ההצעה החדשה של הממשלה לפירוק לשכת עורכי הדין והוצאתה מהוועדה לבחירת שופטים, אותה מקדם חבר הכנסת חנוך מילביצקי (הליכוד) מעוררת הדים, אך בינתיים, כך נודע למעריב, נראה כי היא לא צפויה לעלות ביום ראשון בוועדת השרים לענייני חקיקה, כפי שתוכנן בתחילה. גורמים המעורים בפרטים אמרו היום (רביעי) למעריב כי "הכוונה ברורה. רק בשיתוף פעולה נכון של הלשכה עם הממשלה יהיה ניתן לתקן את הגזרה ולהשאיר את הלשכה רלוונטית".

איילה חסון על החשד להדלפות בפרקליטות: "סיציליה זה כאן"

גורם בכיר בלשכת עורכי הדין מסר למעריב: "הצעת החוק שתהפוך את הלשכה לוולונטרית היא חרב התלויה מעל לראשה של לשכת עורכי הדין. אם עמית בכר ייבחר לראשות הלשכה, החרב הזאת תביא לסופה של הלשכה ותשאיר אותה חסרת כוח למען ציבור עורכי הדין".

גורם בכיר נוסף בלשכה מסר למעריב: "הצעת החוק המבישה הזאת היא איום מאפיוזי שנועד להשפיע על הבחירות לראשות לשכת עורכי הדין. בממשלה מעבירים מסר כי אם המועמד שלהם לא ייבחר הם יפרקו את הלשכה. ציבור עורכי הדין לא יפחד, ויבחר בעוד שלושה שבועות את ראש הלשכה הראוי".

חברת הכנסת אפרת רייטן ל'מעריב' על הצעת החוק להפיכת הלשכה לוולנטרית: "הצעת החוק מציעה לסגור את לשכת עורכי הדין ולהקים במקומה מועצה, משמעותה השתלטות פוליטית על לשכת עורכי הדין. כשם שמנסים להשתלט על הועדה לבחירת שופטים, כחלק מההפיכה המשטרית. ללשכת עו"ד יש בחירות דמוקרטיות, עורכי הדין בוחרים מועצה וזו בוחרת את הנציגים לוועדה. בניגוד ל"מועצה" שרוצה להקים הממשלה, שכל המינויים בה יעשו על ידי פוליטיקאים.

"השיחות בבית הנשיא תקועות, לא מגיעים להסכמות, הדד ליין לבחירות לוועדה למינוי שופטים מתקרב והמהלך לשנות את ההרכב לא צלח, אז הממשלה מגיעה עכשיו בדלת האחורית ומנסה לטרפד את מינוי יו"ר לשכת עו"ד כדי להבטיח את המועמד שלה במקום הזה. מדובר במנגנון שעלול להשחית את הועדה ואת הלשכה ומחלישים כל גורם שיכול לאזן או לבקר את כוחה של הממשלה".

אפי נוה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אפי נוה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

גם יו"ר הלשכה לשעבר, ומי שמתמודד כעת על ראשותה, אפי נוה, התייחס לקידום ההצעה ואמר: "הכוונה להפוך את הלשכה לוולנטרית היא בשורה קשה לקהילת עורכי הדין, שמשמעותה מחיקה מהיסוד של כל הישגי הלשכה לדורותיהם וביטול טוטאלי של מטריית ההגנה שהלשכה מעניקה לחבריה. לצערי הרב, זה המחיר שאנחנו משלמים על ההחלטה של יו״ר הלשכה הזמני לממן הפגנות פוליטיות מכספי הלשכה ולהפוך אותה לגוף שמזוהה פוליטית. אבל עדיין יש תקווה. כשאבחר, אלחם מלחמת חורמה כדי לבטל את הגזירה ולהוריד את הנושא מסדר היום".

באופן דומה, שר המשפטים לשעבר, חה"כ גדעון סער, תקף: "קידום החוק לפירוק לשכת עורכי הדין שבועיים לפני הבחירות ללשכה הוא שערורייתי כשלעצמו. העובדה שנציג בצוות המו״מ של הליכוד מוביל את ההצעה שגם מוציאה מהועדה לבחירת שופטים את נציגי הלשכה מצביעה על חוסר תום לב קיצוני. על הליכוד להסיר לאלתר את ההצעה מסדר היום של ועדת השרים לחקיקה".

ממאבק הגלימות נמסר בתגובה להצעת החוק שצפויה לעלות ביום ראשון בוועדת השרים לענייני חקיקה: "ההצעה שמקדמים חברי הכנסת מהקואליציה שמטרתה לפרק את לשכת עורכי הדין, לבטל את נציגי הלשכה בוועדה לבחירת שופטים ולאפשר תיקון חוק יסוד באמצעות חוק רגיל, היא ההוכחה שהכוונה להרוס את הדמוקרטיה הישראלית עדיין עומדת בעינה. נראה שמבחינת הקואליציה, הישיבות בבית הנשיא הן שיחות סרק בלבד וזה הזמן להפסיק את ההדברות ולחזור לרחובות. מאבק הגלימות לא יאפשר להעלים מעין הציבור כל ניסיון לחקיקה זדונית שתשנה את פניה של מדינת ישראל".

מטעם "מובילי ההתנגדות לדיקטטורה" נמסר: "ההצעה שתעלה ביום ראשון לממשלה לפירוק לשכת עורכי הדין היא חמורה יותר מרוב חוקי ההפיכה. היא תהפוך לא רק את השופטים לשפוטים אלא גם את עורכי הדין לשפוטים. עצם הדיון בהצעה היא קידום דה פקטו של ההפיכה המשטרית. נשיא המדינה בעצמו צריך להודיע שאם יתקיים הדיון הוא מפסיק את ההדברות".