על רקע המשך החקיקה המשפטית: עו"ד דוד פטר, חוקר בפורום "קהלת", התייחס היום (רביעי) להחלטה של בג"צ להוציא התראה לביטול החוק שנועד לתמרץ עובדים זרים לצאת מהארץ באמצעות פגיעה בכספי ההפרשות הסוציאליות. בשיחה עם אריה אלדד ובן כספית ב-103FM הסביר מה משמעות ההחלטה.

בפתח השיחה, אמר עו"ד פטר: "למעשה בג"ץ מבטל חוק נוסף בתחום ההגירה. מדובר בתמריץ כלכלי שחל על עובדים זרים שנשארים כאן לאחר רישיונם החוקי, וההסדר הזה, מטרתו הייתה לבצע ניכויים לכספי הפיקדון הפנסיוניים שאותם עובדים צברו. כלומר, מעין קנס לכל עובד זר שנמצא כאן מעבר לרישיונו, כלומר נמצא כאן שלא כחוק".

"למעשה, בג"ץ פוגע בצורה אנושה בתמריצים הכלכליים שהמדינה הציבה על מנת שאותם עובדים זרים יעזבו במועד. הדבר הזה מקשה מאוד, קודם כל על שלטון החוק, על שמירת הגבולות שלנו ועל מדיניות ההגירה, אבל מעבר לכך, כיצד מדינת ישראל תוכל להישען על עובדים זרים, אם המדינה יודעת שכל עובד שנכנס בשעריה, שאלה גדולה האם אי פעם היא תוכל להוציא אותו מכאן? מדובר בפס"ד שדעת המיעוט בו של השופט סולברג, באופן מפורש אומר, 'אין כאן אפילו זכות שנפגעת'. אם אנחנו מנכים מכספיו של אדם שמפר את החוק, הדבר דומה לקנס חניה".

"כמה מנכים?" 
"אז יש טבלה, לפי תקופות. ככל שאתה נשאר יותר, ככה מנכים לך יותר, עד ניכוי מוחלט. למעשה, החוק הזה מעולם לא יושם באופן אפקטיבי. והניכויים הללו כמעט ולא בוצעוץ כאשר אתה מביא לכאן עובד זר, אתה למעשה מביא אותו על תנאי. התנאי, שהוא כאן לשנים קצובות. אין שום בסיס חוקתי לפסול את הדבר הזה. מה הזכות שנפגעת כאן? הרי אם אדם מפר את החוק, לא ניתן לפגוע בזכות הקניין שלו? "כאשר מחוקק החליט לבצע איזון וזו הרגולציה שהמחוקק בחר, אין שום הצדקה לפסול את החוק הזה".