גרמניה החליטה למשוך את חתימתה על הודעת גינוי האמריקאית לוועדת החקירה של המועצה לזכויות האדם בז'נבה שעוסקת ביהודה ושומרון ועזה, כך דיווח היום (שישי) העיתונאי ברק רביד בוואלה! מפי בכירים ישראלים וגרמנים. על פי הדיווח, ההחלטה של גרמניה מגיעה להחלטת ממשלת ישראל בתחילת השבוע לקדם בניית אלפי יחידות דיור חדשות ולהעביר סמכויות בנושא לידי שר האוצר בצלאל סמוטריץ'.

ארה"ב במסר לישראל: "חוששים מפני בנייה נוספת ביהודה ושומרון"

עוד דווח כי הצעד הגרמני הפתיע את ישראל ומהווה איתות מעשי ראשון לתסכול הולך וגובר מצד הממשלה בברלין לגבי מדיניות ממשלת נתניהו ביהודה ושומרון. במסגרת כינוס המועצה לזכויות אדם של האו"ם בז'נבה תכננה ארה"ב לפרסם הודעת גינוי לוועדת החקירה. הודעות דומות פורסמו כבר כמה פעמים בעבר וגרמניה הצטרפה לכל אחת מהן. בכירים גרמנים וישראלים אמרו כי גרמניה העבירה מסר רשמי לישראל בערוצים דיפלומטיים כי החלטה לסגת מהתמיכה בהודעת הגינוי האמריקאית היא תגובה להחלטת הממשלה בנושא הרחבת הבנייה ביהודה ושומרון.

יהודה ושומרון (צילום: נאסר אשתייה, פלאש 90)
יהודה ושומרון (צילום: נאסר אשתייה, פלאש 90)

ועדת החקירה של המועצה לזכויות אדם של האו"ם הוקמה בחודש מאי 2021 זמן קצר אחרי מבצע "שומר חומות". הוועדה הוקמה ברוב דחוק כש-24 מדינות - רובן מדינות ערביות, מוסלמיות או לא דמוקרטיות - תמכו בהקמתה. 23 מדינות הצביעו נגד הקמת הוועדה או נמנעו. המנדט והסמכויות של הוועדה רחבות בצורה חריגה בהשוואה לכל ועדת חקירה אחרת שהוקמה על ידי אחד מגופי האו"ם. כך למשל, מדובר בוועדה מתמדת שפועלת באופן רציף ללא מועד סיום ואינה ממקדת את פעילותה באירוע ספציפי ומוגדר.