עפר שלח, לשעבר חבר כנסת וחוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי, התראיין היום ב-103FM והתייחס לאי ההתייצבות למילואים, כשירות הצבא, והצעת חוק יסוד לימוד תורה שהונח השבוע על שולחנה של הכנסת.

בתחילת השיחה, נשאל שלח מה שלומו, וענה: "כמו כל ישראלי, מודאג מאוד. אני מודאג מהרבה מאוד דברים, שחלקם כבר קורים. למשל הנזק הכלכלי הוא גם עצום וגם בחלקו כבר הופך לבלתי הפיך. בדרך שבה אנחנו הולכים יש סכנה ברורה ומיידית לכשירותו של צה"ל לעמוד במשימותיו בטווח של חודשים וליכולת לקיים את הצבא שמבטיח את ביטחוננו לדורות".

על אי ההתייצבות למילואים: "אני אומר לאנשים האלה, שהם באמת חבריי הטובים, אנשים שהודיעו על השהיית ההתנדבות שלהם, אנשים שאני אוהב ואמשיך לאהוב אותם כל חיי, ואני אומר להם כך - אני מבין לחלוטין במישור האישי את זה שהם מרגישים שהנכס הערכי היחיד, ואולי גם היחיד שהם יכולים להטיל כדי לעצור מה שבעיניהם הוא שינוי חמור באופייה של מדינת ישראל", אמר שלח.

הוא הוסיף: "בעיניי הדבר הזה הוא לא נכון, הן ברמה העליונה שבעיניי אסור שצה"ל יהפוך להיות שדה המערכה שבו מכריעים ויכוח פוליטי קשה ויסודי ככל שיהיה. ואני גם חושב שהשימוש בנקודת הזמן בה אנחנו נמצאים גם הביא לזה שזה נשק יום הדין שהשתמשת בו אולי לא ביום הדין, ובעיניי מציב עכשיו סיטואציה שבה לא נשארו למי שמבקש לשנות את הכיוון המסוכן, ההרסני וחסר התקדים, לא נשארו לו הרבה חצים". 

על חוק יסוד לימוד תורה והכוונה להעביר את חוק הגיוס: "הדבר הבא המונח על סדר היום, והמפלגות החרדיות כבר הודיעו על זה, מהלך שבו יוענק לסקטור שלהם בציבור היהודי פטור מגיוס ורוצים להשוות את זכויותיו למשרתים. הדבר הזה יביא, ואמרתי את זה תמיד אבל עכשיו אני לא חושב שאפשר להתווכח עם זה, לקריסה מיידית של מודל צבא העם, של השירות במילואים. כבר היום יש קריאה לאנשים לא להתגייס. אל מול זה צריך להציב את העוצמה של הפסקת התנדבות ואולי אפילו יותר מזה, כי כשהממשלה באה לפרק את צבא העם, הדרך להתנגד, אם היא תעביר חוק גיוס כזה ממשלת ישראל תפרק את צבא העם". 

שלח הוסיף: "אני הצגתי מודל שלם לשינוי מודל כוח האדם בצה"ל ובתוכו שירות אזרחי ביטחוני. החשוב בעיניי, מעל הכול - אסור לממשלת ישראל להעביר חוק שפוטר סקטור שלם מגיוס, אל מול זה צריך להציב את האיום כולל האיום בהפסקת התנדבות ושירות מפני שהממשלה מחריבה. אל מול ממשלה שמפרקת את הצבא, כדי להציל את הצבא, מותר להשתמש גם בשירות הצבאי". 

אנשי מילואים מודיעים על הפסקת התנדבות (צילום: אבשלום ששוני)

שלח התייחס למצביעי הליכוד: "שלא תהיה טעות, כל האחריות מונחת לפתחה של הממשלה. לא רק שהיא התחילה ומניעה את המהלך הזה, היא הממשלה. אחרי זה אני אומר לך, והיות ואני מרשה לעצמי להגיד שניבאתי את זה מראש, נוצר פה מצב שבו שני הצדדים הבייס שלהם אסר עליהם להגיע להסכמה. לא היה להם שום אישור מקהל הבוחרים שלהם להגיע לצל צילה של הסכמה. אני חושב שרבים מהאנשים שהצביעו ליכוד לא חשבו שנגיע למקום הזה ומתנגדים למכלול כמו שלוין הציג אותו. אין במערכת הפוליטית סיכוי להכרעה מוחלטת של צד אחד. מי שלא מבין את זה מביא אותנו לסיטואציה, בדיוק לסיטואציה שקרתה היום. זה הביא לזה שעילת הסבירות עברה בנוסח הכי חמור שלה".

לבסוף, נשאל שלח אם הוא מתכוון לחזור לפוליטיקה: "בסיטואציה הנוכחית אין מה לחזור לפוליטיקה. הפוליטיקאים היום משני הצדדים הם זנב לשועלים של המאבק הזהותי הנוראי שמתחולל בישראל. אף אחד מהם לא מסוגל לקחת מנהיגות. גם בן גוריון לא היה מסוגל בתוך סיטואציה כזו לקחת מנהיגות מפני שזה ציבור שעכשיו מכל מיני סיבות החליט שפה הוא מקיים מלחמת הכרעה. פוליטיקה אתה הולך אם אתה חושב שאתה יכול לעשות משהו. נכון להיום המערכת הפוליטית היא כלום, חבל לי על זמני".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103FM