כדי להימנע מביקורת ציבורית - ראש הממשלה בנימין נתניהו הציע לראשי המפלגות החרדיות לקדם את מתווה הפטור מגיוס לחרדים לצה"ל במושב החורף של הכנסת, אך לא לתת לו חסינות מפני ביקורת שיפוטית של בג"ץ. נתניהו אמר לחרדים כי אם יסכימו, יהיה מוכן לתת חסינות כזאת בדיעבד במקרה שבג"ץ יתערב - כך נודע היום (שני) לוואלה.

לא רק עילת סבירות: המשבר הבא שעומד בפתחה של הממשלה
במקום פסקת ההתגברות: כך מתכננת הקואליציה למנוע התערבות בחוק הגיוס

מתווה הפטור מגיוס לצה"ל כולל הענקה של פטור לחרדים ש"תורתם אומנותם", כלומר שיושבים ולומדים תורה, וכן מהלך דרמטי של הורדת גיל הפטור מ-26 ל-22-21, כך שחרדים בגיל זה לא יהיו מחויבים יותר בגיוס ויוכלו לצאת לעבודה ולהשתלב בשוק התעסוקה. נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט דורשים לקדם במקביל גם את חוק "יוקרת הגיוס" שיבטיח תגמול נכבד ומוגדל למי שמשרת שירות משמעותי בסדיר או במילואים.

ראשי יהדות התורה וש"ס דרשו כי הפתרון לסוגיית הפטור יכלול גם פסקת התגברות נקודתית כך שבג"ץ לא יפסול אותו. ברקע המחאה בחודשים האחרונים נגד הממשלה - נתניהו חושש כי צעד כזה יוביל להתגברות ההפגנות והביקורת הציבורית ומנסה מראש למזער נזקים.

הפגנה נגד חוק הגיוס (צילום: פלאש 90)
הפגנה נגד חוק הגיוס (צילום: פלאש 90)

בינתיים, ראשי הסיעות החרדיות מסרבים להצעת נתניהו אך השיחות בין הצדדים צפויות להימשך בחודשיים הקרובים - לפחות עד חזרת הכנסת מפגרה.

יו״ר המחנה הממלכתי בני גנץ הגיב לדיווח, ואמר: "הגיוס לצה״ל ושמירה על ביטחון מדינת ישראל אינם רק עניין משפטי, אלא עניין ערכי ראשון במעלה ואסור שימשיך להיות חלק מסחר מכר פוליטי ציני. ‏אני פונה לנתניהו ולראשי המפלגות לקדם יחד, קואליציה ואופוזיציה, את מתווה השירות שהצגתי יחד עם ח"כ גדי איזנקוט ובכך לשמור על צבא העם גם ל-75 השנים הבאות. מתווה שירות בו כולם נושאים בנטל, למען כלל אזרחי ישראל - חרדים, ערבים ויהודים כאחד".

מזכיר הממשלה יוסי פוקס התחייב בריאיון לעיתון חרדי לקדם במושב הבא חוק שיפטור צעירים חרדים מגיוס אך שיהיה חסין מביקורת שיפוטית. "יחוקק חוק גיוס חסין מביקורת שיפוטית. אם בשביל זה יהיה צורך בחוק יסוד: לימוד תורה, אז נדון בזה", אמר פוקס לשבועון "משפחה".

זאת, על אף שבשבוע שעבר הליכוד הודיע שחוק יסוד לימוד תורה לא על הפרק. מהריאיון עולה שהחוק יכלול גם פסקת התגברות, למרות שנתניהו אמר לאחרונה בריאיונות בתקשורת הזרה כי החליט לוותר על פסקת התגברות ברפורמה המשפטית. לדברי פוקס, הודעת הליכוד הייתה "כנראה תגובה זריזה לאירוע עם השלכות ציבוריות מרחיקות לכת, אז אולי התגובה קצת חריפה מדי".