יו"ר ועדת הכלכלה דוד ביטן, תקף היום (שלישי) בכנס הרצליה של המכון למדיניות ואסטרטגיה (IPS) באוניברסיטת רייכמן, את הייבואנים ורשתות הקמונעות. "היום המצב בישראל הוא שהחברות איבדו את הבושה לגמרי. אתה רואה את זה בהעלאות האחרונות, כבר לא מתחשבים בשום דבר", טען בתוקף. 

בצל הביקורות על המחירים: הזינוק ברווח של שופרסל ברבעון נחשף
בפעם העשירית ברציפות: הריבית עלתה ב-0.25% ותעמוד על 4.75%

עוד הוסיף בנושא: "הממשלה לא מפחידה אותם כי היא לא נוקטת בצעדים נכונים. אני למשל פניתי למשרד האוצר שעלה החלב המפוקח ואמרתי לשר האוצר -  'אם אתה לא תעצור את עליית החלב, כל המחירים יעלו כיוון שמי שאחראי על המחיר המפוקח זה הממשלה וברגע שהממשלה נותנת הסכמה להעלות את המחיר המפוקח אז החברות מרגישות שהן יכולות גם להעלות'. וזה מה קורה בפועל. ביקשנו לעצור את העלייה לארבעה חודשים והממשלה לא נתנה. היום אי אפשר להחזיר את הגלגל אחורה".

מפגינים מפריעים לנאומו של ניר ברקת

"להפיל הכול על הממשלה זה לא מה שיציל את המצב", טען והוסיף: כולם רוצים כספים ומנועי צמיחה אבל כל גוף רוצה לעצמו. בסופו של עניין, תקציב זה סדרי עדיפויות וזה מה שהחליטו. תמיד אפשר לשנות".

כמו כן, התייחס לצעדים המתוכננים, בניסיון להתמודד עם סוגית יוקר המחיה: "אנחנו נגיש מיד אחרי התקציב הצעת חוק שמבקשת להפחית את המע"מ על מוצרי מזון עד שמונה אחוז כמו במדינות ה- OECD. לא אומר שנלך איתה עד הסוף אבל זה ינער את האוצר ויבינו שהם צריכים לטפל בבעיות. הציבור צריך לשנות את הגישה ולעשות מחאה כמו שהיה סביב הקוטג', שלא העלו את המחיר הרבה זמן. המאבק חייב להיות משולב כנסת - ממשלה - ציבור והמגזר העסקי. לבד לא ילך".

על סוגית חוק הגיוס, הוסיף: "יש הרבה חרדים היום שמשתלבים בשוק העבודה, זה לפעמים עניין אישי. אם לא למדת בבית ספר יסודי זה לא אומר שאתה לא תשתלב בשוק העבודה. המגמה לשלב את החרדים בשוק העבודה. זה יתרום לפריון, יקטין קצבאות וזה אינטרס לאומי. החרדים מבינים ורוצים שרמת החיים תהיה גבוהה יותר. אתם חושבים שאם הם לומדים בישיבה אז הם לא ישתלבו בשוק העבודה? בוודאי שלא. היום אין ברירה אחרת וגם למנהיגים שלהם יש אינטרס. הטיעון שהמנהיגים רוצים לקבור אותם תחת העוני הוא לא נכון".