משרד החוץ הירדני גינה היום (ראשון) את ישראל לאחר ההחלטה לקצר את הליך אישור הבנייה בהתנחלויות. בהודעה הרשמית נכתב כי "ההחלטה היא הפרה בוטה של החוק הבינלאומי וההחלטות של הקהילה הבינלאומית, ובראשן החלטה מס' 2334 של מועצת הביטחון של האו"ם".

עוד נכתב בהצהרה הרשמית מעמאן, כי "הפעולות שמבוצעות על ידי ישראל הכובשת, כגון בנייה והרחבת ההתנחלויות, החרמת האדמות ועקירת הפלסטינים, אינן לגיטימיות, בלתי חוקיות ומהוות הפרה חמורה של המשפט ההומניטארי הבינלאומי, ופוגעות בסיכויים להגיע לפתרון שתי המדינות".

בנייה בהתנחלויות (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)
בנייה בהתנחלויות (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

מוקדם יותר, השר לעניינים אזרחיים ברשות הפלסטינית, חוסיין א-שייח' הודיע כי הרשות תחרים את פגישת הוועדה הכלכלית המשותפת לישראל ולפלסטינים שתוכננה להתקיים מחר. זאת לדבריו, "בעקבות החלטת הממשלה להאיץ את תהליכי קבלת האישורים לבנייה בהתנחלויות והסמכתו של שר האוצר סמוטריץ' לאשר זאת". א-שייח' הוסיף כי "ההנהגה הפלסטינית תדון ותיישם החלטות נוספות הקשורות ליחסים עם ישראל".

בתוך כך, מועצת התכנון העליונה של המינהל האזרחי תתכנס על מנת לאשר קידום של 4,560 יחידות דיור ביישובים רבים ביהודה ושומרון. כך למשל, פורסמו תוכניות לבניית מאות יחידות בנווה צוף ועלי, מאות יחידות בגבעת זאב וכך גם בבית עלית. בנוסף, פורסמה תוכנית לבניית 340 יחידות דיור במעלה אדומים, ברבבה, אלקנה וביישובים נוספים. 

הגינוי וההודעה הפלסטינית מגיעים יממה לפני ביקורה בישראל של ברברה ליף, עוזרת מזכיר המדינה של ארה"ב לענייני המזרח התיכון. על פי ההודעה של הבית הלבן, "ליף תיפגש עם ההנהגה המדינית והצבאית הבכירה בישראל כדי לדן בתחומי עניין משותפים, לרבות הרחבה והעמקה של השתלבותה של ישראל במזרח התיכון ובנושא איראן". ליף תיפגש גם עם נציגים פלסטינים על מנת לדון ביחסים עם האמריקאים, ולאחר מכן תגיעה לעמאן.