפשרית של ח"כ צביקה פוגל ('עוצמה יהודית') לטקסים, והשיב כי "אני לא מאלה שמתנגדים שפוליטיקאים יבואו, גם אם גולדקנופף היה בא לא הייתי אומר לו כלום - זה מקום קדוש, רגע קדוש. אבל צביקה פוגל, למרות פער גדול בעמדותינו, שירת את המדינה והוא נציג המדינה, תבוא קטן תבוא צנוע. מעט מילים, רק מילים מחברות, רק חיבוק למשפחות, אני חושב שזה ראוי. שנה שעברה הייתי בממשלה וגם אז היו מודעות גדולות שמשפחות שכולות חתומות 'אל תבואו לחבק אותנו'".

באשר לדבריה של ח"כ טלי גוטליב על יהונתן גפן ז"ל, טרופר תקף: "אני לא מבין את הצורך לבזות את המת, את הצורך לפגוע במשפחה שכל כך כואב לה גם עכשיו. בהלכה היהודית יש הלכה שאומרת שלא מבזים את כבוד המת ומדברים רק טוב עליו, או שותקים, גם זו אופציה, אני לא יודע אם אצל גוטליב זו אופציה. לרוב אני בוחר בלשתוק, אבל חשבתי על המשפחה של יהונתן גפן. ברגעים הכי קשים של בן אדם, כל אחד מאיתנו חווה מוות, אין רגעים קשים מאלה, אז ברגע הזה אמרתי שאולי כדאי לזכור שזה לא עניין אישי של משפחת גפן. זו לא הדרך שלנו, והבעתי את דעתי". 

בכל הנוגע למתווה הגיוס החדש, טרופר אמר: "יש לי אפס שנאה לחרדים, אין לי שנאה. אני חושב שאנשים טוב שיגלו רגישות. אם גולדקנופףיודע שבחודש הקרוב הוא רוצה להעביר חוק יסוד לימוד תורה, זה אומר שכל מי שהוא חרדי מעצם היותו חרדי לא ישרת כשהבת שלי בקיץ הקרוב מתגייסת לצבא, והוא באותו חודש רוצה להגיד משהו לאנשים ששלחו את הילדים שלהם לצבא? זה לא נראה לי לבוא קטן וצנוע. טוב בעיניי שהוא קיבל את ההחלטה הזו. לגבי החוק, הדיון רק לכווץ אותו לכמה כסף ישלמו לחיילים שכן יתגייסו הוא לנסות למכור ערכים בכסף, זה לא רק סיפור של כסף. זה שלא כל החרדים צריכים להתגייס בוודאי, שכל אחד יתרום למדינה. ההוא בשירות צבאי, ההוא ברווחה או חינוך, התגמול יהיה דיפרנציאלי אבל תהיה מדרגה בסיסית שבה כל מי שהוא צעיר בישראל יתן משהו למען המדינה. זה בעיניי ערך".

טרופר התייחס לסוגית עבודות הרכבת בשבת: "אני מתעצב מאוד על המשבר הכלכלי שבפתח, זה די נותן לכולנו להבין שהתקציב שהממשלה מדברת עליו לא פוגש את המציאות. זה מספרים שאין להם היתכנות, בגלל הרבה סיבות בתוכן המהפכה המשפטית. אני אומר בעניין הזה של סמוטריץ', האם האמירה מוסיפה קידוש השם, אהבה ליהדות, האם היא משרתת משהו או רק מגבירה את השנאה? אני גדלתי בציונות דתית שהשאירו לחרדים את המריבה הזו, זו לא דרכנו. אני מתפלא על זה, זה התיישרות עם קו קיצוני ששנים לא נכנסו אליו. אני שומר שבת, גם סמוטריץ', אני לא נכנס לאחרים מה הם עושים. אם יש שיקול לאומי משמעותי שבגינו נכון לעבוד בשבת, כשכל דתי הולך למלון, איך המלון הזה עובד? ברור שגויים הכינו את האוכל זה בוודאי, אבל מתוקף מה זה עומד? ואני לא נכנס לשירותי חירום. כולנו יודעים שזה קורה, לא צריך להוסיף שנאה, בטח לא בתקופה הכל כך רגישה הזו".

לשאלת פינוי חאן אל אחמר: "לא יודע, אני רק חושב שלכולם זה שיעור בצניעות. אני זוכר את הסרטונים של בן גביר ואחרים עומדים ליד חאן אל אחמר ומספרים כמה ממשלות השמאל חלשות. אין לי שמחה לאיד, המציאות תמיד יותר מורכבת, אפשר לצאת בהצהרות גדולות עד מחר אבל בסוף אתה פוגש מציאות ועם כל כך מורכב, זה חלק מהקסם שלו. אני רוצה להאמין שעדיין נשאר יחד. אני הולך לבית העלמין יחד עם חבר כנסת מהקואליציה. אני לא רוצה להוסיף קרע בעם".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103FM