בית המשפט העליון ידון הבוקר (רביעי) בעתירת האגודה למען הלהט״ב, המרכז הרפורמי, הבית הפתוח לגאווה ולסובלנות בירושלים ושני זוגות להט״ב בדרישה לבטל את האפליה באימוץ נגד זוגות להט״ב. הדיון יתקיים בפני השופטים פוגלמן, שטיין וכנפי-שטייניץ, והוא ישודר בשידור חי מבית המשפט בשעה 09:00. 

שר הרווחה נגד אימוץ ילדים ע"י להט"ב: "להוסיף לחייו מורכבות נוספת"

העתירה שהוגשה מבקשת לתקן, כאמור, את האפליה באימוץ נגד להט״ב, שש שנים עברו מאז שהמדינה הבטיחה לתקן ולא עשתה זאת. בתשובת המדינה הנוכחית, לצד עמדתו של שר הרווחה שהתנגד לאימוץ ע״י להט״ב וטען כי הדבר ״מוסיף מורכבויות וקשיים לילד״ ופוגע ״בטובת הילד״, היועמ״שית אפשרה בסיס למתן פרשנות על ידי בג"ץ לפיה המונח "איש ואשתו יחד" שבחוק אימוץ ילדים, יכול לכלול גם זוגות חד מיניים. זאת בזמן ששר המשפטים יריב לוין ציין כי אין היתכנות פוליטית להעביר את החוק, אך לא הביע התנגדות לתיקונו ע״י בג״ץ. 

יצחק פינדרוס על הלהט"ב, מתוך "אנשים" (באדיבות: קשת 12) (צילום :קשת 12)

בשנת 2017 המדינה השיבה לבג"ץ בנוגע לאימוץ ילדים שמשפחות חד-מיניות הן "חריגות" ויכולות "להעמיס מטען נוסף על הילד", תשובה שהובילה למחאה גדולה באותה השנה. לאחר המחאה, חזרה בה המדינה מעמדתה, הודתה בפני בג"ץ שחוק האימוץ מפלה לרעה זוגות להט"ב ללא הצדקה והתחייבה לפעול לתיקונו בתוך שנה וחצי. בשנת 2019 שר המשפטים דאז אמיר אוחנה הניח הצעת חוק ממשלתית בנושא אך גם היא אינה קודמה.

בתשובת שרי המשפטים והרווחה בתקופת הממשלה הקודמת, נמסר לבג"ץ כי השרים תומכים בביטול האפליה בחוק האימוץ והוסיפו כי אין להם התנגדות לכך שהעתירה תיקבע לדיון בפני בג"ץ. אולם, לאחר נפילת הממשלה ביקשה המדינה לבטל את הדיון בעתירה ולהגיש את עמדתה מספר חודשים לאחר הבחירות.

יו״ר האגודה למען הלהט״ב הילה פאר: ״זהו מאבק על ערכי השוויון והדמוקרטיה מול הלהט״בופוביה והחושך. אלו החיים שלנו והזכויות שמנסים למנוע מאיתנו ומהמשפחות שלנו ואין לנו ברירה אלא להגיע לבג״ץ ולנצח את השנאה והאפליה ארוכת השנים. אין בעמדת שר הרווחה דבר מלבד להט״בופוביה טהורה, קיצונית ומסוכנת שבאה לשלול את הלגיטימיות של ההורות שלנו ולהחזיר אותנו שנים אחורה. גורמי המקצוע איתנו, הציבור איתנו ויחד נעשה היסטוריה וננצח״.

עורכת הדין ריקי שפירא רוזנברג, מהמרכז הרפורמי לדת ומדינה המייצגת את העותרים בעתירה: "מזה שש שנים שאנחנו נאבקות עבור זוגות להט״בים כדי שיוכלו לממש את חלומם להפוך למשפחה בדרך של אימוץ. מצער ומקומם שעל אף ש"טובת הילד" מחייבת למסור אותו למשפחה אוהבת ללא קשר לנטייה המינית של ההורים וכך חזרו ואמרו כל א.נשי המקצוע - במשך שנים המדינה מתעמרת בזוגות ובילדים בהמתנה לאימוץ וגוררת אותנו ואת הזוגות להליכים משפטיים ארוכים במקום לשנות את המדיניות המפלה. הגיע הזמן לאפשר אימוץ לזוגות להטב ללא שהיות נוספות."

יונתן ולפר, יו״ר הבית הפתוח בירושלים לגאווה ולסובלנות: ״האפליה באימוץ על ידי זוגות להט"ב היא לא דבר ערטילאי. היא פה, נוכחת, חוסמת בפנינו את הדרך להיות הורים ושולחת אותנו לקצוות העולם השונים כדי להקים משפחות. עמדת המדינה היא שיש לתקן את המצב החוקי, ושבגלל המצב הפוליטי הכנסת לא יכולה לעשות זאת. אם הייתם צריכים תזכורת למה הקהילה הגאה חייבת מערכת משפט חזקה ועצמאית – הרי לכם. אנחנו קוראות לבג"ץ לקבל את עמדת המדינה ולמחוק את האפליה הנוראית מספר החוקים, ויפה שעה אחת קודם״

שחר גלוברמן ושי גורטלר, בני זוג והעותרים לבג"ץ, מסרו: "אחרי שמונה שנות המתנה בתור ב' לאימוץ, אנחנו מקווים שבג"ץ יתערב בחוסר המעש הממשלתי. ה'מורכבות הנוספת' היחידה היא שר הרווחה בעצמו. הבת שלנו טניה, אותה אימצנו בארצות הברית, כמהה שנאמץ לה אח או אחות לצמיתות וכך גם אנחנו. אנחנו מקווים שבג"ץ לא יתן לנו להמתין עוד הרבה".